ترمیم دندان شکسته یا لب پر شده

ممکن است در حال خورد کردن یخ یا یک آبنبات محکم در دهان خود باشید که ناگهان تکه ای سخت را حس می کنید که ذوب نشده و یا حل نمی شود. برای فهمیدن این که چه چیزی است کمی نگران می شود؛ این چیزی نیست جز تکه ای شکسته از دندان شما.

با این که مینای دندان که اطراف آن را پوشانده است بسیار سخت است و بیشترین مواد معدنی بدن نیز در همین بخش وجود دارد، قدرت آن محدودیت های خاص خود را دارد. زمین خوردن، ضربه به دهان و یا گاز زدن چیز سخت و محکم – به خصوص اگر دندانی در حال حاضر تا حدی پوسیدگی داشته باشد – می تواند منجر به شکستن و یا لب پر شدن دندان شود. اگر متوجه شدید که یکی از دندان های شما با این مشکل مواجه شده است آرامش خود را حفظ کنید. دندانپزشک شما راه های زیادی پیش روی خود دارد که بتواند به کمک آن ها مشکلتان را برطرف کند.

چگونه مراقب یک دندان شکسته یا لب پر شده باشیم :

اگر دندان شما شکسته ، لب پر شده و یا ترک خورده باشد، باید هر چه زودتر به دندانپزشک مراجعه کنید. در غیر این صورت ممکن است آسیب دندان شما بیشتر و بیشتر شود و مشکل عفونت پیدا کند و در نهایت آن دندان را از دست خواهید داد.

همچنین سعی کنید از اقدامات زیر جهت خود مراقبتی مربوط به دندان آسیب دیده استفاده کنید:

  • اگر حس می کنید دندان شما دردناک است، از استامینوفن یا دیگر مسکن های متداول استفاده کنید. دهان خود را با آب نمک شست و شو دهید.
  • اگر این شکستگی منجر به ایجاد لبه تیز در دندان شده است، به کمک پارافین وکس یا آدامس بدون شکر آن را بپوشانید تا دندان شما و یا ناحیه داخل لب و گونه ها را با آسیب مواجه نکند.
  • اگر باید حتما غذا بخورید، از غذاهای نرم استفاده کنید و از گاز زدن غذا با دندان شکسته خود اجتناب کنید.

درمان مربوط به یک دندان شکسته یا لب پر شده به میزان شدت آسیب آن بستگی دارد. اگر فقط تکه کوچکی از مینای دندان شکسته باشد، ترمیم مربوطه می تواند به سادگی و در یک جلسه معاینه انجام شود. اما یک دندانی که به شدت آسیب دیده و شکسته شده باشد احتمالا به پروسه های درمانی طولانی تر و همچنین گرانتری نیاز خواهد داشت. در این جا چند گزینه و راه پیش روی دندانپزشکان جهت درمان یک دندان شکسته یا لب پر شده را آورده ایم:

پر کردن دندان با پروتز یا باندینگ :

اگر دندان شما لب پر شده باشد و یا بخش کوچکی از مینای دندان کنده شده باشد، دندانپزشک شما احتمالا به کمک پر کردن با پروتز دندانی مشکل را برطرف می کند. اگر این ترمیم مربوط به یکی از دندان های جلو باشد که در خنده شما دیده می شود، دندانپزشک شما از پروسه ای به نام باندینگ استفاده می کند که در آن از رزین کامپوزیت هم رنگ دندان ها استفاده خواهد شد.

پر کردن دندان با پروتز یا باندینگ
پر کردن دندان با پروتز یا باندینگ

– باندینگ چیست :

باندینگ یک پروسه ترمیم ساده است که معمولا برای انجام آن نیازی به بی حس کردن دندان ندارید. برای باند کردن یک دندان، دندانپزشک شما ابتدا سطح روی آن را به کمک یک مایع یا ژل سخت می کند و سپس ماده مربوط به باندینگ را بر روی دندان قرار خواهد داد. سپس پزشک مربوطه از مواد چسبنده خاصی استفاده می کند که همراه با رزین هم رنگ دندان ها به سطح مربوطه می چسبد. پس از حالت دادن به ماده مربوطه در این پروسه به جهت رسیدن به ظاهر یک دندان طبیعی، دندانپزشک از یک نور لیزر مخصوص برای سخت کردن مواد استفاده خواهد کرد.

تاج دندان یا دنتال کپ :

اگر تکه بزرگی از دندان بشکند و یا دندان مربوطه تا حد زیادی پوسیده باشد، دندانپزشک شما ممکن است ناحیه مربوطه را صاف کرده و سپس آن را به کمک یک تاج دندان بپوشاند. این تاج یا سرپوش دندان می تواند علاوه بر محافظت از دندان، به بهبود زیبایی آن نیز کمک شایانی کند.

تاج های دندان دائمی ممکن است از جنس فلز، پورسلین همراه با فلز، تمام رزین یا تمام سرامیک ساخته شوند. انواع مختلف تاج های دندان دارای مزایای خاص و متفاوتی هستند. تاج های دندان تمام فلزی از همه قوی تر هستند. تاج های رزین و پورسلین را می تواند به نحوی طراحی کرد که کاملا شبیه به دندان های طبیعی فرد باشند.

تاج های دندان – روکش دندان – قیمت روکش دندان

اگر کل ناحیه بالایی دندان شکسته و یا لب پر شده باشد اما ریشه هنوز در جای خود قرار داشته باشد، دندانپزشک یا اندودنتیست (دندانپزشکی که تخصصش در عصب کشی است) ممکن است بخواهد درمان عصب کشی را انجام داده و یک سوزن را در داخل کانال مربوطه قرار دهد و سپس به اندازه کافی ساختار بر روی آن قرار دهد که بتواند تاج دندانی که ساخته شده است را بر رویش سوار کند.

