چهار درمان خانگی آبسه دندان

هنگامى که در دهان خود دچار دردهاى جدى مى شوید، ممکن است دچار آبسه دندانى و یا التهاب قارچى در لثه یا دندان شده باشید.

آیا هیچ درمان خانگى براى ابسه دندان وجود دارد که احساس ناراحتى شما را کاهش دهد، در حالى که منتظر هستید تا روز ملاقات با متخصص دندانپزشکتان سر برسد؟

چند گزینه وجود دارند تا درد شما را کاهش دهند، اما درمان هاى خانگى به صورت ریشه اى مشکل را حل نمى کنند و احتمالا باعث درمان آبسه هم نمى شوند.

در حقیقت، درمان هاى خانگى یک نوع اقدامات موقت براى مواقع اورژانسى هستند.

آنها براى مدت زمان کوتاهى به شما کمک مى کنند، و هرگز جایگزین یک نوبت ملاقات با متخصص دندانپزشک نمى شوند.

چگونه با آبسه دندان به روش خانگى مقابله کنیم؟

ممکن است تا کنون با چند روش درمان خانگى آبسه دندانى مواجه شده باشید.

در حالی که هر گزینه دارای مزایای مربوط به خود است، برخی نیز دارای خطرات احتمالی هستند و یا حتى ممکن است زیان آور هم باشند.

اگر آبسه دندانى شما داراى درد شدیدى است و شما مجبور هستید مدتى صبر کنید تا زمان ملاقات با متخصص دندانپزشک سر برسد، درک اینکه هر درمان چگونه ممکن است به شما کمک کند و خطرات ناشى از آن چه مى تواند باشد، ممکن است به شما کمک کند تا بتوانید مناسب ترین روش را براى خود انتخاب کنید.

• روغن گل میخک. مواد فعال در روغن گل میخ، اوژنول، دارای خواص بی حس کننده و ضد باکتریایی مفیدى هستند. استفاده از مقدار کمی روغن گل میخک بر روى محل آبسه دندان می تواند به طور موقت منطقه را بى حس کند و درد شما را کاهش دهد. اما چند معضل در استفاده از روغن گل میخک وجود دارد. روغن گل میخک داراى بوى بسیار قوى و تندى است و ممکن است به صورت اتفاقى در دهان شما پخش شود. اگر به طور تصادفی مقدار زیادی روغن گل میخک مصرف کنید، ممکن است لازم شود شما را به اورژانس ببرند. قورت دادن بیش از حد این روغن مى تواند منجر به بروز ناراحتى هایى چون سوزش گلو، تپش قلب، و سرگیجه شود.
  • شستشو با آب نمک. شستشو با آب نمک باعث مى شود تا باکترى و چرک از روى آبسه شسته شود. طبق نظرات موسسه ملى بهداشت، شستشو با آب نمک باعث کاهش ناراحتى در دهان نیز مى شود. با اینکه شستشو با آب نمک آبسه دندانى شما را کمى ارام مى کند، ولى به خاطر داشته باشید که این کار به تنهایى التهاب ابسه دندانى شما را از بین نخواهد برد.
  • چاى کیسه اى نعنا. برخى بر این باورند که گذاشتن چاى کیسه اى مرطوب و خنک نعنا بر روى آبسه دندانى باعث کاهش درد مى شود. با اینکه قرار دادن یک چاى کیسه اى خنک بر روى آبسه دندانى ممکن است آسیبى به شما نرساند، ولى به احتمال زیاد تاثیر چندانى هم در کاهش درد شما نخواهد داشت. طبق نظرات مرکز ملى سلامت تکمیلى و یکپارچه the National Center of Complementary and Integrity Health شواهدى مبنى بر این که نشان دهد چاى نعنا براى شرایطى مفید است، وجود ندارد. دمای سرد چاى کیسه اى ممکن است تا حدودی آرامش بخش باشد. اگر بر حسب اتفاق چند چاى کیسه اى در منزل داشتید مى توانید این روش را هم امتحان کنید. ولى مطمئنا به آن به چشم درمان آبسه نگاه نکنید.
  • از الکل استفاده نکنید. یکى از درمان هاى خانگى شایع ولى بى تاثیر الکلى کردن پنیه ( معمولا با ویسکى یا ودکا) و مالیدن آن به ناحیه آبسه است. در حالی که الکل ممکن است موقتا ناحیه را بى حس کند و درد را از بین ببرد، ولى باعث از بین بردن عفونت نمى شود. هرگونه تسکینى موقتى خواهد بود، و استفاده از این روش براى کودکانى که دچار دندان درد هستند به وضوح ممنوع است. علاوه بر این، بر اساس نظرات موسسه ملى سوء مصرف الکل و الکل زدگى the National Institute on Alcohol Abuse and Alcoholism ، استفاده از الکل براى تسکین درد مى تواند بسیار خطرناک باشد، چرا که گاها ممکن است شما به مقدار زیادى الکل احتیاج داشته باشید تا محل مورد نظر شما بى حس شود. بهتر است از این نوع درمان خانگى صرف نظر کنید.

