جراحى دهان و دندان

انجام عمل جراحى دهان و دندان به داشتن چند شرط ختم مى شود که در زیر ذکر شده است:

دندان عقل نهفته

دندان های عقل، که با نام مولر سوم شناخته می شوند، مجموعه ای از آخرین دندان ها هستند که رشد مى کنند.

گاهی اوقات این دندان ها از خط لثه ظاهر می شوند و فک هم به اندازه کافی بزرگ هست که به آن ها فضاى رشد بدهد، اما در اکثر مواقع مشکل اصلى این نیست.

اغلب اوقات یکی یا بیشتر این دندان هاى عقل در حالت درست ظاهر نمی شود و یا نمی تواند به طور کامل از طریق خط دندان و یا لثه به ترتیب  ظاهر شوند و در بین استخوان فک و بافت لثه گیر مى کنند.

دندان های عقل نهفته مى توانند باعث بروز تورم، درد و عفونت بافت لثه اطراف این دندان های عقل شود.

علاوه بر این، دندان های عقل نهفته می توانند باعث بروز آسیب هاى دائمی به دندان ها، لثه ها و استخوان های اطراف آن شود و گاهی اوقات منجر به ایجاد کیست ها یا تومورهایی می شوند که می توانند بخش هایی از فک را از بین ببرند.

بنابراین دندانپزشکان توصیه می کنند افرادی که دارای دندان های عقل نهفته هستند، حتما تحت درمان جراحى هاى دهان و دندان قرار بگیرند.

این فقط دندان هاى عقل نهفته نیستند که گاها به حالت نهفته در مى آیند و نیازمند جراحى مى شوند.

دندان های دیگر مانند دندان نیش (cuspids) و دندان هاى دو پایه (bicuspids) نیز ممکن است به حالت نهفته رشد کنند و منجر به بروز مشکلات مشابهی که در مورد دندان های عقل نهفته ذکر شد، شوند.

از دست دادن دندان ها

ایمپلنت هاى دندانى گزینه اى هستند که براى دندان هایى که در حادثه یا بر اثر عفونت از دست رفته اند، بکار گرفته مى شود، همچنین از ایمپلنت به عنوان جایگزینى براى پل و یا دندان مصنوعى استفاده مى شود.

ایمپلنت ها جایگزین ریشه هاى دندان هستند که به وسیله جراحى در استخوان فک قرار داده مى شوند و دندان هاى مصنوعى اى که به آنها متصل مى شوند را تثبیت مى کنند.

کاندیدهاى مناسب برای ایمپلنت دندان مى بایست به مقدار مناسبى چگالى و سطح استخوانى داشته باشند، نباید مستعد ابتلا به عفونت باشند و باید تمایل به حفظ بهداشت دهان و دندان خود داشته باشند.

مشکلات مربوط به فک

• رشد نامتعادل فک : در بعضی از افراد فک بالا و پایین به درستی رشد نمی کنند. این مساله مى تواند باعث بروز مشکل در صحبت کردن، خوردن، بلعیدن و تنفس کردن شود. در حالی که برخی از این مشکلات ، همچون تراز نامناسب دندان ها، را مى توان با استفاده از سیم کشى کردن آنها و دیگر دستگاه های ارتودنسی اصلاح کرد، مشکلات جدی ترى نیز هستند که نیاز به جراحی دهان و دندان دارند تا طى آن تمام یا بخشی از فک بالا، فک پایین یا هر دو را به موقعیت جدیدی که در آن فک تعادل، عملکرد و سلامتى بیشترى دارد، منتقل کنند.
  • اصلاح سازگارى دندان هاى مصنوعى : براى کسانى که اولین بار است که مى خواهند از دندان مصنوعى استفاده کنند، ممکن است ابتدا از جراحى دهان و دندان براى اصلاح هرگونه ناهنجارى هاى فک استفاده شود تا دندان هاى مصنوعى بهتر بر روى فک بنشیند.

