زبان جغرافیایی – اریتم میگرن

Erythema migrans

اریتم مهاجر (زبان جغرافیایی) یک وضعیت خوش خیم شایع است که عمدتأ زبان را درگیر می کند. این وضعیت اغلب در معاینه روتین مخاط دهان دیده می شود. این ضایعه در ۱ تا ۳ درصد جمعیت بروز می یابد. برخی از مطالعات اپیدمیولوژیک نشان داده اند که زنان به طور شایع تر از مردان مبتلا می شوند و نسبت آن ۲ به ۱ می باشد. در حالیکه گروه‌های دیگر تمایل جنسی خاصی نشان نداده اند.

بیماران گاهی با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت می کنند اگر به طور اتفاقی متوجه غیر طبیعی بودن زبان خود شوند یا گزارشی مبنی بر این خواهند داشت که مخاط زبان آن ها به خاطر این وضعیت به غذاهای داغ و تند حساس می باشد .

بیماری زبان جغرافیایی چیست؟

زبان جغرافیایی بیماری دهانی بی ‌ضرری (خوش‌ خیم) است که به زبان، شکلی نقشه‌ مانند، یا به عبارتی جغرافیایی می ‌دهد.

اگر چه اریتم مهاجر از سال ها قبل ثبت شده است اما اتیوپاتوژنز ( علت و سبب این عارضه خوش خیم ) آن هنوز نا شناخته مانده است . برخی محققین پیشنهاد کرده اند که اریتم مهاجر ( زبان جغرافیایی ) افزایش شیوع را در افراد آلرژیک ( atopic ) نشان می دهد.

هرچند یک مطالعه بزرگ اپیدمیو بوزیم در ایالات متحده رابطه آماری معنی داری را بین اریتم مهاجر و انواع وضعیت هایی که قبلا فرض می کردند که علت آن این پروسه باشد یا آن را تحت تاثیر قرار دهد ، نیافتند.

اریتم مهاجر به طور شایع در سیگاری ها دیده نمی شود همین طور به نظر می رسد که تفاوت قابل توجهی در شیوه اریتم مهاجر در ارتباط با سن ، جنس ، مصرف داروهای خوراکی ضد بارداری ، آلرژی ، دیابت ملیتوس یا وضعیت های روانی ( psychological ) یا پوستی ( dermatological ) دیده نمی شود .

ضایعات اختصاصی اریتم مهاجر در دو سوم قدامی مخاط پشتی ( dorsal ) زبان دیده می شوند . این ضایعات به صورت نواحی متعدد با حدود مشخصی از اریتم ( قرمزی ) پاپی های نخی شکل ( filliform ) یا همان جوانه های نخی شکل زبان می باشد و حداقل قسمتی از این نواحی آتروفیک ( تحلیل پیدا کرده ) به طور معمول توسط حاشیه دالبری ( scalloped ) یا مارپیچ ( serpentine ) سفید متمایل به زرد و کمی برجسته احاطه شده است .

بیمارانی که تز این روند مطلع هستند ، اغلب آن را به صورت ضایعاتی که به سرعت در یک ناحیه پدیدار می شوند در خلال چند روز یا چند هفته ترمیم می گردد و سپس در مناطقی کاملا متفاوت به وجود می آیند توصیف می نمایند.

لکه سفید روی زبان
لکه سفید روی زبان

به طور شایع ، ضایعه به صورت لکه ( patch ) سفید کوچک شروع میگردد و سپس در مرکز آن یک ناحیه اریتماتوز تشکیل می شود و به اطراف گسترش می یابد ( از مرکز دور می شود ) . تقریبا یک سوم بیماران مبتلا به زبان شیار دار( fissured tongue ) مبتلا به اریتم مهاجر نیز هستند . برخی بیماران ممکن است فقط یک ضایعه منفرد داشته باشنداما این حالت ناشایست است . ضایعات معمولا بدون علامتند اگر چه یک احساس سوزش یا حساسیت به غذاهای داغ یا تند زمانی که ضایعات فعال باشند ممکن است دیده شود . به ندرت ممکن است احساس سوزش پایدار و شدید تر وجود داشته باشد.

ندرتا اریتم مهاجر ممکن است در دیگر مناطق مخاط دهان به غیر از زبان دیده شود . در این موارد زبان تقریبا همیشه مبتلا است . سایر ضایعات در مخاط باکال ( گونه ای ) ، مخاط لبیال ( مخاط در ناحیه لبی بیرونی ) و به طور کمتر شایع در کام نرم یا کف دهان دیده می شوند . این ضایعات به طو معمول علامتی ایجاد نمی کنند و‌توسط حاشیه دالبری یا مارپیچی زرد -سفید که یک ناحیه اریتماتوز را احاطه کرده است مشخص می شوند . این ویژگی ها از اشتباه شدن با وضعیت هایی آزرده قبیل کاندیدیازیس یا اریتروپلاکیا جلوگیری می کند .

درمان بیماری زبان جغرافیایی

درمان بیماری زبان جغرافیایی - لکه بر روی زبان
درمان بیماری زبان جغرافیایی – لکه بر روی زبان

عموما درمانی برای مبتلایان به اریتم مهاجر تجویز نمی گردد و اغلب تنها چیزی که لازم است این می باشد که به بیمار اطمینان دهیم که این وضعیت کاملا خوش خیم است. به طور نا شایع ، بیماران ممکن است از حساسیت یا احساس سوزش شکایت داشته باشند و امکان دارد آن قدر شدید باشد که زندگی آن ها را دچار اختلال نماید. در این قبیل موارد مصرف ، کورتیکوسترویید های موضعی مانند فلوسینوناید ( fluocinonide ) یا ژل بتامتازون به صورت یک لایه نازک چندین بار در روز بر روی ضایعات ممکن است موجب تسکین آنها گردد که البته باید با تجویز پزشک صورت پذیرد.

درمان ‌های خانگی بیماری زبان جغرافیایی

با کاهش یا حذف موادی مثل سیگار و قلیان ، غذاهای داغ یا ادویه ‌دار ، بادنجان ، گوجه و گردو ، نوشیدنی‌ ها و مواد غذایی اسیدی مثل نوشابه ها و دلسترها، آب لیمو و از این دست میوه ها، آجیل خشک و شور و خمیردندان‌ هایی که حاوی طعم‌ دهنده ‌ها و مواد سفید کننده هستند، که می ‌توانند شرایط را بدتر کنند، می ‌توانید ناراحتی های مربوط به بیماری زبان جغرافیایی را تا حدی کاهش دهید.

۳.۵/۵ - (۱۵ امتیاز)
۴.۷/۵ - (۴ امتیاز)

ما از کوکی ها استفاده می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که بهترین تجربه مرور مطالب در وب سایت ما به شما ارائه می گردد. اگر همچنان به استفاده از این سایت ادامه دهید فرض می کنیم که با این امکان مشکلی ندارید و راضی هستید. می پذیرم