لیپوما – تومور خوش خیم با منشا بافت چربی

Lipoma

لیپوما ( lipoma ) یک تومور خوش خیم با منشا بافت چربی است. اگر چه این ضایعه شایع ترین نئوپلاسم ( تومور ) مزانشیمی است اما بیشتر موارد در تنه و بخش های پروگزیمال ( نزدیک ) انتهاها بوجود می آیند . لیپوما در ناحیه دهان و فک و صورت شیوع پایین تری دارد و فقط ۱ تا ۴ درصد تمام این قبیل تومورها را شامل می شود

پاتوژنز ( عامل ایجاد کننده ) لیپوما شناخته شده نیست اما بنظر می رسد در افراد چاق شایع تر است . هر چند ، متابولیسم ( روند سوخت و ساز ) لیپوما کاملا مستقل از چربی نرمال بدن می باشد . اگر جذب کالری کاهش یابد ، اندازه لیپوما کوچکتر نمی‌شود اما ممکن است چربی طبیعی بدن از دست رود.

لیپوماهای دهانی ( تومور با منشاء بافت چربی در ناحیه دهان ) معمولا ندولار نرم ( یک توده برجسته نرم ) با سطح صاف اند که می تواند بدون پایه یا پایه دار باشند . به طور تیپیک تومور بدون علامت است و اغلب ماه ها یا سال ها قبل از تشخیص ، وجود دارد.

اکثر موارد کوچکتر از سه سانتی متر هستند اما گاهی ضایعات می توانند بسیار بزرگ تر شوند. اگر چه اغلب از نظر کلینیکی یک ته رنگ زرد خفیف تا مشخص دیده می شود اما امکان دارد انواع عمقی تر صورتی باشند .مخاط باکال ( مخاط در ناحیه گونه ) و وستیبول باکال ( مخاط عمق لثه در ناحیه گونه ) شایع ترین مکان ابتلا داخل دهانی هستند و حدود ۵۰ درصد کل موارد را شامل می باشند.

بعضی از موارد باکالی ( در ناحیه گونه ) یک تومور واقعی نیستند بلکه فتق ( herniation) چربی باکال (buccal fat pad )از میان عضله باکسیناتور می باشند که ممکن است بعد از ترومای موضعی ( ضربه به یک قسمت ) در کودکان کم سن‌و سال ( young children ) یا در نتیجه جراحی و‌خارج نمودن مولرهای سوم ( دندان های عقل ) در بیماران مسن بوجود آیند.

نواحی که با شیوع پایین تری مبتلا می شوند شامل زبان ، کف دهان ‌و لب ها می باشند . بیشتر بیماران ۴۰ ساله یا مسن ترند . لیپوما در کودکان نا شایع ترند . در اکثر مطالعات ، لیپوماهای دهان و فک و صورت از توزیع یکنواخت جنسی برخوردار است .

لیپوماها ( تومور ها با منشاء بافت چربی ) با جراحی برداشت موضعی محافظه کارانه ( conservative local excision ) درمان می شوند و تقریبا عود امریست بسیار نادر و در اکثر مواقع پس از جراحی محافظه کارانه دیده نمی شود.

از میان انواع لیپوما ها ، لیپومای داخل عضلانی میزان عود بالاتری نشان می دهند . زیرا الگوی رشد ارتشاحی دارند اما این نوع آزرده لیپوم در ناحیه دهان و فک و صورت نادر می باشند . باید دانست بیشتر لیپوماهای دهانی از سلول های چربی بالغ تشکیل شده اند که از نظر شاعر میکروسکوپی تفاوت کمی با بافت چربی نرمال اطراف نشان می دهد . تومور ها معمولا حدود مشخصی دارند و امکان دارد کپسول فیبروزه ظریفی داشته باشند که آنها را احاطه کرده است.

بندرت متاپلازی غضروفی یا استخوانی مرکزی در یک لیپومای تیپیک اتفاق می افتد . ( تغییر شکل سلولی به بافت های تشکیل دهنده غضروف و‌استخوان ) . در چنین شرایطی که لیپوما از یک بافت فیبروزه ( بافت همبندی نازک احاطه گردیده ) ، جراحی با عود کمتر امکان پذیر و راحت‌تر می باشد.

۵/۵ - (۴ امتیاز)
۴.۶/۵ - (۸ امتیاز)

ما از کوکی ها استفاده می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که بهترین تجربه مرور مطالب در وب سایت ما به شما ارائه می گردد. اگر همچنان به استفاده از این سایت ادامه دهید فرض می کنیم که با این امکان مشکلی ندارید و راضی هستید. می پذیرم