آسیب به عصب دندان

آسیب به عصب دندان :

مهیار : یکی از مشکل آفرین عوارض بلند مدت و کوتاه مدت دستکاری استخوان ( برای مثال گرفت بلاک راموس ) ، کشیدن دندان مولر سوم و جراحی ایمپلنت در نواحی خلفی مندیبل آسیب به عصب می باشد ).

دو عصبی که به طور معمول مورد توجه می باشند، عصب آلئولار تحتانی و عصب لینگوال می باشند . ترومای جراحی یا تزریق بی حسی موضعی به شاخه های عصب پنجم مغزی ممکن است منجر به از دست رفتن یا تغییر حس ( پاراستزی) یا بدتر از آن علائم دردناک ( dysethesia) شود. جزئیات دقیق این موضوع در این این کتاب بررسی شده است . به هر حال کلینیسین باید از نحوه ارزیابی و ارجاع بیماران در زمان مناسب وقتی علائم مربوطه موجود هستند یا وقتی بیمار لز تغییر حس بعد از عمل ایمپلنت شکایت دارد آگاهی داشته باشد. بیمار باید در اسرع وقت برای بررسی میزان علائم و مشخص کردن دسته بندی شدت آسیب معاینه شود .هدف از معاینه تعیین :

1. ماهیت اختلال عصب
  2. شدت و تغییرات فقدان حس از نظر خود بیمار
  3. تبعات ایجاد شده از نظر پزشک
  4. شروع و مدت علائم این پروسه دو مرحله دارد : مصاحبه از بیمار و انجام است های حسی

ماهیت حس تغییر یافته :

ماهیت اختلال حسی می تواند لز طریق مختلف بیان شود . د معاینه اولیه بیمار شکایت اصلی با کلمات خود بیمار دریافت می شود. احساسات نامِطلوب زیادی ممکن است توسط بیمار به کار گرفته شود شامل:

1. نرخی
  2. خزش ( crawling)
  3. درد
  4. خارش
  5. سوزش
  6. افزایش حساسیت
  7. burning
  8. ضربان دار
  9. سوزنی
  10. تیر کشیدن
  11. سرد یا گرم

در دندانپزشکی این احساسات اغلب لب پایین، چانه و لثه قدام پایین را تحت تاثیر قرار می دهند . به طور کمتر شایع ، زبان هم ممکن است دچار تغییر احساس شود. بیمارانی که علائم زبانی دارند ممکن است از دست رفتن حس چشایی را هم تجربه می دهند. به طور کمتر شایع ، زبان هم ممکن است دچار تغییر احساس شود. بیمارانی که علائم زبان دارند ممکن است از دست رفتن چشایی را هم تجربه کنند. در نتیجه این علائم، گاز گرفتگی لب و زبان، مشکل در اصلاح و استفاده از رژلب ، نوشیدن ، بوسیدن و حتی صبحت کردن گزارش شده اند. بیمارانی که از این اختلالات حسی دنج می برند ممکن است از افسردگی و مشکل در ارتباطات فردی شکایت کنند.

هدف از مصاحبه با بیمار معین کردن

1. ماهیت اختلال حسی
  2. شروع و مدت علائم
  3. شدت و تغییرات فقدان حس
  4. تبعات subjective

شدت و تغییرات حس تغییر یافته :

شدت فقدان حس و تغییرات آن در جلسات پشت سر هم در مصاحبه و معاینات بیمار ثبت می شود . اختلال حسی در طول ماه ها ممکن است بدتر شود ( برای مثال پاراستزی بع دیستزی تبدیل شود ) اما اغلب روند در طی چند ماه به بهبودی می رود . تغییر ماهیت این حس تغییر یافته در طی چند ماه رو به بهبودی می رود. تغییر ماهیت این حس تغییر یافته در این باره زمانی نامعمول است.

برای مثال قبل از این که غلاف نیلین بع دور اکسون های جدید رشد کند ( که مشابه روکش سیم ها بر روی سیم های برق عمل می کند ) ، افزایش حساسیت ممکن است وجود داشته باشد . قسمت دوم معاینه بیمار در هم جلسه مربوط به تست های حسی است. چندین تست ساده که امکان انجام در مطب را دارند وجود دارد.

۱.قسمت سوزن تیز که با انتهای یک سوزتد۲۷ گیج و لمس سطح پوست و مخاط ( و نه ورود به آن ) صورت می گیرد و بیمار در صورت احساس آن با بستن چشمهایش آن ابزار می کند ( برای مثال حس تیر کشیدن ، درد )

۲. کوتاهترین فاصله بی و دو نقطه لمس با سوزن که توسط بیمار احساس می شود هم باید تعیین شود . فاصله نرمال بیم دو نقطه لمس در افراد مختلف ۵-۱۵ میلیمتر است. هر دو این مراخلددر سمت غیر درگیر صورت / دهان هم انجام می شود.

۳. با مداد گپی دور تا دور ناحیه ای که دچار تغییر حس شده است خطی رسم شده و از این ناحیه عکس یا نقاشی تهیه می شود.

۴. پس از انجام تست سورن و تیز در حالی که انتهای کند یک سوال پنبه ای بر روی نواحی دچار تغییر حس و نرمال کشیده می شود ،بیمار حسش را توصیف می کند .

۵. تست پالپ دندان ها روش موثری در تغییر عملکرد حسی عصبی آلئولار تحتانی است.

۶. هنگامی که بیمار از تغییر حسش به دما شکایت می کند ، تست دیگری با استفاده از سرما ( برای مثال یخ) یا گرما بر روی ناحیه انجام شده و بیمار حس خود را نسبت به آن توصیف می کند.

برای بررسی دقیق تر و کامل تر در صورت مشاهده شواهد امر بهتر است به یک مشاور دندانپزشکی مراجعه نمایید. برای همین منظور می توانید برای مشاوره دندانپزشکی رایگان به اینجا مراجعه نمایید.

۴.۴/۵ - (۸ امتیاز)
۴.۷/۵ - (۴ امتیاز)