چرا باید یک دندان از دست رفته را جایگزین کنم؟

این سوال یک پاسخ کوتاه و قطعی ندارد و دلایل زیادی می توان برای آن مطرح کرد. یکی از این موارد می تواند ظاهر و زیبایی شما باشد. علاوه بر این وجود یک فضای خالی که در اثر از دست رفتن دندان به وجود می آید می تواند به معنای فشار بیشتر بر روی دندان ها از یک طرف خاص باشد.

وجود فضای خالی در بین دندان ها می تواند گاز زدن و جویدن غذا را نیز تحت تاثیر منفی خود قرار دهد، چرا که دو دندان کنار آن فضای خالی ممکن است با گذر زمان به سمت این فضا حرکت کرده و در نتیجه تقارن بین دندان های متضاد در بالا و پایین بر هم بخورد. در نتیجه این اتفاق ممکن است تکه های غذا وارد این نواحی خالی شدند و در نهایت مشکل حفره های دندان، پوسیدگی و بیماری لثه گریبان گیر فرد خواهد شد.

چگونه دندان های از دست رفته جایگزین می شوند؟

پاسخ این سوال بستگی به تعداد دندان های از دست رفته فرد دارد و همچنین محل مربوط به آن ها در دهان نیز یک فاکتور تعیین کننده دیگر در این شرایط است. شرایط دندان هایی که هنوز در دهان خود دارد نیز می تواند تصمیم نهایی پزشک معالج را تحت تاثیر قرار دهد.

در مجموع سه راه اصلی برای جایگزین کردن یک دندان از دست رفته وجود دارد. اولین مورد به کمک یک دندان جدا شدنی مصنوعی ( یا دندان های مصنوعی و جداشدنی) است. روش دوم از پل های ثابت درون دهان و در بین دندان های باقی مانده استفاده می کند. معمولا زمانی از پل استفاده می شود که تعداد دندان های مربوطه بسیار کم باشد و یا این که آن ها فقط در یک طرف از دندان باشند. روش سوم با استفاده از ایمپلنت های دندانی انجام می گردد. در این روش از یک ریشه مصنوعی دندان استفاده شده و در داخل استخوان فک جایگذاری می شود و سپس یک تاج دندان یا پل بر روی آن سوار خواهد شد.

پروتز کامل یا دندان مصنوعی چیست؟

پروتز کامل به یک بشقاب گرد با یک یا چند دندان مصنوعی گفته می شود. ممکن است این پروتز تمام پلاستیکی بوده و یا در ساخت آن از ترکیب فلز و پلاستیک استفاده شده باشد. هر دو مدل ممکن است دارای کلیپ هایی باشند که دندان مصنوعی را در ناحیه مورد نظر در دهان به شکل ثابت نگه دارند. بسته به این که محل این کلیپ های نگه دارنده کجا باشد، ممکن است در حین خندیدن و یا باز شدن دهان نمایان گردند.

پروتز کامل
پروتز کامل

فرق بین یک پروتز کامل پلاستیکی با نسخه های حاوی فلز چیست؟

قیمت نسخه های تمام پلاستیکی دندان مصنوعی پایین تر از مدل های فلزی است. اما در صورتی که طراحی آن ها مناسب و دقیق نباشد می توانند دندان هایی که در مقابلشان قرار دارند را با آسیب مواجه کنند.

پروتز های دندانی فلزی معمولا از آلیاژ کوبالت و کرومیوم ساخته می شوند و قدرت آن ها بسیار بیشتر از پلاستیک است. این پروتز ها سبک تر هستند می توانند توسط دندان های باقی مانده در دهان فیکس در جای خود باقی بمانند. با این که پایه اصلی مواد اولیه این مدل ها فلز است اما پلاستیکی با رنگ لثه همراه آن ها هست تا شکلی طبیعی به پروتز شما داده باشد. قیمت این مدل ها به نسبت دندان های مصنوعی تمام پلاستیکی بیشتر است.