همچنین جراحى دهان و دندان مى تواند مى تواند براى کسانى که به طور مداوم از دندان مصنوعى استفاده مى کنند نیز مناسب باشد.

استخوان هاى متحمل در طى زمان رو به زوال مى روند که در نتیجه باعث مى شود دندان هاى مصنوعى دیگر به طور مناسب بر روى فک ننشینند.

در موارد شدید، یک جراح دهان و دندان  مى تواند در ناحیه اى که استخوان کمى فقط باقى مانده است، پیوند استخوان انجام دهد.

• مفاصل گیجگاهى : ناهنجارى مفاصل گیجگاهى (TMJ) . اختلال عملکرد در مفاصل گیجگاهى، مفصلى کوچک در کنار گوش جایى که جمجمه و فک پایینى به هم مى رسند، منبع متداول سردردها و دردهاى مربوط به صورت است.

اکثر بیماران مبتلا به اختلالات TMJ را مى توان با ترکیبی از داروهای خوراکی، فیزیوتراپی و اسپلینت کردن، درمان کرد.

با این حال، جراحی مفصل یک گزینه برای موارد پیشرفته است و یا زمانی که تشخیص پزشکى نشان دهنده یک مشکل خاص در مفصل باشد.

شرایط دیگرى که به درمان با جراحی دهان و دندان نیازمند هستند :

• اصلاح آسیب دیدگى صورت : جراحى دهان و دندان اغلب براى اصلاح و ترمیم شکستگى هاى استخوان فک و استخوان صورت، مورد استفاده قرار مى گیرد.
  • از بین بردن زخم و بیوپسی : جراحان دهان می توانند نمونه کوچکی از رشد غیرطبیعی یا بافت غیر طبیعى را نمونه بردارى کنند و سپس آن را برای شناسایى به آزمایشگاه ارسال کنند. برخی از ضایعات را می توان با دارو مدیریت کرد و یا می توان آن ها را به کمک جراح دهان و دندان طى یک جراحى حذف کرد.
  • لب شکرى ( شکاف لب) و شکاف کام : شکاف لب و شکاف کام زمانى رخ مى دهد که تمام یا بخشى از دهان و حفره بینى در طى دوره رشد جنین با هم به طور مناسب رشد نکرده باشند؛ که نتیجه آن پدید آمدن یک شکاف بر روى لب و / یا پدید آمدن یک شکاف یا حفره بر روى سقف دهان است. جراحان دهان و دندان به عنوان بخشی از یک تیم متشکل از متخصصان مراقبت های بهداشتی تلاش می کنند تا این مشکلات را از طریق مجموعه ای از درمان ها و روش های جراحی در طى سال های متمادى اصلاح کنند.
  • عفونت های صورت : وجود درد و تورم در صورت، گردن و فک مى تواند حاکى از عفونت باشد.عفونت در این بخش از بدن زندگى فرد را تحت تاثیر قرار مى دهد – که اگر درمان نشوند باعث بروز شرایط اورژانسى حاد مى شود. یک جراح دهان و دندان می تواند در تشخیص و درمان این مشکل کمک کند. در صورت نیاز ممکن اس به درمان از طریق جراحى نیاز باشد و در طى آن ناحیه آلوده برش داده شده و تخلیه شود و یا از دهان خارج شود که ممکن است لازم باشد دندان هاى درگیر نیز کشیده شوند.
  • خروپوف / آپنه خواب : هنگامی که روش های سنتى بدون جراحی مانند دستگاه های فشار هواى مثبت و لوازم اسپلینت دندان ها برای از بین بردن این مشکل موفق نمی شوند، از روش جراحى براى درمان این مشکل استفاده مى شود. رویه های جراحی شامل برداشتن بافت های نرم اوروفارنکس (منطقه اى در قسمت پشتی دهان) یا فک پایین است. همچنین جراحی لیزر یک گزینه مدرن تر براى درمان این مشکل است.
۵/۵ - (۶ امتیاز)
۴.۷/۵ - (۱۰ امتیاز)