پدیده های هیپنوتیزمی

The Phenomena of hypnosis

پدیده های هیپنوتیزمی بواقع وضعیت هایی هستند که توسط خود بیمار و به کمک یک تسهیل کننده ( به عبارتی هر هیپنوتیزمی یک خود هیپنوتیزم است)، در حین  انجام روند و مراحل هیپنوتیزم ، تجربه میگردد که از آن برای خیلی از مقاصد مثل ارزیابی پاسخ به تلقین ، تائید و پذیرش خلسه، عمیق سازی ، کمک به تسهیل بی حسی و بی دردی ، برطرف کردن درد ، و ….. استفاده نمود. پدیده های هیپنوتیزمی بسیارند و اگر بخواهم به همه آنها بپردازم  درک آنها کمی سخت تر خواهد بود به همین علت در این مبحث به تعدادی از شایع ترین و قابل درک ترین آنها خواهم پرداخت.

بی دردی و بی هوشی (Analgesia & Anesthesia)

بی دردی شبیه به خاموش کردن کلید یک چراغ است ، که با احساس درد کمتر ، همراه است . برآورد می شود هفتاد تا نود درصد مردم حداقل درجاتی از بی دردی را تجربه می کنند. بنظر می رسد افراد با هیپنوتیزم پذیری  ( استعداد هیپنوتیزمی پایین ) کم معادل هر کدام از روش های دارونما، آموزش ایمن سازی در مقابل استرس با روش شناختی _ رفتاری یا طب سوزنی سود ببرند. در اشخاصی که کمتر به هیپنوتیزم پاسخ می دهند ، ممکن است واکنش عاطفی آنها به درد بیش از محتوای حسی درد کاهش نشان دهند . در حالی که افراد با سطح هیپنوتیزم بالا خیلی بیش از بعضی از روش های کاهش درد ، از آن سود می برند .

بنظر می رسد حدود ده تا بیست درصد از مردم می توانند بیهوشی کامل را تجربه کنند. بطوری که می توانند در حد تجویز مرفین از درد تسکین یابند . بعضی قادرند با هیپنوتیزم به عنوان تنها وسیله بیهوشی تحت عمل جراحی بزرگ قرار گیرند . به علاوه بیهوشی هیپنوتیزمی واکنش های التهابی را کاهش داده و سرعت بهبودی را افزایش می دهد. این پدیده نه تنها برای مهار درد مفید است ، بلکه وسیله ایست برای تآئید و باور خلسه.

پسروی سنی ( Age Regression)

در این حالت با کمک درمانگر و توسط خود شخص ، شخص به گذشته خواهد رفت.

الف) احیای مجدد (Revivification) :

پسروی کامل یا احیای حوادث گذشته، بطوری که صدا و نوشتن مانند دوره ی کودکی می شود . گر چه این حالت به معنی بازگشت بیولوژیکی گذشته فرد محسوب نمی شود ، ولی ممکن است نمودار قابل ملاحظه ای از بازسازی ادراکی ، همراه با بازسازی رفتاری گذشته باشد.

پسروی جزیی (Partial Regression ) :

در این حالت شخص آگاهی از درمان گر دارد ، و هویت بالغانه خود را حفظ می کند ، لذا ظرفیت بیش‌تری برای نگاه بالغاته به تجارب گذشته خود دارد.

پیشروی سنی (Age progression)

پیشروی ظاهری (Pseudo -orientation) در زمان آینده شاید برای بعضی افراد ، خیال پردازی یا تمرین ذهنی برای آینده بنظر آید ، ولی برای افراد با استعداد هیپنوتیزمی بالا از نظر موضوعی ، می تواند کاملأ واقعی بنظر رسد.

تحریف زمان ( Time distortion )

الف- گسترش زمان ( Time Expantion ) :

در این حالت پنج دقیقه بیست دقیقه بنظر می آید.در این حالت شخص احساس می کند زمان به کندی پیش می رود . این پدیده در هر روز ی زندگی تجربه می‌شود . برای مثال ایستادن در ایستگاه اتوبوس ، یا قرار گرفتن در صف جنس در یک فروشگاه.

ب- انقباض زمان ( Time contraction) :

در فعالیت های خوش آیند یا با تلقین ، ده دقیقه دو دقیقه بنظر می اید .

مثلا در پدیده های تحریف زمان می توانند طوری تلقین شوند که زمان بین وعده های غذا  بسرعت بگذرند ، و از این موضع برای رژیم های غذایی استفاده نمود ، بی دردی و بی حسی نیز ممکن است برای تسکین دردهای ناشی آز گرسنگی یا میل شدید به غذا تلقین شود . پسروی سنی را ممکن است برای تجسم وزن و اندام قبلی که چقدر متناسب بوده بکار برد، به موازات آن می توان از چگونگی بازگشت به وضعیت قبلی تلقیناتی داده شود. پیش روی سنی را ممکن است بصورت درخواست از بیمار برای به تصویر کشیدن احساس خود از لباس های نوی که می تواند بپوشد ، و دیدن وزن مطلوبی که ثبت خواهد شد ، مورد استفاده قرار داد.

۵/۵ - (۳ امتیاز)
۴.۶/۵ - (۸ امتیاز)

ما از کوکی ها استفاده می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که بهترین تجربه مرور مطالب در وب سایت ما به شما ارائه می گردد. اگر همچنان به استفاده از این سایت ادامه دهید فرض می کنیم که با این امکان مشکلی ندارید و راضی هستید. می پذیرم