کیست رویشی در اطفال (هماتوم رویشی)

Eruption Hematoma

کیست رویشی معادل بافت نرم کیست دنتی جروس در بزرگسالان می باشد. کیست در نتیجه جدایی فولیکول (بافتی که تاج دندان رویش نیافته را در خود نگاه می دارد) دندانی از اطراف تاج یک دندان در حال رویش که در بافتهای نرم پوشاننده استخوان فک قرار دارد ، رشد میکند.

نمای بالینی :

کیست رویشی به صورت یک تورم نرم و اغلب شفاف بافت نرم در مخاط لثه ای پوشاننده تاج دندان شیری یا دائمی در حال رویش می باشد. اغلب نمونه ها در کودکان زیر ۱۰ سال مشاهده می شوند.
اگر چه این کیست می تواند در هر دندان در حال رویشی ایجاد شود،اما به صورت شایعتری در ارتباط با مولرهای اول دائمی و دندان های پیشین فک بالا می باشد.ترومای سطحی ( ضربات ناشی از جویدن ) ممکن است باعث مقدار قابل توجهی خون در مایع کیست شود که یک رنگ آبی تا قهوه ای_کبود را ایجاد می کند. این ضایعات گاهی به عنوان هماتوم رویشی (پرخونی) شناخته می شوند.

درمان:

نیازی به درمان خاصی نیست، چون معمولا کیست خود به خود پاره شده و به دندان اجازه رویش می دهد. اگر این حالت ایجاد نگردید ، یک برش ساده سقف کیست توام با یک بی حسی موضعی، عموما رویش سریع دندان را امکان پذیر می سازد.

۲.۵/۵ - (۲ امتیاز)
۴.۷/۵ - (۴ امتیاز)

ما از کوکی ها استفاده می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که بهترین تجربه مرور مطالب در وب سایت ما به شما ارائه می گردد. اگر همچنان به استفاده از این سایت ادامه دهید فرض می کنیم که با این امکان مشکلی ندارید و راضی هستید. می پذیرم