سلامت دهان و دندان

سلامت دهان و دندان ؛ مروری بر اصول پایه و مهم بهداشت دندان ها

خنده و زیبایی صورت شما به عادات ساده و روزانه برای رعایت بهداشت دهان و دندان ها نظیر مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بستگی دارد. حالا بیایید تصویر کنیم شما جز آن دسته از افراد هستید که بهداشت روزانه دندان های خود را به خوبی رعایت می کنید؛ اما آیا از تکنیک های درست و کلیدی در این زمینه بهره می گیرید؟ در این مقاله می خواهیم قدم هایی را برای محافظت از سلامت دهان و دندان های شما ارائه کنیم که بهتر است آن ها را به خوبی دنبال کنید. با ما همراه باشید.

مسواک زدن برای سلامت دهان و دندان ها

سلامت دهانی افراد با تمیز بودن دندان ها و حذف باکتری ها از روی آن ها آغاز می شود. تمیز نگه داشتنی نواحی خاصی که در آن جا دندان های شما به لثه ها متصل می شوند می تواند از بروز بیماری های لثه جلوگیری کند و پاکیزه بودن سطوح بیرونی دندان ها نیز از شکل گیری حفره های دندانی و پوسیدگی جلوگیری خواهد کرد. اتحادیه دهان و دندان ایالات متحده آمریکا در زمینه مسواک زدن تعدادی دستورالعمل مناسب را ارائه کرده است که در ادامه آن ها را با هم مرور می کنیم:

  • روزانه دو بار دندان های خود را مسواک بزنید: در حین مسواک زدن هیچ گاه عجله نداشته باشید. وقت مناسبی را برای این کار اختصاص دهید تا بتوانید کامل و با دقت همه دندان ها را تمیز کنید.
  • از لوازم مناسب و تایید شده استفاده کنید: از یک خمیر دندان حاوی فلوراید و همچنین مسواک نرم استفاده کنید که سازگاری خوبی با دهان و دندان های شما داشته باشند. علاوه بر این می توانید از مسواک های برقی یا حاوی باتری استفاده کنید، چرا که می توانند در برداشتن پلاک (رسوب باکتری ها) و همچنین خطر بیماری لثه ها (جینجیویتیس) جلوگیری کنند و در این زمینه تاثیر بهتری نسبت به مسواک های معمولی دارند. همچنین در صورت داشتن مشکل آرتروز و یا دیگر مشکلاتی که باعث می شوند نتوانید به خوبی خودتان مسواک بزنید، موارد مدرن و الکتریکی می توانند جایگزین مناسبی برایتان باشند.
  • تکنیک خوب را همیشه تمرین کنید: مسواک خود را با زاویه کمی به سمت دندان ها نگه دارید و نوک مسواک را به سمت ناحیه ای که دندان ها به لثه متصل می شوند نگه دارید. حالا به آرامی حرکت جلو و عقب را با مسواک تکرار کنید. فراموش نکنید که باید داخل، بیرون و تمامی بخش های دندان خود به علاوه زبان را تمیز کنید.
  • لوازم و مسواک خود را تمیز نگه دارید: همیشه پس از اتمام کار، مسواک خود را با آب تمیز کنید. مسواک را در حالت ایستاده در جای خود قرار داده و اجازه دهید به خوبی خشک شود. از قرار دادن مسواک خود در کنار مسواک دیگران اجتناب کنید تا خطر پخش عفونت و باکتری بین آن ها وجود نداشته باشد.
  • بدانید که چه زمانی باید مسواک خود را تعویض کنید: هر سه الی چهار ماه باید مسواک معمولی خود را عوض کنید و یا سر مخصوص مسواک های برقی یا باتری دار را تعویض نمایید. در صورتی که نوک مسواک تغیر حالت داده یا سفت شود باید زودتر به تغییر آن اقدام کنید.

