بوی بد دهان و ارتباط آن با بیماری ها

FETOR

علت بوى بد دهانتان را مى دانید؟

در طى ٢٧ سال طبابت بیشترین مشکل و معظلى که مراجعین عزیز را درگیر خودش کرده بود، بوى بد دهانشان بوده و هست. حتمأ مى گویید معده ى خالى و یا دندان پوسیده، ولى این حدس شما همیشه درست نیست چرا که بوى بد دهان مى تواند یک هشدار جدى از ابتلا به بیمارى سخت و کشنده باشد.
علت بوى بد دهان به طور کلى مى تواند ناشى از وجود ٩ نوع مختلف بیمارى در داخل بدن باشد ولى متاسفانه اکثر افراد آن را به عفونت دهان و گلو نسبت مى دهند و به علت اصلى آن توجه نمى کنند. بنا بر تحقیقى که در ماه آوریل ٢٠١۵ در مجله GUM به چاپ رسیده با استفاده از بوى بد دهان مى توان حتى سرطان معده را در مراحل اولیه شناسایى کرد.با نوجه به آنچه در بالا بیان شده است در ادمه این نوشته به ٩ بیمارى اشاره خواهیم کرد که مى توان از طریق نفس، آنها را شناسایى کرد.

علت بوى بد دهان و سرطان معده :

از آنجایی که آندوسکوپى یک روش تهاجمى است،در ایالات متحده این روش به عنوان یک روش روتین براى تشخیصسرطان معده تلقى نمى شود اما با گسترش تکنولوژى تست نفس، از این افراد خواسته شد که به مدت ١٢ ساعت غذایى نخورند و حداقل ٣ ساعت پیش از آزمایش، از سیگار کشیدن خوددارى کنند.٩٩ نفر از این شرکت کنندگان قبلأ مبتلا به سرطان معده بودنداما درمان این بیمارى را هنوز شروع نکرده بودند.پس از آن محققان توانستند مراحل اولیه سرطان معده را با استفاده از تست تنفس تشخیص دهند.

بوى بد دهان وسرطان ریه :

به طور معمول آسیب شناسان از طریق بافت بردارى و اسکن هاى فراصوتى سرطان ریه را تشخیص مى دهند اما بر اساس تحقیقى که در سال ٢٠١٣ انجام شده است استفاده از آزمایش هاى تنفس هم ارزان تر و هم بدون درد است.محققان دانشگاه لاتویا با استفاده از بینى الکترونیکى، نفس ۴٧۵ را مورد بررسى قرار دادند.این شرکت کننده ها شامل ٢۵٢ بیمار مبتلا به سرطان ریه، ٢٢٣ بیمار مبتلا به مشکلات ریوى محتلف و افراد سالم (٢۶۵ سیگارى و ٢١٠ غیر سیگارى) بودند.نتایج این تحقیق نشان داد ١٢٨ نفر از سیگارى ها مبتلا به سرطان ریه هستند. علاوه بر این ۵ نفر دیگر از غیر سیگارى ها نیز مبتلا به سرطان ریه هستند اما در حقیقت این تشخیص اشتباه بود. بررسى یافته ها در میان افراد سیگارى نشان دادند ١١۴ نفراز آنها مبتلا به سرطان ریه هستند.این بینى الکترونیکى تنها در تشخیص بیمارى ۵ نفر از سیگاره ها دچار اشتباه شده بود.

بوى بد دهان و سکته قلبى :

بر اساس تحقیقى که در ماه مارس ٢٠١٣ در مجله کالج آمرىکایى کاردیولوژى به چاپ رسیده است، محققان توانستند با یک آزمایش نفس ساده، بیمارانى را شناسایى کنند که از سکته قلبى رنج مى برند.
محققان کلینیک کلیوند نمونه هاى نفس ۴١ بیمار را جمع آورى کردند. ٢۵ نفر از این بیماران ذچار سکته قلبى شده بودند و ١۶ نفر از آنها از دیگر مشکلات قلبى رنج مى بردند و هیچ نشانى از سکته قلبى در آنها نبود.این محققان با استفاده از طیف سنجى تودهاى تنفس، این افراد را مورد بررسى قرار دادند تا نشانه هاى مولکولى و شیمیایى سکته قلبى را بیابند.
در ظرف دو ساعت، آزمایش تنفس به درستى بیماران مبتلا به سکته قلبى از بیماران مبتلا به دیگر مشکلات قلبى تشخیص داد.

بوى بد دهان و دیابت :

اگر دیابت خود را کنترل نکنید، بیشتر در معرض ابنلا به بیمارى لثه و دهان خشک خواهید بود. هنگامى که سطح قند خون تبات خوبى نداشته باشد، بدن تضعیف شده و قادر به مبارزه با باکترى هایى که موجب عفونت هاى لثه مى شوند نخواهد بود.هنین عفونت ها موجب بوى بد دهان نیز مى شوند.
اما بوى میوه یا بویى شبیه به استون دهان مى تواند نشان دهنده یک فاز عوارض خطرناک دیابتى یعنى کتواسیدوز دیابتى (Diabetic ketoacidosis) باشد.وقتى که بدن انسولین کافى ندارد،در عوض از اسیدهاى چرب براى تولید انرژى استفاده مى کند. این کار باعث تولید کتون هاى اسیدى در بدن می شودکه از محصولات جانبى متابولیسم چربى است. این اسیدها که شامل استون، هیدروکسى بوتیرات و استواستات است که در خون جمع و منجر به کماى دیابتى یا مرگ شوند.