چگونه بهترین گزینه برای خودم را انتخاب کنم؟

حتما در این زمینه با دندانپزشک خود مشورت کرده و از وی راهنمایی بخواهید. آن ها شرایط دندان های باقی مانده شما را می دانند. در بیشتر شرایط، دندان های مصنوعی مبتنی بر فلز ها می توانند بهترین نتایج را برای فرد به ارمغان آورند.

آیا می توانم بلافاصله پس از کشیدن دندان از یک پل استفاده کنم؟

پروسه بهبود لثه شما پس از جلسه کشیدن دندان تا شش ماه به طول می انجامد. این بدان معناست که شما باید ابتدا از یک پروتز دندانی موقت استفاده کنید تا زمان مناسب برای قرار دادن پل در فضای خالی مد نظرتان فرا رسد.

پس از قرار دادن پروتز دندانی چه شکلی می شوم؟

امکان شکستن این پروتز ها در صورت افتادن از فاصله بالا به روی زمین سخت وجود دارد. حتما در حین شست و شو دادن دندان مصنوعی خود، آن را بر روی یک ظرف آب یا یک حوله تا کرده نگه دارید تا در صورت افتادن ضربه محکمی به آن وارد نشود.

برای تمیز کردن پروتز دندان قانون عمومی و مهمی وجود دارد: آن ها را هر روز مسواک زده و در آب بشویید. ابتدا دندان های مصنوعی خود را مسواک بزنید تا هرگونه ماده باقی مانده از غذا حذف شود. از یک تمیز کننده دندانی غیر تهاجمی و نرم استفاده کنید نه خمیر دندان. حواستان باشد که مسواک را محکم بر روی دندان های مصنوعی نکشید تا از بروز آسیب برای آن خودداری شود.

مطمئن شوید که تمامی سطوح پروتز دندانی خود را تمیز می کنید، از جمله سطح بیرونی آن که در کنار لثه های شما قرار می گیرد. این مورد بسیار مهم است به خصوص اگر شما از هر گونه ثابت نگه دارنده برای آن استفاده می کنید.

حتما هر روز دندان مصنوعی خود را در داخل یک محلول مخصوص شست و شوی پروتز های دندانی قرار دهید. با این کار هرگونه پلاک و لکه های قوی از روی آن از بین خواهند رفت. همچنین این کار به ضد عفونی کردن پروتز های دندانی کمک کرده و حس تازه تری به آن ها می بخشد. همیشه دستور العمل های سازنده پروتز دندانی خود را با دقت دنبال کنید.

هرگز شب ها موقع خواب پروتز دندان را در دهان خود نگه ندارید مگر این که دلیل خاصی برای این کار وجود داشته باشد.

اگر متوجه شکل گیری لکه های مختلف بر روی دندان های مصنوعی خود شدید، از یک تیم حرفه ای دهان و دندان بخواهید که آن را برای شما تمیز و ضد عفونی کنند.

آیا باید حتما در حین خواب شب پروتز دندانی خودم را در بیاورم؟

دندانپزشک معالج شما احتمالا پیشنهاد می کند شب ها در حین خواب پروتز دندانی را از دهانتان خارج کنید تا فرصتی برای استراحت دهان وجود داشته باشد. اگر این کار را انجام می دهید، خیلی مهم است که آن را در داخل آب قرار دهید تا از ترک خوردگی و جمع شدن آن جلوگیری به عمل آید.

جایگزین مناسب برای پروتز دهانی چیست؟

همانطور که بالا تر نیز به این موضوع اشاره کردیم، جایگزین های اصلی دندان مصنوعی، استفاده از پل های ثابت و یا ایمپلنت های تخصصی است. یک پل دندانی به کمک قرار دادن تاج های دندان بر روی هر طرف از حفره ایجاد شده انجام می شود و سپس این دو تاج دندان به کمک یک دندان مصنوعی در بخش میانی به هم متصل می گردند. تمامی این لوازم در آزمایشگاه ساخته می شوند و سپس تمامی آن ها به کمک مواد اختصاصی چسبنده به هم متصل خواهند شد. امکان برداشتن پل دندان هر زمان که بخواهید وجود ندارد و به صورت فیکس در دهان شما باقی خواهد ماند.

