مرورى بر فلوراید

مرورى بر فلوراید ( fluoride )

فلوراید یک فرم از عنصر شیمیایی فلورین است و به عنوان دارو استفاده می شود.

فلوراید برای جلوگیری از پوسیدگی دندان به آب آشامیدنی عمومی اضافه می شود.

کودکانى که به دلیل داشتن چاه آب خانگى، از آب آشامیدنى عمومى استفاده نمى کنند، معمولا قرص فلوراید مصرف می کنند تا از پوسیدگى دندان جلوگیرى کنند.

فلوراید به خمیردندان و دهان شویه ها اضافه مى شود تا با استفاده مستقیم از بروز پوسیدگى دندان جلوگیرى کند.

همچنین برای درمان پوکی استخوان ( ازاستئوپروز) و برای جلوگیری از از دست دادن استخوان در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید و بیماری کرون از فلوراید خوراکى استفاده مى شود.

فلوراید چگونه کار مى کند ؟

فلوراید، دندان را در مقابل باکترى هاى موجود در پلاک هاى دندانى حفاظت می کند.

فلوراید همچنین باعث تشکیل استخوان جدید مى شود.

این از اکثر داروهایى که براى استخوان هاى ضعیف (ازاستئوپروز) استفاده مى شود متفاوت است , این داروها با  جلوگیرى از شکسته شدن استخوان ها مانع از پوکى استخوان مى شود.

کاربرد و تاثیر فلوراید در دندانپزشکی

موثر براى :

  • با اضافه کردن فلوراید به اب آشامیدنى، خمیردندان، دهان شویه، و دیگر محصولاتى مراقبت از دندان، از پوسیدگى دندان جلوگیرى کنید.

احتمالا موثر براى :

  • درمان ازاستئوپروز ( پوکى استخوان). فلورایدى که به طور مداوم یا به صورت دوره ای (به مدت سه ماه و یک ماه) گرفته شود، مى تواند تراکم معدنی استخوان را افزایش دهد، که شاخص استحکام استخوانی مى باشد.

به نظر می رسد فلوراید در ترکیب با درمان جایگزینى هورمونى برای بهبود استحکام استخوان در زنان مسن تر بهتر عمل می کند.

با این حال هنوز روشن نیست که مصرف فلوراید در واقع باعث کاهش احتمال شکستن استخوان های ضعیف می شود.

شواهد کافى براى

  • جلوگیری از از دست دادن استخوان در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید.
  • جلوگیری از از دست دادن استخوان در افراد مبتلا به بیماری کرون (اختلالات روده ای).
  • شرایط دیگر.

شواهد بیشتری برای ارزیابی اثربخشی فلوراید در این موارد مورد نیاز است.

اثرات جانبی فلوراید

مقدار فلوراید اضافه شده در آب آشامیدنى، خمیر دندان، و دهان شویه، و مقدارى که دکتر تجویز کرده است، براى عموم مردم مناسب و ایمن مى باشد.

دوزهای پایین (تا ۲۰ میلی گرم در روز از فلوراید بنیادى) فلوراید مکمل خوراکى، برای بسیاری از افراد ایمن مى باشد.

عوارض فلوراید
عوارض فلوراید

دوزهاى بالاتر ایمن نیستند و ممکن است استخوان ها و رباط ها را تضعیف کند و باعث ضعیف شدن عضلات و به وجود آمدن مشکلاتى در سیستم عصبى مى شود.

استفاده از دوزهاى بالا در کودکانى که دندان هاى دائمى آنها هنوز از لثه ها بیرون نیامده باشد، باعث ایجاد تغییر رنگ در دندان هاى آنها مى شود.

شستشویى که با خمیردندان و دهان شویه انجام مى شود را معمولا نباید قورت داد، به خصوص براى کودکان.

اگر کودک شما احتمالا مقدارى از خمیر دندان را قورت مى دهد، بهتر است اطمینان حاصل کنید که کودکان زیر ۶ سال فقط به اندازه یک نخود از خمیردندان حاوى فلوراید استفاده کنند.

