شقاق یا ترک گوشه لب

Angular Cheilitis

یکی از مشکلاتی که در خیلی از افراد و در اکثر اوقات بسیار آزار دهنده مى شود، ترک خوردن گوشه های لب یا همان شقاق گوشه لب (Angular cheilitis – ترک گوشه لب ) است.

در اینجا سعی من بر این است نه تنها شما را به زبان ساده و بصورت کلینیکال به شایعترین موارد ایجاد کننده این عارضه بیشتر توجه کنم بلکه از این طریق شما را با راهکارهاى مناسب درمانی این عارضه بیشتر آگاه کنم.

عوامل ایجاد کننده ترک گوشه لب:

1.  کمبود ویتامین یا همان آویتامینوز ، مخصوصا گروه B ،در افرادی که رژیم های غلط غذایی و بدون هماهنگی با پزشک متخصص را تجربه می کنند شقاق یک طرفه گوشه لب را می توان مشاهده نمود.
  2.  تروما (Truma) ، تروما در علم پزشکی به ضربه ای که منجر به آسیب بشود اطلاق می شود از قبیل آسیب دیدگى هنگام رانندگى در اثر تصادف،و….. در هنگام جراحی های دهان و دندان مخصوصا قسمت خلفی فکین به علت کشیدگی بیش از حد گوشه دهان ،بیمار تجربه شقاق گوشه لب را خواهد داشت در اصل کشیدگى گوشه لب یک نوع تروما محسوب می گردد.
    وقتى مطمئن شدیم که بیمار گرامی از نظر تغذیه ای مشکلی ندارد، مساله بد بسته دهان مطرح مى گردد.
  3. عفونت های قارچی ، اگر شخصی از دندان مصنوعی استفاده می کند، یا دندان هایش کاملا روی هم چفت نمی گردد،دو طرف گوشه لبش آب دهان جمع می شود و زمینه را برای رشد قارچ ها، مخصوصا قارچ کاندیدا فراهم می کند و ترک دو طرفه گوشه لب بیشتر خواهد شد.

درمان شقاق گوشه لب :

در موارد رژیم غلط غذایی و کمبود ویتامین مخصوصا گروه B ، اصلاح رژیم و استفاده از منابع ویتامین B مثل سبوس برنج و نان و …. ، براحتى درمان مى گردد.زخم گوشه دهان در اثر تروماى کشیدگی گوشه دهان هنگام جراحی با استفاده از پمادهای مرطوب کننده از قبیل زینک اکساید ، که اندکی خاصیت ضد قارچى هم دارد مى توان به جواب مناسب رسید.
در موارد عفونت قارچى گوشه دهان ناشى از غلط بودن روابط فکى و یا بکار بردن پلاک دست دندان غیر استاندارد ، اصلاح رابطه دندانى ،دندان هاى خود بیمار و اگر بیمار دست دندان نامناسب دارد ،اصلاح روابط دندانى دست دندان و در صورت غیر قابل اصلاح بودن پلاک متحرک ، تعویض آن توصیه مى گردد.در عفونت های قارچی ماندگار و پایدار مى توان با رعایت احتیاط از پمادهاى از قبیل کلوتریمازول و میکونازول ،دو بار در روز استفاده نمود.

۳.۶/۵ - (۱۵ امتیاز)