بلوغ جنسی و ارتباط آن با درمان ارتودنسی (بلوغ جنسی در دختران)

بلوغ جنسی و ارتباط آن با درمان ارتودنسی چه گونه است ؟

اگر چه تنوع به مقدار زیادی وجود دارد ولی به طور متوسط،بلوغ و جهش رشدی هنگام بلوغ در دختران دو سال زودتر از پسران اتفاق مى افتد.

علت این امر، ناشناخته است ولى به هر حال این پدیده، تأثیر مهمى بر روى زمان آغاز درمان ارتودنسى دارد که براى بهره گیرى از ویژگى جهش رشدى، درمان دختران باید زودتر از پسران آغاز شود.

به علت وجود تنوع فردى زیاد، پسرانى که زود بالغ مى شوند ممکن است زودتر از دخترانى که دیر بالغ مى شوند به مرحله بلوغ برسند.لذا باید در نظر داشت که از روى سن تقویمى نمى توان یقینأ سن تکاملى افراد را تعیین نمود.

اگر چه همه صفات ثانویه جنسى در دید نمى باشند ولى بسیارى از آنها در یک فرد با پوشش نرمال مانند آنچه که در مطب دندانپزشکى مى بینیم، قابل رؤیت است.

بر حسب مىزان تکامل جنسى، بلوغ در دختران،به سه مرحله تقسیم مى شود:

مرحله نخست بلوغ جنسی در دختران

نخستین مرحله که همزمان با آغاز جهش رشد فیزیکى است، که در این مرحله ظهور برجستگى جوانه هاى سینه و ظهور نخستین مرحله تکامل موهاى pubic (شرمگاهى) مى باشد.

مرحله دوم بلوغ جنسی در دختران

پیک جهش (جهش رشد ناگهانى و زیاد) رشد فیزیکى ، حدودا یک سال پس ازأغاز مرحله اول انجام مى گیرد و همزمان با مرحله دوم صفات جنسى است. در این مرحله، سینه به میزان قابل توجهى تکامل یافته ، موهاى pubic (ناحیه شرمگاهى) تیره تر شده و گسترش بیشترى یافته و موهاى زیر بغل نیز ظاهر شده اند.

مرحله سوم بلوغ جنسی در دختران

مرحله سوم در دختران ، ١ تا ١/۵ سال بعد از مرحله دوم آغاز مى شود و نشانه آن اغاز menarche (پریود شدن ) است. در این زمان ، اگر چه قسمت اعظم رشد ، انجامگرفته است ولى هنوز به اتمام نرسیده است .

در این مرحله ، hips (ناحیه باسن) به میزان قابل توجهى پهن شده که همراه با پخش شدن بیشتر چربى هاى هنگام بلوغ در سطح بدن بوده و تکامل سینه ها پایان یافته است.

زمان اغاز بلوغ ، عامل مهمى درتفاوت اندازه نهایى بدن مى باشد به گونه اى که در نگاه اول paradox (تضاد) به نظر می آید: هر چه بلوغ زودتر آغاز شود ، اندازه بدن در بعد از بلوغ ، کوچکتر خواهد بود و برعکس.

توقف زودتر رشد به دنبال بلوغ جنسى زودتر ، به ویژه در دختران داراى اهمیت است. این مسأله سبب اختلاف در اندازه نهایى قد در مردان و زنان مى شود. به طور متوسط دختران زودتر از از پسران بالغ مى شوند و رشدشان زودتر نیز پایان مى یابد.
به نظر مى رسد زمان بلوغ تحت تأثیر ارث و محیط مى باشد . بعضى از خانواده ها زود بالغ مى شوند و بعضى دیگر دیر بالغ مى شوند. گفته مى شود که در دختران ، براى شروع قاعدگى ، جمع شدن مقدار معینى چربى در بدن ضرورى است. در دخترانى که بدن کشیده دارند، قاعدگى تا زمانى که این مقدار چربى در بدن جمع شود، به تأخیر مى افتد.

افرادى که در شهرها زندگى مى کنند ، به ویژه در کشورهاى کمتر توسعه یافته ، زودتر از انهایى که در مناطق روستایى زندگى مى کنند، بالغ مى شوند.

آگاهى و داشتن اطلاعات کافى از وضعیت زمان بلوغ و رشد فرزندان دختر کمک مناسبى در جهت حضور مناسب در مطب دندان پزشکى و برخوردارى از درمان مناسب خواهد بود زیرا بسیارى از ناهنجارى هاى دهان و دندان با حضور به موقع بیماران گرامى بدون انجام جراحى هاى زیبایى تکمیلى میسر خواهد بود، پس داشتن این اطلاعات پایه اى مى تواند شما اولیاى گرامى را در جهت کسب بهترین درمان در مناسب ترین زمان یارى کند.

Rate this post
۴.۶/۵ - (۸ امتیاز)

ما از کوکی ها استفاده می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که بهترین تجربه مرور مطالب در وب سایت ما به شما ارائه می گردد. اگر همچنان به استفاده از این سایت ادامه دهید فرض می کنیم که با این امکان مشکلی ندارید و راضی هستید. می پذیرم