یک گزینه دیگر در این زمینه استفاده از پل چسبنده است. این مورد دارای بال هایی است که به پشت دندان پشتیبان خود متصل می شوند و به کمترین میزان دریل کردن در این روش نیاز خواهد بود.

آیا همیشه می توانم برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته از پل استفاده کنم؟

فقط زمانی می توانید از پل دندانی استفاده کنید که دارای دندان های قوی با پشتیبانی خوب استخوان در دهان خود باشید. تیم پزشکی معالج شما در تصمیم گیری برای بهترین گزینه جهت جایگزینی دندان از دست رفته کمک خواهد کرد.

پل های دندانی از چه چیزی ساخته می شوند؟

پل های دندانی معمولا از جنس پورسلین ساخته می شوند که متصل به فلز های با ارزش و کیفیت بالا است. گاهی اوقات از دیگر فلز هایی با ارزش پایین تر در ناحیه داخلی پل ها استفاده می شود تا قدرت خوبی به آن ها بدهد. همچنین اخیرا نسخه های جدیدی از پل های دندانی در دسترس قرار گرفته اند که در ساخت آن ها کاملا از یک نوع قدرتمند پورسلین استفاده شده است.

هزینه قرار دادن پل دندانی چقدر است؟

هزینه انجام این پروسه درمانی به اندازه و نوع پل مورد نیاز شما بستگی دارد. همیشه قبل از برنامه ریزی برای پیگیری جلسه درمانی خود از پزشک معالج بخواهید یک تخمین خوب نسبت به هزینه مورد نیاز داشته باشد. با این که پل های دندانی به نسبت گران و پر هزینه هستند اما دوام زیادی خواهند داشت.

پس از قرار دادن پل دندانی چه شکلی خواهم شد؟

شما باید پل دندانی خود را هر روز تمیز کنید تا از بروز مشکلاتی از قبیل بوی بد دهان و بیماری لثه جلوگیری به عمل آید. همچنین باید ناحیه زیر دندان مصنوعی پل را نیز هر روز تمیز کنید. دندانپزشک یا متخصص بهداشتی شما می تواند نشان دهد که چگونه با کمک سوزن مخصوص پل و یا نخ دندان خاص می توان این نواحی که توسط مسواک در دسترس نیستند را تمیز کرد.

آیا روش های دیگری برای ثابت کردن دندان مصنوعی در دهان وجود دارد؟

در پاسخ باید بگوییم که بله راه های دیگری نیز وجود دارند که از جمله آن ها می توان به ترکیب استفاده از تاج های دندانی و دندان های مصنوعی اشاره کرد که در این حالت گیره های نگه دارنده پروتز مصنوعی از ناحیه دید خارج می شوند. این موارد به نسبت تخصصی هستند پس باید حتما در مورد آن ها از متخصص و دندانپزشک خودتان مشاوره بخواهید.

آیا می توانم دندان هایی داشته باشم که مستقیما به استخوان فک متصل باشند؟

بله این کار را می توان به کمک ایمپلنت انجام داد. این درمان بدان معن است که شما احتمالا می توانید دندان از دست رفته خود را بدون نیاز به قرار دادن تاج دندان بر روی دندان های کناری خود جایگزین کنید. با این حال بحث ایمپلنت های دندانی بسیار مفصل بوده و نمی توان در این جا پیرامون آن توضیحات کاملی ارائه داد. فراموش نکنید که مراقبت و حفظ بهداشت دندان های باقی مانده به همان اندازه مهم است که باید موارد از دست رفته را حتما جایگزین کنیم.

۴.۶/۵ - (۸ امتیاز)
۴.۸/۵ - (۱۰ امتیاز)

ما از کوکی ها استفاده می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که بهترین تجربه مرور مطالب در وب سایت ما به شما ارائه می گردد. اگر همچنان به استفاده از این سایت ادامه دهید فرض می کنیم که با این امکان مشکلی ندارید و راضی هستید. می پذیرم