بوى بد دهان و کلیه :

بوى مثل ماهى در دهان همواره به دلیل خوردن غذاى دریایى نیست بلکه دهانى که بوى ماهى،بوى شبیه به ادرار یا یا بوى چیزى شبیه به آمونیاک مى دهد نشان دهنده نارسایی کلیه است.وظیفه کلیه ها این است که یا تولید ادرار،مواد شیمیایى سمى را از بدن بزداید.در نارسى کلیه که معروف به بیمارى کلیوى مرحله نهایى نیز هست، کلیه ها آنقدر آسیب مى بینند که قادر به تصفیه خون از مواد سمى و فضولات نیستند.
وقتى که چنین اتفاقى مى افتد، مواد سمى خطرناک و فضولان از خون تخلیه نشده و درون بدن جمع مى شوندوتقریبأ هر بخش از بدن را تحت تأثیر قرار مى دهند. بوى مثل ماهى دهان وقتى اتفاق مى افتد که نارسایى کلیه بر سیستم تنفسى تأثیر مى گذارد و مشکلات تنفسى را موجب مى شود.

بوى بد دهان و قطع تنفس در خواب:

بوى بد دهان که پس از خواب شبانه رخ مى دهد امرى طبیعى است زیرا در طول خواب، تولید بزاق کاهش مى یابد و در نتیجه براى باکترى هاى تولید کننده بوى بد دهان فرصتى ایجاد مى شود تا تکثیر و رشد کننداما تولید کم بزاق در طول شب گاهى اوقات مى تواند به این دلیل باشد که دهان خود را براى مدت طولانى باز نگه داشته اید.
افرادى که دچار اختلالات خواب مانند قطع تنفس در خواب و خرخر کردن هستند، براى تنفس از بینى خود دچار مشکل مى باشند و در نتیجه از دهان خود تنفس مى کنند و این کار باعث بوى بد دهان مى شود.

بوى بد دهان و ریفلاکس معده به مرى:

نفس بدبو مى تواند نشان دهنده دل و روده بدبو باشد.ناراحتى هاى گوارشى مانند ریفلاکس اسید و ریفلاکس معده به مرى، خودرا در دهان شما آشکار مى سازند. این دو ناراحتى باعث تاخیر یا جلوگیرى از هضم غذاى درون معده مىشود.وقتى که غذا در سیستم گوارشى هیچ نوع جابجایى و حرکتى ندارد، غذا شروع به فلسد شدن مى کند.حتى بعضى از افراد تکه هاى کوچکى ال غذاى هضم نشده را بالا مى آورند و این کار باعث بوى بد دهان مى شود.
التهاب گلو و فرسایش اسیدى در دهان مى تواند به دندان پزشکان در ریفلاکس معده به مرى کمک کند اما ریفلاکس معده به مرى تنها ناراحتى گوارشى نیست که مى تواند بر نفس تأثیر بگذارز. تحقیقى که در سال ٢٠٠٨ در مجله میکروبیولوژى پزشکى به چاپ رسید نشان داد که باکترى هلیکوباکترپیلورى که موجب زخم معده مى شود،اگر وارد دهان شود باعث بوى بد دهان مى شود.

بوى بد دهان و عفونت هاى تنفسى:

عفونت هاى دستگاه تنفسى مانند آنفولانزا، برونشیت و سینوزیت عامل اصلى بوى بد دهان هستند. وقتى که عفونت هاى دستگاه تنفسى بافت هاى سیستم تنفسى را از کار مى اندازند یا ملتهب مى کنند،سلول ها و مخاط هایى تولید مى شوند مه از باکترى تغذیه مى کنند. آلرژى و ترشح از پشت حلق نیز مى تواند منجر به ناراحتى هایى شود که راه بینى را مسدود مى کند. این احتقان بینى شما را مجبور مى کند که از راه دهان نفس بکشید و این کار باعث خشکى دهان و رشد باکترى در دهان شما و در نتیجه بوى بد دهان مى شود.

بوى بد دهان و پوسیدگى دندان و ژنژویت :

وقتى که میناى روى دندان خورده و ساییده مى شود، ذرات غذا مى تواند که در این سوراخ ها که کرم خوردگى دندان نامیده مى شود ته نشین شود. از آنجایى که مسواک زدن قادر به زدودن این ذزه هاى غذایى نیست آنها در دهان باقى مى مانند و باکترى هایی در آنها رشد مى کنندکه باعث بوى بد دهان مى شود.
ژنژویت عامل دیگرى است که مى تواند باعث بوى بد دهان شود.ملتهب شدن لثه ها توسط باکترى ها باعث درد فراوان و بوى بد مى شود.

۴.۷/۵ - (۱۳ امتیاز)
۴.۷/۵ - (۴ امتیاز)

ما از کوکی ها استفاده می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که بهترین تجربه مرور مطالب در وب سایت ما به شما ارائه می گردد. اگر همچنان به استفاده از این سایت ادامه دهید فرض می کنیم که با این امکان مشکلی ندارید و راضی هستید. می پذیرم