گرانولوماتوز اوروفاشیال (دهانی -صورتی)

از زمان شناسایی این بیماری توسط Wiesen Feld در سال ۱۹۸۵ ، گرانولوماتوز اوروفاشیال به عنوان یک واژه برای مجموعه ای از تظاهرات بالینی که زیر بیوپسی به صورت التهاب غیر اختصاصی خود را نشان می دهند ، استفاده می شود . بیماری هایی که قبلا تحت عنوان سندرم – Melkerson rosental. و Cheitis granulomatosa بودند امروزه جزء گرانولوماتوز اوروفاشیال محسوب می شوند و بیماری مجزا و ویژه ای نیستند.

این اختلال تا حدودی شبیه افت دهانی است ، چرا که علت آن ایدیوپاتیم ( با منشا ناشناخته ) است ولی به نظر می رسد ناشی از یک پاسخ ایمنی ناهنجار باشد .

از انجایی که نمای بالینی و هیستوپاتولوژیک ( اسیب شناسی- بافت شناسی) گرانولوماتوز اورو فاشیال ( دهانی – صورتی ) توسط طیف وسیعی از علل زمینه ای دیگر می‌تواند ایجاد شود تشخیص آغاز راه بررسی بیمار است نه پایان آن . پس از تشخیص اولیه ، بیماران باید از جهت داشتن بیماری های سیستمیک مختلف و عوامل موضعی که می توانند مسئول ایجاد ضایعات دهانی باشند بررسی شوند . اگر تشخیص یکی از این بیماری ها به صورت اختصاصی تری امکان پذیر باشد ، تشخیص نهایی درست تر و دقیق تر خواهد بود .

نماهای بالینی بیماری گرانولوماتوز

تظاهرات بالینی گرانولوماتوز اوروفاشیال بسیار متغیر است . شایعترین مکان درگیری لب ها هستند . بافت لب ها ، دچار تورم مداوم ، زرد رنگ و بدون درد در یکی از لب ها یا هردو می شود. در موارد نادر وزیکول های سطحی مشابه لنفانژیوما دیده می شود. وقتی که این علائم به همراه فلج صورت و زبان شیار دار باشد ، بیماری به نام سندرم ملکرسون – روزنتال ( Melkersson -rosental ) خوانده می شود . باید توجه داشت درگیری لب ها به تنهایی گرانولوماتوز ( Miescher Cheilitis ) نام دارد بعضی ها گرامولوماتوز کایلیتیز را تظاهرات Oligosympatic سندرم Nelkersson Rosental می دانند ، ولی بهتر است که همه اینها را تحت عنوان گرانولوماتوز اورو فاشیال بدانیم . علاوه بر تورم لب ها ( آدم ) ، تورم سایر نواحی صورت هم ممکن است دیده شود ،مناطق داخل دهان هم می توانند درگیر شوند که اغلب شامل ضایعات آدم ، اولسر (زخم ) و پاپول ( برجستگی های کوچک تو پر ) است . زبان ممکن است دچار تورم ، شیار ، پارستزی ( بی حسی ) ، اروژن (زخم ) و اختلال چشایی شود . لثه دچار تورم , اریتما ( قرمز رنگ ) ، درد و اروژن هایی ( زخمهای سطحی ) می شود .

مخاط باکال ( گونه ای ) اغلب نمای تخته سنگی مخاط ادماتوز ( ملتهب و‌متورم ) یا نواحی کانونی از افزایش حجم های زیر مخاطی را نشان می دهد. چین های هایپر پلاستیک ( افزایش حجم پیدا کرده ) خطی در محل چین موکو باکال همراه با زخم های خطی در قاعده چین ها ممکن است تظاهر کند . کام ممکن است دچار پاپول یا نواحی وسیع هایپر پلاستیک شود کاهش ترشح بزاق به ندرت گزارش شده است .

درمان گرانولوماتوز اوروفاشیال

اولین هدف کنترل و‌درمان بیماری ، کشف علت آغازگر بیماری است ، اگر چه این مسئله ممکن است خیلی مشکل باشد . اغلب عامل شروع کننده مخفی است ، اندازه گیری های موضعی برای رفع تظاهرات بالینی ممکن است صورت بگیرد ، اما همانگونه که انتظار می رود عود بسیار شایع است . ضایعات با مداخلات متنوعی درمان می شوند و‌نتایج متفاوتی زار به همراه دارند.

کورتیکوسترویید ها ی داخل ضایعه ، رادیوتراپی ، سالازو سولفوپریدین ( سولفاالازین ) ، هیدروکسی کلروکین سولفات ، آزاتیوپرین ، سیکلوسپورین A. متوتروکسات ، دانازول ، پاپیون ، لکوفازیمین و مترونیدازول و سایر انتی بیوتیک ها استفاده می شوند .

در حال حاضر ، اکثر پزشکان تزریق کورتیکواسترویید داخل ضایع ای را برای کنترل پیشرفت ضایعه استفاده می کنند . به دلیل تنوعات طبیعی پیشرفت و عود بهبود خود بعد خودی بیماری ، ارزیابی درمان بسیار مشکل است . در صورت جواب ندادن به سایر درمان ها ، جراحی صورت می‌گیرد اما در رهبر موارد خطر عود بیش‌تر میشود و بندرت موثر به نظر می‌رسد . خوش شانس ترین گروه بیماران آنهایی هستند که علت اولیه و اصلی بیماری شان مشخص شده و با حذف آن عامل بهبود یافته اند .

۴.۵/۵ - (۶ امتیاز)
۴.۶/۵ - (۸ امتیاز)

ما از کوکی ها استفاده می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که بهترین تجربه مرور مطالب در وب سایت ما به شما ارائه می گردد. اگر همچنان به استفاده از این سایت ادامه دهید فرض می کنیم که با این امکان مشکلی ندارید و راضی هستید. می پذیرم