مسواک برقی یا مسواک دستی؟

با تغییر رژیم غذایی و شیوع پوسیدگی دندانی و افزایش مراجعین به مطب های دندانپزشکی ، حساسیت بیماران گرامی نسبت به فراگیری هر چه بهتر تکنیک های رعایت بهداشت دهان و دندان بیشتر گشته است، سوال اکثر مراجعین محترم در ارتباط با استفاده از مسواک برقی در قیاس با مسواک دستی در ارتباط با کاربرد مسواک برقی بوده و می خواهند بدانند، با توجه به این موضوع که در چند سال اخیر استفاده از مسواک برقی متداول تر شده و استفاده از مسواک برقی در ارتباط با افراد مسن و افرادی که ناتوان جسمی و ذهنی هستند نسبت به مسواک معمولی خیلی موثرتر بوده است؟ جواب بلی و خیر است.
خیر: جون مسواک های دستی چه از لحاظ دسترسی و چه از لحاظ اقتصادی و با توجه به تنوع برای جامعه ما بهتر از مسواک برقی است، کسانی که تحلیل یا پسروی لثه دارند و یا جراحی لثه شده اند .مسواک برقی گزینه خوبی نخواهد بود.
بلی: در صورت استفاده از مسواک برقی بهتر است از مسواک های استاندارد که حالت ارتعاش و عقب و جلو و چرخشی داشته باشند استفاده شود که در خیلی از مسواک های برقی این حالت دیده نمی شود.
همانطور که ذکر گردید،مسواک برقی در افراد ناتوان جسمی و مسن با شرط احتیاط عملکرده بهتری خواهد داشت.

نظر شخصی بنده به عنوان یک دندان پزشک متخصص با سابقه کار بیش از ۲۷ سال این است که :

برای افرادی که ناتوان نیستند مسواک دستی را توصیه می کنم و کسی که زمان کافی دارد به طبع مسواک دستی خیلی موثرتر و مناسب تر از مسواک های برقی است که به صورت غیر استاندارد در بازار وجود دارد و اگر استاندارد باشد قطعا گران قیمت هم هستند. اهمیت به بهداشت دهان باید مورد توجه قرار گیرد و با یک مسواک خیلی ارزان هم می توان در هر سه وعده غذایی و با استفاده از مسواک زدن صحیح و نخ دندان پلاک میکروبی را کنترل کنیم و از لحاظ بیماری لثه و کنترل پوسیدگی می توانیم حرف اول را بزنیم.

۱/۵ - (۱ امتیاز)
۴.۶/۵ - (۸ امتیاز)

ما از کوکی ها استفاده می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که بهترین تجربه مرور مطالب در وب سایت ما به شما ارائه می گردد. اگر همچنان به استفاده از این سایت ادامه دهید فرض می کنیم که با این امکان مشکلی ندارید و راضی هستید. می پذیرم