ضایعات ملانوزیس ناشى از سیگار

Smoke Melanosis

ضایعات ملانوزیس ناشى از سیگار چه گونه است ؟

در افرادی که خیلی سیگار میکشند رنگدانه های دهانی به طرز چشمگیری افزایش می یابند .رنگدانه های ملانین در پوست نقش مهمی را در حفاظت برای اشعه ماورا بنفش [UV]بازی میکند.

بررسی ملانوسیت های [سلولهای رنگدانه های پوست] که درمحل تابش نور خورشید قرار نداشتند نشان گر توانایی رنگدانه ملانین برای اتصال با ماده ی آسیب رسان بود .

برخورد با آمینهای چند حلقه ای[همانند نیکوتین وبنزوپیون ها]موجب تحریک تولیدرنگدانه ملانین توسط سلول های سازنده ی ملانین [ملانوسیت ها ]میشود که خود میتوانند محکم به نیکوتین وصل شوند گفته میشود که تولید رنگدانه ملانین در مخاط دهانی سیگاریها به صورت یک پاسخ محافظت کننده در برابر برخی مواد آسیب رسان موجود در تنباکوی سیگار عمل میکند.

با وجود اینکه هرگونه سطح مخاطی دهان ممکن است مبتلا شود رنگدانه ناشی از کشیدن سیگار در افراد سیگاری بیشتر قسمت بیرونی لثه ناحیه قدامی فک بالا را درگیر میکند.

 

ملانوسیت دهان

در افرادی که از پیپ استفاده می کنند بیشتر مخاط به گوشه ی لب یا مخاط گونه ای فرد دچار رنگدانه میشود . این حالت در بانوانی که از سیگار استفاده میکنند بیشتر نمایان میشود .

در اکثر مواقع توقف سیگار کشیدن موجب ناپدید شدن تدریجی نواحی حاوی رنگدانه ملانین در یک دوره یک تا سه ساله میشود .

Rate this post
۴.۸/۵ - (۱۰ امتیاز)

ما از کوکی ها استفاده می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که بهترین تجربه مرور مطالب در وب سایت ما به شما ارائه می گردد. اگر همچنان به استفاده از این سایت ادامه دهید فرض می کنیم که با این امکان مشکلی ندارید و راضی هستید. می پذیرم