تریسموس – گرفتگی عضلات فک

trismus

تریسموس یک بیماری است که باعث گرفتگی عضلات فک می شود و فرد مبتلا قادر به باز کردن دهان نمی باشد و یا دارای محدودیت در باز کردن دهان است . در بعضی موارد صدای کلیک در زمانی که فرد مبتلا تلاش می کند قفل دهان را باز کند به وضوح شنیده می شود.
از عواملی که باعث ایجاد تریسموس می شود می توان به التهاب عضلات و بافت نرم,آسیب به مفصل ,عفونت دندان های عقل,ورم مفاصل ,عفونت کزاز و تزریق دندان پزشکی در ناحیه خلف فک پایین اشاره نمود.

تریسموس

یکی از مواردی که بیماران گرامی به کرات گرفتگی فک را در مطب دندان پزشکی تجربه می کنند به علت تزریق دندان پزشکی در ناحیه فک .با درد در ناحیه گردن و پشت سر مخصوصا هنگام باز کردن مختصر فک، به مطب مراجعه کرده و علت را جویا می شوند.
در چنین مواردی چون علت ارگانیک نیست و آسیب فیزیکی جدی وجود ندارد ، باید به بیمار اطمینان خاطر داد که این مشکل براحتی قابل رفع می باشد و نیازی به درمان خاصی ندارد.
کمپرس آب گرم در محل تزریق و استفاده از مسکن های ضد درد و ضد التهابی به بعضی از بیماران توصیه میگردد. این داروها از نسل NSAIDs (داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی ) از قبیل بروفن و ژلوفن میباشد که بیمار با استفاده بموقع و بجا قادر خواهد بود درد را راحتر تحمل کند.
در بعضی از مواقع تشویق نمودن بیمار به حرکات فیزیولوژیک مختصر و کم دامنه مثل باز و بسته کردن فک در یک دامنه محدود همراه با کمپرس آب گرم ازناحیه بیرون صورت هم از گزینه های درمانی مناسب می باشد.

۳.۷/۵ - (۱۵ امتیاز)