ویروس نقص سیستم ایمنی انسانی و سندرم نقص ایمنی اکتسابی (ایدز)

Human Immunodeficiency virus ( HIV ) and acquired immunodeficiency syndrome

ویروس نقص سیستم ایمنی انسانی (ایدز) چیست ؟!

AIDS در سال ١٩٨١ مرکز توجه واقع شد. تا سال ١٩٩٢، ٨ میلیون نفر از جمعیت جهان به عنوان کسانی در نظر گرفته شدند که با HIV آلوده شده‌اند و بیش از ۵ میلیون نفر دچار ایدز خواهند شد.

 

ویروس ایدز
ویروس ایدز

در افراد آلوده، ویروس می تواند در اکثر مایعات بدن یافت شود. HIV در سرم ، خون،بزاق، منی، اشک، ادرار، شیر مادر،ترشحات گوش و ترشحات واژینال یافت شده است.

شایع ترین راه های انتقال تماس جنسی ، برخورد نوزاد با خون مادر یا انتقال از مادر به جنین در دوره پیش از تولد هستند. همچنین ثبت شده است که عفونت می تواند از طریق تلقیح مصنوعی ، شیر دادن مادران آلوده و پیوند عضو ایجاد شود.

اکثر بالغین آلوده در ایران عبارتند از :

مردان همجنس گرا ،

معتادان تزریقى ،

دریافت کنندگان محصولات خونی ، مایعات دهانی

HIV در مایعات دهانی یافت شده است اما به نظر می رسد که بزاق توانایی HIV را در آلوده کردن سلولهای هدفش (لنفوسیتها) کاهش می دهد.

گزارشاتی که در باره انتقال از طریق مایعات دهانی بوده اند نادر است و به نظر می رسد که منبع مشخصی برای انتقال ایدز نباشد. علیرغم این مطلب ، گزارشات داستانی ، انتقال ایدز را در طی تغذیه از سینه مادر از طریق مایعات دهانی نوزادان عفونی شده پس از زایمان به مادرانی که در گذشته فاقد عفونت بوده اند ، ثبت کرده اند .

بعلاوه موارد نادری ثبت شده اند که از انتقال ایدز از طریق آلودگی مایعات دهانی در طی برخورد زبان با واژن یا بوسه های مکرر گزارش می دهند.

با وجود اینکه این موارد نادر هستند اما گزارشات مکرر نشان می دهند که مایعات می تواند آلوده بوده و در برابر برخورد به HIV کاملا حفاظت کننده نیست. در کل ، بهترین ایمنی در برابر ویروس HIV ، دوری از تمامی مایعات بدنی بیماران مبتلا است.

سلولهاى هدف اولیه ویروس HIV

سلولهاى هدف اولیه ویروس HIV ، لنفوسیت T کمکى +CD4 است. DNA ویروس HIV به DNA لنفوسیت ملحق شده و بنابراین در تمام طول زندگى سلول حضور دارد. در اکثر عفونتهاى ویروسى ، معمولا انتى بادیهاى میزبان که در برابر ارگانیسم محافظت کننده هستند تشکیل مى شوند .

در افراد دارای عفونت HIV ، آنتی بادی ها تشکیل می شوند ولی محافظت کننده نیستند. این ویروس ممکن است ساکت باقی مانده ، موجب مرگ سلولی شده یا موجب ادغام سلول ها گردد که عملکرد آنها مختل کند. در ادامه کاهش در تعداد سلولهای کمکی رخ داده و موجب فقدان عمل کرده ایمنی می شود. پاسخ طبیعی به قارچها، ویروسها و باکتری های کپسول دار را کاهش می دهد.

در برخورد با HIV ، درصد نامشخصی در افراد مبتلا دارای سندرم ویروسی حاد خواهند بود، که خود به خود محدود میشوند.
این مرحله بدون علامت ادامه می یابد که بین ٨ تا ١٠ سال است.

تاثیر ایدز بر دهان
تاثیر ایدز بر دهان

عفونت HIV ، ابتدا ممکن است بدون علامت بوده یا امکان دارد پاسخ حادی دیده شود.سندرم حاد ویروسی که بطور تیپیک در طی ١تا ۶ هفته پس از برخورد با ویروس در ۵٠ تا ٧٠ درصد از بیماران دیده میشود. این علائم از قبیل گلودرد ، تب ، راش، سردرد، درگیری غدد لنفاوی بصورت کلی ،درد عظلانی، اسهال، نورترسی، تغییرات دهانی ممکن است شامل قرمزی مخاط و زخمهای کانونی باشد.

سندرم ویروسی حاد در طی چند هفته از بین می رود ؛ در طی این دوره عفونت ایدز ، مورد توجه قرار نمی گیرد. در برخی بیماران (قبل از ایجاد اشکار ایدز) ، دوره ای از تب مزمن ، از دست دادن وزن، اسهال ، کاندیدای دهانی < برفک قارچ> ………وجود دارد. این شرایط را کمپلکس مرتبط با ایدز AIDS related complex )ARC) مى نامند

روندهای نئوپلاستیک مشخصی ( بدخیمی ) نیز با ایدز در ارتباطند. سارکوم کاپوزی ، یک بدخیمی عروقی است که تقریبا در ١ تا ٢٠ درصد از بیماران ایدزی گزارش شده است.

در انتها یادآور خواهم بود که دوری کردن از رفتارهای جنسی غیر اصولی و غیر اخلاقی و مغایر با اصول دینی بهترین راه برای جلوگیری از آلودگی های ویروسی و باکتریایی می باشد.

۳/۵ - (۱ امتیاز)
۴.۷/۵ - (۴ امتیاز)

ما از کوکی ها استفاده می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که بهترین تجربه مرور مطالب در وب سایت ما به شما ارائه می گردد. اگر همچنان به استفاده از این سایت ادامه دهید فرض می کنیم که با این امکان مشکلی ندارید و راضی هستید. می پذیرم