زمان بلوغ جنسی و ارتباط آن با درمان ارتودنسی (بلوغ جنسی در پسران)

توصیف مراحل تکامل بلوغ در پسران به راحتى مراحل بلوغ در دختران نیست . بلوغ در پسران دیرتر از دختران آغاز مى شود و طول دوره بلوغ در پسران ، بیشتر از دختران است به گونه اى که در دختران، حدود ٣/۵ سال طول مى کشد در حالى که طول مدت دوران بلوغ در پسران بیشتر بوده و حدود ۵ سال مى باشد، در پسران مى توان چهار مرحله را در ارتباط با بلوغ، روى منحنى رشد عمومى بدن مشخص کرد.

اولین مرحله بلوغ جنسی در پسران

جهش چربى یا fat spurt مى باشد. پسر در حال بلوغ ، افزایش وزن پیدا مى کند و تقریبأ چاق شده که همراه با پخش شدن مقدارى چربى زنانه در بدن مى باشد. این پدیده احتمالأ به این دلیل اتفاق مى افتد که تولید استرژن توسط سلولهاى لایدیگ (یکى از سلول هاى موجود در بیضه که وظیفه حمایت و حفاظت از اسپرم را بعهده دارد) واقع در بیضه ها، قبل از تولید میزان قابل توجهى تستوسترون توسط سلولهاى سرتولى که فراوان ترند،تحریک مىشود. در طى این مرحله ، پسران ممکن است مقدارى چاق شوند و از نظر فیزیکى،زشت به نظر آیند. همچنین در این مرحله اندازه بیضه ها افزایش یافته و دچار افزایش یا تغییر در پیگمانتاسیون (رنگدانه ها) مى شوند.

مرحله دوم بلوغ جنسی در پسران

یکسال بعد از مرحله اول است، جهش در قد ایجاد مى شود. در این مرحله ، چربى ها دوباره پخش شده و چربى زیر پوستى کاهش مى یابد، موهاى pubic( ناحیه شرم گاهى ) ، و رشد penis ( آلت جنسى مردانه ) آغاز مى شود.

 

مرحله سوم بلوغ جنسی در پسران

٨ تا ١٠ ماه پس از ورحله درم شروع شده و همزمان با حداکثر جهش رشد در قد مى باشد. در این زمان ، موهاى زیر بغل ظاهر شده و موى صورت فقط بر روى لب بالا دیده مى شود. همچنىن جهشى در رشد توده عظلانى ایجاد شده که همراه با کاهش چربى هاى زیر پوست مى باشد و بدن از نظر شکلى ، سخت تر و زاویه دار تر مى شود . گسترش موهاى شرم گاهى به موهاى بلوغ شباهت بیشترى پیدا کرده ولى هنوز به اطراف ران ها پخش نشده اند. اندازه آلت مردانه و بیضه نزدیک به اندازه بلوغ است.

مرحله چهارم بلوغ جنسی در پسران

تشخیص دقیق علائم مرحله چهارم ، که حدود ١۵ تا ٢۴ ماه بعد از مرحله سوم آغاز مى شود، مشکل است. در این زمان ، قد کشیدن خاتمه مى یابد. مو بر روى چانه به مانند پشت لب بالا ، ظاهر می شود، موهای ناحیه شرم گاهی و زیر بغل ، بیشتر پخش می شوند و رنگ آنها به رنگ موهای دوران بلوغ نزدیک تر مى گردد و همچنین قدرت عضلانی بیشتر می شود.
همانطور که در زمان بلوغ جنسی در دختران ذکر شد، داشتن اطلاعات کامل از مراحل بلوغ پسران و حضور به موقع شما عزیزان جهت درمان به وقت ما را در ارائه بهتر خدمات دندان پزشکی ارتودنسی یاری خواهد نمود.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
۴.۶/۵ - (۸ امتیاز)

ما از کوکی ها استفاده می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که بهترین تجربه مرور مطالب در وب سایت ما به شما ارائه می گردد. اگر همچنان به استفاده از این سایت ادامه دهید فرض می کنیم که با این امکان مشکلی ندارید و راضی هستید. می پذیرم