آیا نوشیدنی های غیر الکلی هم برای دندان مضر هستند؟

سوالی که خیلی از کاربران در مطب از دندان پزشکان می پرسند، آیا نوشیدنی های غیر الکلی هم برای دندان مضر هستند؟

نوشابه های غیرالکلی یکی از مهمترین عاملان سایش شیمیایی دندان ها هستند. محققان به تازگی دریافته‌اند که اکثر نوشیدنی های غیرالکلی و نوشیدنی های ورزشی ضخامت مینای دندان را تا یک سوم کاهش می‌دهند.

نوشیدنی های غیرالکلی ( نوشابه، دلستر، سودا … )، منبع اصلی قند افزوده در میان کودکان و بزرگسالان است. این نوع نوشیدنی ها علاوه بر دارا بودن قند حاوی اسیدسیتریک و فسفر نیز محسوب می شود که تخریب مینای دندان را تسریع می کند.

روش های مختلفی برای حفاظت از دندان در برابر نوشیدنی های اسیدی وجود دارد. قبل از هر چیز، مصرف روزانه نوشیدنی‌های گازدار را محدود کنید و از نی استفاده کنید. نی با هدایت مایع به ته گلو کمک می‌کند که اسید با دندان تماس پیدا نکند.

دکتر کارتر مدیر اجرایی بنیاد سلامت دهان بریتانیا می گوید: ” با اینکه آب میوه، یک نوشیدنی مغذی به حساب می آید اما از آنجا که حاوی مقادیر بالایی از قند و اسید می باشد، چنانچه متناوبا مصرف شود سبب آسیب جدی به مینای دندان خواهد شد. آب و شیر بهترین جایگزین برای آب میوه ها هستند. مصرف این نوشیدنی ها برای دهان و دندان و سلامت کل بدن ما سودمند است.

به یاد داشته باشیم، آنچه بیش از همه در ایجاد پوسیدگی دندان نقش دارد، تناوب مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های قندی است. بنابراین باید توجه داشته باشیم که دفعات مصرف نوشیدنی ها و مواد قندی را کاهش دهیم.”

تماس طولانی مدت با اسید میزان ساییدگی مینای دندان را افزایش می‌دهد. به همین دلیل، نوشیدنی‌های اسیدی را به سرعت مصرف کنید و آن را در دهانتان نچرخانید. همچنین بهداشت دهان مناسب از جمله دو مرتبه در روز مسواک زدن و مراجعه منظم به دندان پزشک به مراقبت از دندان ها کمک می‌کند.

۵/۵ - (۳ امتیاز)
۴.۶/۵ - (۸ امتیاز)

ما از کوکی ها استفاده می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که بهترین تجربه مرور مطالب در وب سایت ما به شما ارائه می گردد. اگر همچنان به استفاده از این سایت ادامه دهید فرض می کنیم که با این امکان مشکلی ندارید و راضی هستید. می پذیرم