اقدامات و هشدارهاى ویژه

باردارى و شیردهى: به نظر مى رسد که استفادهاز فلوراید با دوزى کمتر از حد معمول ، ١٠ میلى گرم فلوراید بنیادى در روز، هم به صورت خوراکى و هم به صورت خمیردندان یا دهان شویه در دوران باردارى و شیردهى ایمن مى باشد.

دوزهاى بالاتر ایمن نیستند و ممکن است استخوان ها و رباط ها را تضعیف کند و باعث ضعیف شدن عضلات و به وجود آمدن مشکلاتى در سیستم عصبى مى شود.

دوزهای مجاز

دوزهای زیر در تحقیقات علمی مورد مطالعه قرار گرفته اند:

به صورت خوراکى

  • براى جلوگیرى از پوسیدگى دندان: در ایالات متحده آمریکا فلوراید به غلطت ٠.٧ تا ١.٢ واحد در میلیون (ppm)، به آب شهرى اضافه مى شود.

در مناطقی که سطوح فلوراید در آب آشامیدنی کمتر از ۰.۳ ppm (مانند آب چاه) است، برای جلوگیری از پوسیدگى دندان کودکان ۶ ماهه  تا ۳ ساله باید ٠.٢۵ میلى گرم، کودکان ٣ تا ۶ سال ٠.۵ میلى گرم، و کودکان ۶ تا ١۶ سال ١ میلى گرم مکمل فلوراید در روز دریافت کنند.

برای کودکانى که در مناطقی زندگی می کنند که سطح فلوراید آنجا بین ٠.٣ تا ٠.۶ (ppm)  است، کودکان ٣ تا ۶ ساله باید ٠.٢۵ میلى گرم در روز و کودکان ۶ تا ١۶ ساله ٠.۵ میلی گرم در روز فلوراید دریافت کنند.

در مناطقى که فلوراید موجود در آب آشامیدنى بیشتر از ٠.۶ (ppm)  باشد، هیچ گونه مکمل فلورایدى  مورد نیاز نمى باشد.

  • برای درمان استخوان های ضعیف (پوکی استخوان): مصرف روزانه ١۵ تا ٢٠ میلی گرم فلوراید بنیادى

مقدار مصرف خوراکى مناسب روزانه (AI) برای فلوراید بنیادى از همه منابع از جمله آب آشامیدنی عبارت است از:

از نوزادى تا ۶ ماهگى ٠.٠١ میلى گرم، کودکان ٧ تا ١٢ ماهه ٠.۵ میلى گرم، کودکان ١ تا ٣ ساله ٠.٧ میلى گرم، کودکان ۴ تا ٨ ساله ١ میلى گرم، ٩ تا ١٣ سال ٢ میلى گرم، ١۴ تا ١٨ سال ٣ میلى گرم، مردان ١٩ سال به بالا ۴ میلى گرم، و زنان  ١۴ سال به بالا بعلاوه زنان باردار یا شیرده ٣ میلى گرم.

بیشترین حد مجاز مصرف فلوراید (UL)  که به نظر مى رسد تاثر مضرى ندارد به این صورت مى باشد: ٠.٧ میلى گرم براى نوزادان تا ۶ ماه، ٠.٧ میلى گرم براى ٧ تا ١٢ ماه، ١.٣ میلى گرم براى کودکان ١ تا ٣ سال، ٢.٢ میلى گرم براى کودکان ۴ تا ٨ سال، و ١٠ میلى گرم براى کودکان بالاى ٨ سال، بزرگسالان، و زنان باردار و شیرده.

فلوراید سدیم حاوى ۴۵ درصد فلوراید بنیادین مى باشد. مونوفلورفوسفات حاوى ١٩ درصد فلوراید بنیادین است.

 

۴.۳/۵ - (۳ امتیاز)
۴.۸/۵ - (۶ امتیاز)

ما از کوکی ها استفاده می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که بهترین تجربه مرور مطالب در وب سایت ما به شما ارائه می گردد. اگر همچنان به استفاده از این سایت ادامه دهید فرض می کنیم که با این امکان مشکلی ندارید و راضی هستید. می پذیرم