درمان ایسکمی و کنترل مرگ بافتی ناشی از تزریق فیلرها

ایسکمی چیست؟

دکتر مهیار : همانطور که در مطلب قبلی ذکر شد ( اینجا ) ایسکمی ( Ischemia ) به کاهش جریان خون بافتی ناشی از تزریق ژل ها و عوارض ناشی از آن ( از بین رفتن بافت در ناحیه تزریق ) گفته می شود.

ایسکمی چگونه بهوجود می آید ؟

از عوامل ایجاد ایسکمی می‌توان موارد زیر را نام برد :

  • آترواسکلروز (تصلب شرایین)
  • لخته‌شدن خون
  • انقباض عروق
  • اختلالات مادرزادی قلبی
  • آمبولیسم
  • تروما به سر
  • فشار پایین خون Hypotension
  • بیماری سلول داسی‌شکل
  • خفگی
  • تاکی‌کاردی(ضربان زیاد)
  • کمبود گلوکز خون
  • برخی از تومورها

همانطور که در مطلب قبلی ذکر شد یکی از عوارض جدی متعاقب تزریق فیلرها ( ژل ها ) در ناحیه صورت می باشد که در صورت عدم درمان مناسب و به موقع باعث نکروز ( مرگ سلولی) و در صورت ادامه از بین رفتن بافت صورت بیمار و بدشکلی های وحشتناک گردد.

در صورت مواجه و‌ مشاهده ایسکمی ( کاهش جریان خون بافت ناحیه تزریق ) باید توصیه های زیر را بدقت و پشت سر هم بصورت فهرست وار اجرا نمود.

  1. باید بسرعت تزریق ژل را متوقف نمود.
  2. باید خونرسانی بافت آسیب دیده را بوسیله ماساژ و به آرامی تحریک نمود.
  3. از پک های حرارتی استفاده نمود.
  4. از دو قرص جویدنی اسپرین با دوز ۳۲۵ میلی گرمی استفاده نمود
  5. از یک گشاد کننده عروقی به مانند پماد نیتروگلیسرین ( %۲ approximately1inch.  Nitro -Bid ) یا نیترو بی ای دی دو درصد به اندازه یک اینچ  پماد را به صورت فشاری ( تحت فشار ) با یک بانداژ پلاستیکی بر روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. پماد نیتروگلیسرین فشار خون را کاهش داده پس باید علائم حیاتی همواره تحت  کنترل  قرار بگیرد.
  6. در صورتی که از فیلر های هیالورونیک اسید HA  استفاده شده باشد، یک تست حساسیت پوستی  به آنزیم هیالورونیداز باید به عمل آید، ( هیالورونیداز آنزیمی است که باعث تجزیه هیالورونیک اسید میگردد) در صورتی که پس از ۵ دقیقه جواب این تس منفی بود ( حساسیتی به هیالورونیداز نشان نداد) ،۳۰ تا ۵۰ واحد از آنزیم هیالورونیداز را در منطقه درمانی به موازات طولی مسیر عروقی آن منطقه باید تزریق نمود.
  7. توصیه بنده با تجربه بیش از ۱۵ سال در این زمینه این است که در صورتی که ایسکمی بسرعت رفع نگردید ، جهت مشورت با یک جراح پلاستیک وگرفتن یک وقت اورژانسی درمانی نباید بیش از این درنگ نمود.

به نظر من داشتن یک کیت اورژانسی جهت درمان ایسکمی ناحیه تزریق ژل ( از طریق رعایت پروتکل مراتب ذکر شده ) در هر مطبی واجب می باشد ( emergency vascular occlusion kit ).

ایسکمی در ناحیه دست
ایسکمی در ناحیه دست

تمام مراتب ذکر شده ( هفت مرحله درمانی قید شده ) در بالا جهت رفع ایسکمی ( کاهش جریان خون بافتی ) در نواحی مختلف قابل اجرا نمی باشد و در اصل نیاز نیست، به عبارتی برای هر ناحیه از ایسکمی ممکن است تعدادی از این مراحل قابل اجرا باشد به طور مثال در ناحیه ماریونت ( ماریونت لاین یا همان خط خنده) marionette lime  ، اگر در اثر تزریق  ژل ایسکمی حاصل شود ( این حالت معمولا به خاطر تزریق بیش از حد ژل در این ناحیه ایجاد میگردد) ، فقط و فقط نیاز است تزریق را قطع کرده و ناحیه تحت ایسکمی را ماساژ دهیم. در ناحیه nasal ala ( پره بینی) ایسکمی ایجاد شده بخاطر فشار بیش از حد حاصل از تزریق ژل روی عروق مشروب کننده این ناحیه بوده و‌ممکن است در بعضی مواقع به همه این پروتکل هفت مرحله نیاز باشد(جهت ایجاد یک جریان خونی در داخل عروق).

ایسکمی در ناحیه دست
ایسکمی در ناحیه دست

مانینورینگ کردن منطقه آسیب دیده (منطقه دچار ایسکمی ) و پیگیری لحظه ای کار درمانی توصیه جدی اینجانب می باشد.در صورتی که بیمار دچار ایسکمی در ناحیه تزریق ژل گردید باید روش های مراقبت بیمار در منزل با بکار نبردن پک یخ ( به طور مثال کیسه یخ) روی ناحیه آسیب دیده اصلاح گردد چرا که این عمل باعث کاهش جریان خونی بافت شده که مغایر با تدابیر درمانی ایسکمی می باشد . نکروز ( مرگ بافتی ) ممکن است ظرف چند روز تا چند هفته پس از ایجاد عارضه ایسکمی بوجود آید. از پمادهای انتی بیوتیک جهت مرطوب نگه داشتن و درمان می توان استفاده نمود و این عمل تا حذف کامل این مشکل باید ادامه پیدا کند.

۳/۵ - (۶ امتیاز)
۴.۶/۵ - (۸ امتیاز)

ما از کوکی ها استفاده می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که بهترین تجربه مرور مطالب در وب سایت ما به شما ارائه می گردد. اگر همچنان به استفاده از این سایت ادامه دهید فرض می کنیم که با این امکان مشکلی ندارید و راضی هستید. می پذیرم