هرآنچه باید در مورد باندینگ دندانپزشکی بدانید

dental bonding

باندینگ دندانپزشکی روشى است که در آن مواد رزینى رنگ دندان (یک ماده پلاستیکى با دوام) که روى دندان گذاشته مى شود و با نور خاصى آن را سفت مى کنند، که نهایتا به دندان متصل مى شود و باعث برگرداندن لبخند و یا بهبود بخشیدن به لبخند فرد مى شود.

عناوین زیر در این مقاله ارائه مى شود:

مراحل باندینگ دندانپزشکی
مراحل باندینگ دندانپزشکی

باندینگ دندانپزشکی براى چه شرایطى در نظر گرفته مى شود؟

باندینگ دندانپزشکى گزینه ای است که می تواند در موارد زیر مورد توجه قرار گیرد:

باندینگ دندان
باندینگ دندان

دستورالعمل داشتن باندینگ دندان چیست؟

  • آمادگى. براى انجام باندینگ دندانپزشکى به مقدارى آمادگى نیاز است.

معمولا نیازى به بى حسى نیست، مگر اینکه باندینگ دندانپزشکى براى پر کردن دندان پوسیده مورد استفاده قرار گیرد که در این صورت دندان می بایست با دریل سوراخ شود و ظاهر دندان تغییر پیدا کند، و یا اینکه ترکى در نردیکى عصب وجود داشته باشد.

دندانپزشک شما از یک راهنمای رنگ برای انتخاب رنگ رزین کامپوزیتی استفاده می کند تا رزینى که هم خوانى بیشترى با رنگ دندان شما دارد را انتخاب کند.

  • روند باندینگ دندانپزشکى. سپس سطح دندان را زبر کرده و مایع تهویه به روى آن اعمال مى شود. این کار باعث مى شود تا مواد باندینگ به دندان بچسبند. سپس رزین هم رنگ دندان که به شکل بتونه است، به دندان اعمال مى شود و قالب گیرى مى شود، و صاف کارى مى شود تا به فرم مورد نظر برسد. سپس یک نور روشن، معمولا آبى رنگ، یا لیزر مورد استفاده قرار مى گیرد تا مواد سفت شوند. بعد از اینکه مواد سلت شدند، پزشک شما، آن را تمیزتر مى کند و بیشتر شکل مى دهد و آن را پولیش مى زند تا به درخشندگى سطح دیگر دندان ها برسد.
  • زمان اتمام کار. انجام باندینگ دندانپزشکى برای هر دندان حدود ٣٠ تا ۶٠ دقیقه طول می کشد.

مزایا و معایب باندینگ دندان چیست؟

  • مزایا. باندینگ دندانپزشکى یکی از ساده ترین و ارزان ترین روش های زیبایی دندان ها مى باشد.

بر خلاف روکش ها و تاج ها که پوشش های دندانی سفارشی هستند و باید در یک آزمایشگاه تولید شوند، باندینگ دندانپزشکى معمولا می تواند در مطب و طى یک بازدید انجام شود مگر اینکه چندین دندان نیاز به باندینگ دندانپزشکى داشته باشند.

مزیت دیگر در مقایسه با روکش ها و تاج ها این است که مینای دندان به حداقل میزان ممکن حذف می شوند.

همچنین اگر از باندینگ دندانپزشکى براى پر کردن پوسیدگى دندان استفاده نشود، نیازى به استفاده از بى حسى نمى باشد.

  • معایب. اگرچه مواد مورد استفاده در باندینگ دندانپزشکى تا حدودی مقاوم به لکه هستند، اما به اندازه اى که تاج ها در برابر لکه ها مقاوم هستند، باندینگ هاى دندانپزشکى مقاوم نیستند.

از دیگر معایب باندینگ دندانپزشکى این است که، مواد باندینگ دندانپزشکى براى مدت زمان طولانى دوام نمى آورند و مانند سایر روش های ترمیم مانند تاج، روکش و یا پر کردن مقاومت کافى ندارند. به علاوه، مواد باندینگ دندانپزشکى ممکن است از روى دندان خرد شوند و یا ترک بخورند.

بعضی از دندانپزشکان به دلیل برخی از محدودیت های باندینگ دندانپزشکى، آن را به عنوان مناسب ترین راه برای ایجاد تغییرات زیبایى کوچک، برای اصلاح موقت نقص های زیبایى و برای اصلاح دندان در مناطقى که تحت گاز گرفتن با فشار کم هستند (به عنوان مثال، دندان های جلو) در نظر مى گیرند.

با دندانپزشک خود براى یافتن بهترین راه حل زیبایى براى مشکلات دندانى خاص خود مشورت کنید.

آیا دندان هاى باندینگ شده به مراقبت ویژه نیاز دارند؟

دندان هاى باندینگ شده نیازى به مراقبت هاى ویژه ندارند.

باندینگ دندانپزشکی
باندینگ دندانپزشکی

حداقل دو بار در روز مسواک بزنید، یک بار در روز نخ دندان بکشید، یک تا دو بار درروز با دهان شویه هاى ضد عفونى کننده دهان خود را بشویید و براى بررسى هاى منظم و حرفه اى و انجام جرم گیرى، دندانپزشک خود را سر وقت ببینید.

به دلیل اینکه موتد باندینگ دندانپزشکى ممکن است ترک بخورند، بهتر است عادت هایى چون جویدن ناخن، جویدن خودکار و مداد، جویدن بستنى، جویدن غذاهاى سفت، و یا استفاده از دندانتان به عنوان درباز کن، را ترک کنید.

اگر احساس کردید که برآمدگى تیزى بر روى دندان شما وجود دارد و یا حس می کنید دندان شما غیر عادى است با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

قبل و بعد باندینگ دندان
قبل و بعد باندینگ دندان

مواد باندینگ دندان براى چه مدتى دوام مى آورند ؟

طول عمر مواد باندینگ برای دندان بستگی به این دارد که به چه میزان چسبندگی صورت گرفته است، وعادات دهانی شما چگونه است.

با این حال به طور معمول باندینگ دندانپزشکى بین سه سال تا ده سال طول مى کشد که به دست کارى و تعمیر کردن، نیاز پیدا کند.

 

هزینه باندینگ دندان چقدر است؟

هزینه باندینگ دندانپزشکى ممکن است بسته به جایی که شما زندگی می کنید متفاوت باشد. به طور کلی، باندینگ دندانپزشکى می تواند هزینه ای بین ۱.۵ میلیون تومان تا ۷ میلیون تومان براى هر دندان داشته باشد.

با شرکت بیمه دندانپزشکی خود چک کنید که آیا هزینه باندینگ دندانپزشکى در آنجا پوشش داده می شود یا خیر.

۴.۶/۵ - (۱۱ امتیاز)
۴.۸/۵ - (۶ امتیاز)

ما از کوکی ها استفاده می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که بهترین تجربه مرور مطالب در وب سایت ما به شما ارائه می گردد. اگر همچنان به استفاده از این سایت ادامه دهید فرض می کنیم که با این امکان مشکلی ندارید و راضی هستید. می پذیرم