استوماتیت نیکوتینی ( کام نیکوتینی )

Nicotine Stomatitis

تغییر مخاطی شایع کام سخت استوماتیت نیکوتینی است که با کاهش مصرف سیگار و پیپ شیوع آن کاهش می یابد. علیرغم این مطلب که این ضایعه تغییر واضح کراتوتیک ( لایه شاخی مخاط یا لثه ) سفید رنگ مرتبط باتدخین ( استعمال ) تنباکوست ، بنظر نمی رسد که دارای طبیعت پیش بدخیم باشد شاید به این دلیل که این ضایعه بیشتر در اثر پاسخ به حرارت ایجاد می شود تا مواد شیمیایی موجود در دودتنباکو، از آنجایی که پیپ نسبت به سایر اشکال تدخین روی کام حرارت بیش‌تری را ایجاد می کند، استوماتیت نیکوتینی اغلب اوقات با این عادت مرتبط است. تغییرات مشابه نیز می تواند با استعمال طویل المدت از نوشیدنی های بسیار داغ ایجاد شود.

استوماتیت یک نوع بیماری و التهاب فراگیر دهان است که تقریباً ممکن است همه قسمت‌های دهان را درگیر کند.

در برخی فرهنگ های آمریکایی جنوبی و آسیای جنوب شرقی ، سیگارتهای دست پیچ و سیگارها با انتهای روشن درون دهان گذاشته می شوند .این عادت استعمال معکوس سیگار موجب ایجاد یک کراتوزیس کامی برجسته ( افزایش لایه شاخی مخاط کام ) یا کام سیگاری های معکوس می شود که پتانسیل مشخصی در ایجاد دیسپلازی یا کارسینوما ( تومور بدخیم با منشا سلول های پوششی ) دارد .

استوماتیت نیکوتینی به طور شایع در مردان دارای سن بالاتر از ۴۵ سال دیده می شود . در صورتی که کام برای مدت زیادی در معرض حرارت قرار گیرد مخاط کام بصورت منتشر سفید و خاکستری شده و پاپول های متعدد با برجستگی اندک که اغلب دارای مراکز قرمز رنگ نقطه به نقطه هستند جلب توجه می کنند.

استوماتیت
استوماتیت
استوماتیت نیکوتینی ( کام نیکوتینی )
استوماتیت نیکوتینی ( کام نیکوتینی )
استوماتیت دهانی
استوماتیت دهانی

این قبیل پاپول های بیانگر غدد براقی فرعی و مدخل مجرای آنهاست که اماسی ( متورم و ملتهب ) شده اند. این مخاط که پاپول ها را پوشانیده است بطور معمول سفیدتر از اپی تلیوم اطراف به نظر می رسد .

کراتین کامی ممکن است بحدی ضخیم شده که دارای شیار شده یا نمای گل خشک شده را نشان دهد .این سفیدی بطور معمول لثهٔ مارجینال ( لبه لثه ) و پاپیلای بین دندانی ( لثه بین دندانی ) را درگیر می کند و لکوپلاکیای مخاط باکال ( مخاط گونه ای ) گاهی دیده می شود . زنگ غلیظ قهوه ای یا سیاه تنباکو ممکن است بر روی دندان هاوجود داشته باشد.

درمان استوماتیت نیکوتینی ( کام نیکوتینی )

استوماتیت نیکوتینی کاملا برگشت پذیر است حتی زمانی که چندین دهه از وجود آن گذشته باشد . کام در طی ۱ تا ۲ هفته از قطع استعما سیگار به حالت طبیعی بر می گردد.

دهان شویه
دهان شویه

استفاده از دهانشویه مناسب یکی از راهای درمان استوماتیت می باشد.

علیرغم اینکه این ضایعه یک ضایعه خوش خیم و پیش سرطانی نیست و به هیچ گونه نیاز به هیچ گونه درمانی ندارد ، با وجود این باید بیمار را تشویق نمود تا استعمار دخانیات را قطع کند که این خود نه تنها نیاز به بحث فرهنگی دارد بلکه فرهنگ سازی خاص خود را می طلبد ( و سایر نواحی پر خطر باید بدقت بررسی گشته و مکررا چکار شود ) باید دقت نمود که هر گونه ضایعه سفید رنگ در روی مخاط کام که پس از یک ماه از قطع عادت غلط مصرف سیگار باقی بماند و تغییری نکند باید به عنوان لکوپلاکیا ی حقیقی در نظر گرفته شود و جهت چکاپ به پزشک متخصص ارجاع و در صورت نیاز به درمان تحت درمان مناسب قرار بگیرد که از عوارض های بدتر جلوگیری گردد.

۴.۴/۵ - (۵ امتیاز)
۴.۶/۵ - (۹ امتیاز)

ما از کوکی ها استفاده می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که بهترین تجربه مرور مطالب در وب سایت ما به شما ارائه می گردد. اگر همچنان به استفاده از این سایت ادامه دهید فرض می کنیم که با این امکان مشکلی ندارید و راضی هستید. می پذیرم