کورتاژ لثه اى

gingival curretage

کورتاژ لثه اى چیست ؟

لغت کورتاژ در علم پریو (علم تخصصی لثه و بافتهای نگاه دارنده اطراف دندان) به معنی تراش دیواره لثه ای دندانی که دچار تحلیل بافتهای حمایت کننده از قبیل استخوان و …. تخریب الیاف نگاه‌دارنده شده، به منظور جداسازی بافت نرم بیمار ،می باشد.

این عمل با جرم گیرى کاملا فرق مىکند.در جرم گیرى رسوبات سطح ریشه برداشته میشود.
کورتاژ به دو صورت انجام می پذیرد:

١- کورتاژ لثه ای (gingival curretage) :


که شامل حذف نسج نرم ملتهب دیواره جانبى لثه اى که عمق بیش از حد نرمال دارد

٢- کورتاژ زیر لثه اى (subgingival curretage) :

به عملى گفته میشود که در پایین قسمت لثه اى که در اثر بیمارى لثه افزایش عمق پیدا نموده،انجام گرفته اتصال بافت همبند لثه با استخوان را قطع میکند.

کورتاژ باعث برداشته شده بافت التهابى مزمن دیواره جانبى داخلى لثه غیر نرمال بیمار میشودبه این بافت التهابى بافت جوانه اى (granulation tissue) میگویند که علاوه بر اجزاء معمول خود حاوى قطعات جدا شده جرم دندانى یا تجمعى ازعوامل میکروبى بوده و باعث پایدار ماندن شکل بیمارى بافت و جلوگیرى از ترمیم میشود.

 

کورتاژ لثه
زمانى که ریشه کاملا توسط کورت صاف میشود منبع اصلی باکتریها ناپدید شده و تغییرات اسیب زاى دیواره داخلى لثه بدون نیاز به حذف بافت جوانه اى اماسى ناپدید میشود، بافت جوانه اى موجود به اهستگى جذب شده و باکترى هاى موجود در داخل لثه که از نظر تعداد دگر افزایش نمی یابند توسط مکانیزم دفاعى بدن از بین میرود.

بازسازى لثه پس از کورتاژ معمولا ٧-٢ روز طول کشیده و بعد از ٢ هفته انجام صحیح و کامل بهداشت دهان توسط بیمار رنگ،قوام،نماى سطحىو شکل طبیعى لثه باز مى گردد و لبه لثه اى به خوبى با دندان انطباق پیدا میکند.

۴.۵/۵ - (۴ امتیاز)
۴.۶/۵ - (۸ امتیاز)

ما از کوکی ها استفاده می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که بهترین تجربه مرور مطالب در وب سایت ما به شما ارائه می گردد. اگر همچنان به استفاده از این سایت ادامه دهید فرض می کنیم که با این امکان مشکلی ندارید و راضی هستید. می پذیرم