التهاب و عفونت سینوس با منشا دندانی

التهاب و عفونت فضای داخل سینوس یکی از شایع ترین موارد مراجعه بیماران محترم در مطب دندان پزشکی می باشد اغلب موارد این عارضه با منشا داخل سینوس بوده که مسیر درمانی مخصوص به خود را دارد، ولی در بعضی موارد مشاهده گردید که این عفونت ( سینوزیت ) به علت بلند بودن ریشه دندان های کرسی بزرگ ، پایین بودن کف سینوس در قسمت خلف استخوان فک بالا ( مخصوصا در ناحیه دندان شمار هفت یا دومین کرسی فک بالا) ، و عفونت فضای اطراف ریشه و متعاقب آن سوراخ شدن کف سینوس ، می باشد در چنین موارد درمان سینوزیت کمی متفاوت تر شده و علاوه بر درمان خود سینوس مبتلا ، دندان مسبب با هر منشا بیماری ( درمان ریشه و یا درمان فضای ریشه) به صورت مجزا و قبل از شروع هر کار درمانی انجام گردد.

شرایط التهابی می تواند سینوس ماگزیلاری ( فک بالا ) را در نتیجه علل دندانی و غیر دندانی تحت تاثیر قرار دهد .

التهاب حاد سینوس با منشا دندانی سینوزیت دندانی ادونتوژنیک ( پری اپیکال موکوزیت )، التهاب و عفونت سینوس با منشا دندانی

مجاورت نزدیک ریشه های دندانی خلفی ماگزیلاری ( دندان های خلفی فک بالا ) با کف سینوس به این معناست که هر گونه تغییرات التهابی در پریودونشیوم ( الیاف اطراف دندان ) یا استخوان آلوئولار پیرامونی می تواند در سینوس ماگزیلاری شرایط پاتولوژیک ( بیماری زایی ) ایجاد کند.

اتیولوژی :

سینوزیت دندانی ( سینوزیت با منشا ابسه های دندانی ) توسط یک آبسه پری اپکال، ( ابسه هایی که فضای اطراف ریشه با منشا دندانی آیست ) کیست، گرانولوما یا بیماری پریودونتال ( بیماری های که لثه و آلیاف و استخوان اطراف ریشه دندان را درگیر می کند )؟ ایجاد می شود که سبب یک ضایعه گسترش می یابد در کف سینوس می گردد. سایر علل شامل پرفوراسیون های سینوس ( سوراخ شدن کف سینوس ) طی کشیدن دندان و اجسام خارجی ( مثل ملغمه ، گوتاپرکا ، نوک ریشه ها ) هستند. سینوزیت دندانی اغلب پلی میکروبی ( چندین باکتری در ایجادش دخیل هستند ) است و استرپتوکوکسی های ( نوعی باکتری به شکل گرد ) بی هوازی گونه با کتروئیدس، گونه پروتئوس و باسیل های ( باکتری های میله ای شکل ) کولی فرم در گیرند. مطالعات گزارش کرده اند که حدودا ۲۵٪ موارد سینوزیت مزمن وقتی که دندان های در ماگزیلای خلفی وجود دارند نوعی منشا دندانی دارند .

تظاهر سینوس در رادیوگرافیک :

سینوس در رادیوگرافیک

پریودونتیت می تواند ایجاد هایپرپلازی ( افزایش سلوللی سلوله های داخل سینوس ) عمومی موکوس سینوس را بنمایند که به صورت یک باند رادیوپک ( یک نوار سفید رنگ ) دیده می شود که از خطوط طبیعی کف سینوس پیروی می ‌کند . یک موکوزیت پری اپیکال موضعی یک ضخیم شدگی غشا مخاطی مجاور دندان آسیب دیده را آشکار می سازد و گاهی این که کف سینوس را سوراخ می کند . این تظاهر رادیو گرافیک یک اثر هالو نامید شده است. به عقیده مولف سیگار کشیدن می تواند یک عامل تاثیر گذار باشد و سبب افزایش ریسک پریودنتیت ، یک کاهش در پاسخ ایمنی و کاهش در جریان سالم مخاط درون آنتروم ( سینوس ) شود.

درمان التهاب سینوس دندانی :

قبل از تقویت سینوس یا جای گذاری ایمپلنت، دندان یا دندان های درگیر باید به صورت پریودنتال ( فضای اطراف ریشه ) یا اندودنتال ( درمان ریشه یا همان عصب کشی ) درمان شده یا کشیده شوند . پس از التیام بافت نرم درون دهانی و بر طرف شدن وضعیت پاتولوژیک روند پیوند سینوس با ریسک پایین عوارض بعد از عمل می تواند صورت گیرد.

التهاب و عفونت سینوس با منشا دندانی
۳٫۵ (۷۰%) ۶ رای

پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.
برای ادامه پرسش و پاسخ خود فقط از طریق همین سیستم و با همان کد رهگیری اولیه پیگیری نمایید

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.