نخ دندان کشیدن برای سلامت دهان و دندان ها

به کمک مسواک نمی توانید ناحیه تنگ و کوچک بین دندان ها و زیر لایه لثه ها را به خوبی تمیز کرده و عفونت را از آنجا پاک کنید. به همین خاطر هم تمامی متخصصین و دندانپزشکان کشیدن نخ دندان در طول روز را پیشنهاد می کنند. نخ دندان کشیدن اهمیت زیادی در سلامت دندان و دهان ما دارد. اما برخی از نکات که در حین نخ دندان کشیدن باید به آن توجه کرد:

  • هرگز مضایقه نکنید : حدود ۱۸ اینچ (۴۶ سانتی متر) از نخ دندان را برای هر بار جدا کنید. بخش زیادی از نخ را به دور انگشت وسط یک دست بپیچید و بقیه را در انگشت همتای دیگر دست خود بپیچانید. نخ را با فشار بین انگشتان شست و اشاره خود نگه دارید.
  • به آرامی پیش بروید : به کمک حرکت مالیدن با انگشتان می توانید نخ را در فضای بین دو دندان قرار دهید. نیازی نیست نخ را وارد لثه های خود کنید. وقتی که به ناحیه لثه رسیدید، نخ را به سمت یکی از دندان ها خم کنید.
  • هر دندان را جداگانه نخ بکشید : نخ را به فضای بین لثه و دندان خود برسانید. حالا با حرکت بالا و پایین می توانید هر دندان را به صورت جدگانه تمیز کنید. این کار را باید برای تمامی دندان های خود تکرار کنید.
  • نا امید نشوید : اگر نخ دندان کشیدن برای شما سخت است، از یک تمیز کننده بین دندانی استفاده کنید. مواردی مثل مسواک های ریز، فلاسر های از قبل آماده شده و یا خلال دندان. از جمله دیگر گزینه های پیش رو نیز می توان به فلاسر آبی و یا پاک کننده های پلاک چوبی و سیلیکونی اشاره داشت.

تا زمانی که تکنیک شما درست باشد و با خون سردی و آرامش مراحلی که در بالا ذکر کردیم را پیش ببرید، فرقی نمی کند که اول مسواک بزنید و یا نخ دندان بکشید.

دیگر نکات مربوط به سلامت دهان

علاوه بر مسواک زدن روزانه و همچنین نخ دندان کشیدن، استفاده از دهان شویه های حاوی فلوراید نیز می تواند یک گزینه مناسب برای بهبود سلامت دهان و دندان باشد.

در نهایت پیشنهاد می کنیم از خلال های دندان و دیگر اشیائی که می توانند لثه های شما را با آسیب مواجه کنند خودداری کنید. چرا که آسیب دیدگی در لثه می تواند منشا ورود باکتری ها به داخل لثه و در نتیجه بروز بیماری های جینجیویتیس و پریودنتیتیس (بیماری های لثه) شود.

چه زمانی باید به دندانپزشک مراجعه کنید

برای جلوگیری از بروز بیماری لثه ها و یا دیگر مشکلات سلامت حوزه دهان و دندان، حتما به شکل منظم به دندانپزشک مراجعه کنید تا علاوه بر معاینه و بررسی وضعیت شما، با لوازم پیشرفته و خاص خود به جرم گیری دهان شما بپردازد. همچنین در صورت مشاهده هرگونه نشانه و علائم مربوط به سلامت دندان های خود حتما با دندانپزشک تماس حاصل کنید و وقت ملاقات بگیرید. از جمله این علائم و نشانه های نگران کننده می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • لثه های قرمز، حساس یا ورم کرده
  • خون ریزی لثه ها در حین مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن
  • عقب نشینی لثه ها از بخشی که به دندان های شما متصل شده اند
  • از دست دادن دندان های دائمی
  • تغییر در نحوه قرار گرفتن دندان های بالای یا پایین در کنار هم
  • حساسیت نامعقول به سرما و گرمای مواد غذایی و نوشیدنی ها
  • بوی بد همیشگی دهان و یا وجود مزه ای عجیب در دهان
  • تغییر در نحوه قرار گرفتن پروتز های دندانی در دهان
  • سختی در قورت دادن غذا و نوشیدنی
  • زخم و تاول هایی در دهان که بهبود نمی یابند
۳/۵ - (۱۹ امتیاز)
۴.۶/۵ - (۱۱ امتیاز)

ما از کوکی ها استفاده می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که بهترین تجربه مرور مطالب در وب سایت ما به شما ارائه می گردد. اگر همچنان به استفاده از این سایت ادامه دهید فرض می کنیم که با این امکان مشکلی ندارید و راضی هستید. می پذیرم