استفاده از تاج دندان معمولا به دو جلسه درمانی در مطب دندانپزشک نیاز دارد. در حین اولین جلسه، دندانپزشک شما ممکن است بخواهید تصاویر ایکس ری تهیه کند تا به کمک آن ها ریشه های دندان و استخوان اطراف آن را مورد بررسی قرار دهد. اگر مشکلات بیشتر و اضافه ای در این مرحله شناسایی نشوند، دندان شما و لثه اطراف آن بی حس خواهد شد. سپس به اندازه کافی از ساختار باقی مانده دندان حذف میشود تا جای کافی برای قرار دادن تاج دندان فراهم گردد.

اگر در اثر شکستگی یا لب پر شدن بخش قابل توجهی از دندان جدا شده باشد، دندانپزشک شما می تواند از مواد پر کردنی و پروتز جهت ساختن ساختار دندان استفاده کند تا بتواند به این وسیله پیش زمینه را برای قرار گرفتن تاج دندان آماده کند. سپس وی از یک ماده خاص شبیه بتونه استفاده می کند یک طرح شبیه به دندانی که قرار است تاج را دریافت کند و دندان سمت مقابل آن ایجاد خواهد کرد ( همان دندانی که هنگام گاز زدن بر رویش قرار می گیرد). سپس این نمونه ها به آزمایشگاه فرستاده می شوند تا تاج دندان در آنجا ساخته شود. علاوه بر این دندانپزشک از یک تاج دندان موقت از جنس فلز باریک و یا آکریلیک استفاده می کند.

در حین جلسه دوم معاینه توسط پزشک، که معمولا دو الی سه هفته پس از جلسه اول است، دندانپزشک شما ابتدا تاج دندان موقت را خارج می کند و جایگیری مناسب تاج دندان جدید و دائم را در دهان شما تست خواهد کرد تا در نهایت آن را قرار دهد.

با این حال برخی از مطب های دندانپزشکی دارای یک تکنولوژی خاص هستند که به آن ها اجازه می دهد بدون نیاز به جلسه ثانوی در همان جلسه اولیه و بدون نیاز به ساخت تاج موقت و نمونه دندان، تاج نهایی را طراحی و جایگذاری کنند.

روکش های ونیر دندان :

اگر یک دندان در ناحیه جلو شکسته یا لب پر شده باشد، یک روکش ونیر دندان می تواند کمک کند تا شکلی کامل و سلامت را به دست آورد. روکش ونیر دندان یک پوسته باریک از پورسلین یا رزین کامپوزیت هم رنگ دندان ها است که ناحیه جلوی دندان را پوشش می دهد ( درست مثل ناخن ها که ناحیه جلوی انگشتان را می پوشانند. ناحیه مربوط به قسمت شکسته شده دندان در روکش های ونیر ضخیم تر از سایر بخش ها است.

برای آماده کردن دندان، دندانپزشک شما ابتدا بین ۰.۳ الی ۱.۲ میلی متر از مینای روی آن را می تراشد. سپس وی یک نمونه از دندان شما طراحی می کند تا به آزمایشگاه مخصوص دهان و دندان بفرستد که در آن جا روکش ونیر ساخته می شود. پس از این که روکش نهایی آماده شد، معمولا این پروسه بین یک تا دو هفته به طول می انجامد، باید دوباره به سراغ دندانپزشک بروید تا آن را در جای خود قرار دهد.

برای جایگذاری روکش ونیر، دندانپزشک شما ابتدا سطح دندان مربوطه را با یک مایع سخت می کند. سپس یک چسب مخصوص دندان در آن جا ققرار می گیرد و در نهایت روکش ونیر بر روی دندان جای گذاری می شود. پس از قرار گرفتن روکش ونیر بر روی دندان، دندانپزشک از یک نور مخصوص برای فعال کردن مواد شیمیایی درون چسب استفاده می کند تا به خوبی سخت شود.

درمان عصب کشی :

اگر یک دندان لب پر شده و یا بشکند و پالپ درون آن به شکل قابل توجهی در معرض بیرون قرار گیرد، باکتری های درون دهان می توانند وارد ناحیه مربوطه شده و آنجا را عفونی کنند. برای آن هایی که نمی دانند باید بگوییم که پالپ به ناحیه درونی دندان گفته می شود که ریشه های اعصاب و رگ های خونی در آنجا تجمیع شده اند. اگر دندان شما با درد همراه است، تغییر رنگ داده است و یا نسبت به گرما حساس است، پالپ آن احتمالا آسیب دیده و یا با مشکل مواجه شده است.

بافت پالپ ممکن است از بین برود و اگر از آن جا حذف نشود، احتمال عفونی شدن دندان وجود دارد که در نهایت باید دندان را بکشید. درمان عصب کشی شامل برداشتن پالپ مرده درون دندان، تمیز کردن کانال اعصاب و سپس پوشاندن آن می شود.

درمان عصب کشی ممکن است توسط دندانپزشک های عمومی و یا متخصص که به آن ها اندودونتیست می گویند انجام شود. بیشتر درمان های عصب کشی به اندازه درمان های پوسیدگی دندان با درد همراه هستند و نه بیشتر. در بیشتر موارد، دندان باقی مانده باید با یک تاج مخصوص پوشیده شود تا از دندان تضعیف شده فرد محافظت کند.

۵/۵ - (۶ امتیاز)
۴.۸/۵ - (۶ امتیاز)

ما از کوکی ها استفاده می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که بهترین تجربه مرور مطالب در وب سایت ما به شما ارائه می گردد. اگر همچنان به استفاده از این سایت ادامه دهید فرض می کنیم که با این امکان مشکلی ندارید و راضی هستید. می پذیرم