دندان‌های شیری ، سن رویش و افتادن آنها

وقتی دندان‌های اولیه (دندان‌های شیری) کودک شما در ۶ ماه اول زندگی اش نمایان می شود نشان از رشد مناسب اوست و شروع وظیفه ای دیگر بر وظایف پدر و مادری شماست و آن مراقبت بیشتر از بهداشت کودک دلبندتان است.

همچنین افتادن همین دندان‌ها در سال های بعد نیز علاوه بر کنجکاو کردن خود کودک برای کاوش بیشتر خود، این زنگ را به صدا در می آورد که او شما بزرگ تر شده است و دارای دندان‌هایی به مراتب زیباتر و محکم تر شده که نیاز بیشتری به مراقبت دارند.

زمان افتادن دندان شیری در کودکان متفاوت است اما بازه زمانی آن بین ۵ تا ۷ سالگی است. بهتر از در سن ۵ سالگی به دندانپزشک مراجعه نمایید تا هم کودک با دکتر دندانپزشک آشنا شود و هم بررسی تخصصی بر روی دندان ها صورت بگیرد.

روییدن دندان دائمی در بین دندان‌های شیری وقتی هنوز دندان‌های شیری در دهان محکم هستند، امری شایع است و اصلاً جای هراس و نگرانی وجود ندارد.چاره کار شما فقط کمی صبر کردن است؛ به مرور زمان دندان‌های شیری شروع به افتادن می‌کنند و با رشد تدریجی، عرضی فک وضعیت ساختار فک هم به تدریج رو به بهبود خواهد گذاشت و در نهایت دندان‌های دائمی در جای درست قرار می‌گیرند.

اگر دندان های شیری تا ۷ سالگی یا حتی ۸ سالگی به خودی خود جایگزین نشدند باید به دندانپزشک مراجعه تا با بررسی ریشه دندان ها مانع رشد نامناسب آن ها شویم. البته به هیچ وجه جای نگرانی نیست، به هیچ وجه خود شما اقدام به کشیدن دندان شیری نکنید و کودک را با تحت فشار قراردادن عصبی و آزرده نکنید. اگر کودک خاطره ای بد از افتادن اولین دندان های خود در ذهن بسپارد، در آینده به طور ناخودآگاه از بهداشت دهان و دندان و محیط دندانپزشکی زده خواهد شد.

قابل توجه است که تعداد دندان های شیری در هر فک ۱۰ عدد و در مجموع در دهان ۲۰ عدد است.

این نکته بسیار حائز اهمیت است و از والدین گرامی تقاضا دارم توجه بفرمایند ؛ مراقبت از دندان‌های شیری بسیار در آینده دندان های اصلی و سلامت کودک شما تاثیر گذار است.

بسیاری از والدین با این تصور که پوسیدگی دندان‌های شیری مهم نیست و با بزرگتر شدن کودک دندان‌های اصلی رویش خواهند کرد، توجهی به سلامت این دندان ها نمی کنند. در بخش روکش دندان یکی از موارد روکش دندان را روکش دندان کودکان ذکر کردم. چرا که در صورت عدم مراقبت از دندان های شیری به مرور آسیب به لثه و حتی دندان اصلی زیرین وارد خواهد آمد.

امیدوارم با توجه بیشتر به سلامت دهان و دندان خود و فرزندانمان آینده ای زیبا در کنار خانواده داشته باشیم.

۴.۳/۵ - (۶ امتیاز)
۴.۶/۵ - (۸ امتیاز)

ما از کوکی ها استفاده می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که بهترین تجربه مرور مطالب در وب سایت ما به شما ارائه می گردد. اگر همچنان به استفاده از این سایت ادامه دهید فرض می کنیم که با این امکان مشکلی ندارید و راضی هستید. می پذیرم