مراقبت پس از جراحی در دندانپزشکی

برای مراقبت پس از عمل چه باید کرد ؟

وظیفه یک جراح دندان پزشک پس از گذاشتن یک تکه گاز و زدن بخیه پایان نمی پذیرد. دندان پزشک باید مطمئن باشد که دوران پس از عمل بدون درد و حادثه مهمی بگذرد. در صورت نیاز باید مسکن مناسب تجویز گردد.

باید به بیمار گفته شود که استفاده از دهان شویه ها، ورزش های شدید، محرک ها ،غذاها و نوشیدنی های داغ تا آخر آنروز امکان خونریزی پس از عمل را افزایش می دهد. قبل از اینکه بیمار دندان پزشک را ترک کند باید بوی نشان داده شود که در صورت خونریزی چگونه گاز تمییزی را در ناحیه زخم قرار دهد و با فشار روی آن را گاز بگیرد تا هنگامیکه خونریزی کاملأ متوقف  گردد.

بیمار باید همانشب قبل از خواب ،دهان خود را با سالین (Na-cl) گرم شستشو دهد. اگر شستشو با سالین گرم ،دو تا سه روز بعد ادامه یابد بهبودی زخم تسریع خواهد یافت. محلول فوق را می توان با افزودن نصف قاشق نمک به یک لیوان آب ولرم تهیه نمود. مقدار زیادی محلول را باید داخل دهان نموده و حتی الامکان برای مدت طولانی در سمتی که زخم وجود دارد آنرا نگهداشت. این شستشو باید پس از خوردن غذا و قبل از خواب انجام شود.

بعد از استفاده از بیحسی موضعی، لبها، زبان یا گونه ها ممکن است ۲تا۳ ساعت بعد ، همچنان بیحس بماند . باید توجه داشت که در این مدت بیمار ممکن است این اعضا را گاز گرفته، و یا با مصرف نوشیدنی های داغ و استعمال  دخانیات بدانها صدمه وارد کند . باید بیمار را نسبت به چنین امکانی آگاه نمود و به وی اطلاع دهید که در صورت بروز هر موضوعی که باعث تأخیر در بهبودی یا ایجاد اشکالات دیگری شود به شما مراجعه نماید.

در صورت امکان گذشته از توضیحات شفاهی بهتر است از دستور العمل های کتبی راجع به اقدامات پس از جراحی های دهان نیز استفاده نمائید. به بیمار یاد آور شوید که در صورت بروز هر گونه اشکال ناخواسته، باید فورأ، تماس حاصل فرمایید.

۵/۵ - (۴ امتیاز)
۴.۶/۵ - (۸ امتیاز)

ما از کوکی ها استفاده می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که بهترین تجربه مرور مطالب در وب سایت ما به شما ارائه می گردد. اگر همچنان به استفاده از این سایت ادامه دهید فرض می کنیم که با این امکان مشکلی ندارید و راضی هستید. می پذیرم