نکروز، زخم ناشى از مصرف بى حس کننده ها در دندان پزشکى

Anaesthetic Necrosis-Causes

زخم نکروز چیست ؟

استفاده از داروهاى بى حسى موضعى مى تواند در برخى موارد نادر سبب ایجاد زخم و نکروز در ناحیه تزریق شود.اگر چه علت اصلى آن ناشناخته است و از هر مورد به مورد دیگر متفاوت مى باشد، اما محققان معتقدتد که این نکروز ناشى از ایسکمى موضعى ( ایست جریان عروقى )است.

تکنیک اشتباه ،مانند تزریق زیر ضریح استخوانى یا استفاده از داروى بیش از حد در بافتى مخاطى که محکم به استخوان زیرینش چسبیده ، از دلایل این حالت شناخته شده است .

اپى نفرین موجود در بسیارى از داروهاى بى حسى موضعى به عنوان یک علت ایسکمى (ایست عروقى – قطع جریان خون موضعى) و نکروز ( ایست جریان عروقى و زخم ناشى از آن )مورد توجه قرار گرفته است .

 

نکروز تزریق دندانپزشکی

زخم و نکروز (مرگ بافتى ) ناشى از تزریق بى حسى در دندان پزشکى ، معمولأ چند روز بعد از تزریق ایجاد مى شود و شایع ترین ناحیه بروز آن ، کام سخت است .

در ناحیه تزریق ، زخمى با حدود کاملأ مشخص ایجاد مى شود.غالبأ زخم عمیق است و گاهى ترمیم با تأخیر همراه است . در یک گزارش معتبر جدا شدن استخوان در ناحیه تزریق ( سکستراسیون ) ثبت گردیده است.

معمولأ نکروز ناشى از تزریق بى حسى دندان پزشکى ، به درمان خاصى نیازمند نمی باشد مگر اینکه بهبود زخم به تاخیر بیافتد و یا اصلأ ترمیمى صورت نپذیرد . عود عارضه غیر معمول بوده اما در برخى بیماران همراه با استفاده سرخود از بى حسى هاى موضعى حاوى اپى نفرین گزارش شده است .

در این موارد استفاده از داروهاى بى حسى بدون اپى نفرین (سیتانست ) ، توصیه مى گردد. در بعضى از موارد در صورت مواجه با زخمى مزمن و ماندگار که پیشرفتى از بابت بهبودى مشاهده نمى شود، مى توان با ایجاد ترومایى مختصر (تحریک کنترل شده زخم توسط جراح ) بهبودى را تحریک کرد.

۳.۷/۵ - (۴ امتیاز)
۴.۶/۵ - (۸ امتیاز)

ما از کوکی ها استفاده می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که بهترین تجربه مرور مطالب در وب سایت ما به شما ارائه می گردد. اگر همچنان به استفاده از این سایت ادامه دهید فرض می کنیم که با این امکان مشکلی ندارید و راضی هستید. می پذیرم