بعضى از مردم سعى مى کنند با این روش هاى درمانى خانگى به طور طبیعى با درد آبسه مقابله کنند، و برخى از مردم نیز با استفاده از داروهایى چون ایبوبروفن و استامینوفن، که مى توان آنها را بدون نسخه پزشک از داروخانه ها تهیه کرد، به مقابله با درد آبسه دندانى مى پردازند. با این که این داروهاى ضد درد ممکن است درد شما را تسکین دهند، ولى آنها نیز به صورت موقتى هستند. و شما همچنان مى بایست متخصص دندانپزشک خود را ملاقات کنید تا منبع اصلى التهاب حذف شود و دندان و لثه شما بهبود پیدا کنند.

چگونه دندانپزشک شما مى تواند آبسه را درمان کند؟

طبق اظهارات جامعه دندانپزشکى آمریکا  the American Dental Association، دندانپزشک شما ممکن است از روش هاى زیادى براى درمان آبسه دندانى شما استفاده کند. در برخى از موارد، دندانپزشک شما براى از بین بردن باکتری ها آنتى بیوتیک تجویز مى کند. همچنین آنها ممکن است ناحیه مورد نظر را از هر گونه چرک، عفونت و زائده پاک سازى کنند، و یا اگر حضور این آبسه خطر قابل ملاحظه اى براى مغز دندان شما داشته باشد حتى ممکن است عمل ریشه بر روى شما انجام دهند.

نوبت ملاقات با متخصص دندانپزشک خود را کنسل نکنید، حتی اگر درمان هاى خانگی باعث تسکین درد شما شد.

هرچه زودتر درمان را شروع کنید، به همان نسبت زودتر دهان شما حس بهترى پیدا خواهد کرد و سریع تر بهبود خواهید یافت.

این مقاله در نظر دارد تا درک و دانش در مورد موضوعات مربوط به سلامت کلى دهان را افزایش دهد. و جایگزین مشاوره، تشخیص و درمان حرفه ای نیست. براى مشاوره شدن همیشه با دندانپزشک خود ویا سایر ارائه دهندگان خدمات بهداشتى در زمینه اى که سوالات پزشکى و درمانى دارید، مشورت کنید.

شرایط متداول در بزرگسالى

به همان مقدار که سن ما افزایش پیدا مى کند، اهمیت مراقبت از دندان ها نیز افزایش مى یابد.

در این بخش به مواردى اشاره کرده ایم که توجه به آنها حائز اهمیت است:

بیمارى لثه. اگر در انجام مراقبت هاى روزانه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن سهل انگارى کرده اید و چند وعده را به طور منظم انجام نداده اید، پلاک هاى باکتریایى و رسوب بر روى دندان هاى شما به وجود خواهد آمد. این رسوبات و پلاک ها اگر درمان نشوند، در نهایت ممکن است باعث بروز آسیب هاى جبران ناپذیرى بر روى استخوان فک و ساختارهاى پشتیبانى شوند و نهایتا منجر به از دست دادن دندان ها مى شوند.

سرطان دهان. به گفته موسسه ملی تحقیقات دندانپزشکی و جراحان سر و صورت the National Institute of Dental and Craniofacial Research، احتمال ابتلا به سرطان دهان در مردان بالای ۴٠ سال بیشتر است.

در حدود تقریبا ۴٣،٠٠٠ نفر با سرطان دهان، زبان و یا ناحیه گلو تشخیص داده مى شوند و ACD تخمین مى زند که حدود ٧،٠٠٠ نفر از این نوع سرطان از بین خواهند رفت.

استفاده از محصولات داراى تنباکو و الکل خطر ابتلا به سرطان دهان را افزایش می دهد.

اکثر سرطان های دهان توسط یک متخصص دندانپزشک در طول یک بررسی معمول تشخیص داده مى شوند.

پرشدگى دندان ها مى شکنند و از بین مى روند. مواد پرکننده دندان طول عمرى برابر با ٨ تا ١٠ سال دارند. با این حال حتى ممکن است تا ٢٠ سال و یا بیشتر هم دوام بیاورند. هنگامى که این پرشدگى ها در دهان شما شروع به شکستن مى کنند، غذا و باکترى به زیر آنها نفوذ مى کنند و باعث بروز پوسیدگى هاى عمیق در دندان هاى شما مى شود.

دندان هاى خود را با یک روش معمول همیشه تمیز نگه دارید.

داشتن یک روال بهداشتى دهانى برای داشتن یک دهان سالم بسیار مهم است.

یکی از محصولات بهداشتى دهانى ما را امتحان کنید تا به شما در ایجاد یک برنامه کمک کند.

۴/۵ - (۱۰ امتیاز)
۴.۸/۵ - (۱۰ امتیاز)