لیزر لثه – درمان بیماری لثه با لیزر

لیزر در دندانپزشکی چگونه می تواند بیماری لثه ها را درمان کند؟

فناوری لیزر توانسته است حوزه های مختلفی از صنعت را با انقلاب بزرگ مواجه کند که حوزه دندانپزشکی نیز از این قاعده مستثنی نیست. با این که لیزر درمانی در دندانپزشکی و برای درمان بیماری های دهان و لثه ها هنوز حوزه ای نوپا و جدید به حساب می آید – و هنوز توسط آکادمی دندانپزشکی ایالات متحده آمریکا (AAP) یک روش درمانی مورد تایید نیست – اما نتایج و خروجی آن برای بیماران مثبت و امیدوار کننده بوده است.

فهم اولیه از بیماری لثه ها

بیماری لثه ها (جینجیویتیس و پریودنتال) در واقع مربوط به عفونت بافت ها و استخوانی می شود که دندان های شما را در جای خودشان محکم و ثابت نگه داشته اند. این بیماری عموما بزرگسالان را در بازه سنی ۳۰ و ۴۰ سالگی هدف قرر می دهد. موسسه ملی تحقیقات دهان و دندان و سر (NICDR) برای بروز این بیماری در لثه و استخوان سر علل اولیه خاصی را مشخص کرده است. از جمله این عوامل اولیه بروز بیماری لثه ها می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  • استعمال دخانیات
  • بیماری های مزمن نظیر دیابت
  • مصرف برخی مواد دارویی خاص
  • پیش زمینه ژنتیکی برای این بیماری

درمان عمومی و نسبتا قدیمی برای بیماری لثه در افراد شامل مقیاس گیری و ایجاد تغییرات در ناحیه ریشه (SRP) می شود که در واقع یک روش بدون نیاز به جراحی است و در آن سطح دندان ها و ریشه آن ها که ممکن است در اثر عقب نشینی لثه در معرض بیرون قرار گرفته باشند تمیز می شود. این پروسه درمانی منجر به از بین رفتن تارتار، پلاک و باکتری ها از اطراف ریشه دندان و در داخل لثه ها می شود و بافت لثه دوباره بازسازی و ترمیم خواهد شد.

یک روش دیگر که ممکن است توسط متخصصین دهان و دندان مورد استفاده قرار گیرد، عمل جراحی فلپ لثه است. موسسه ملی تحقیقات دهان و دندان و سر در توضیحات خود می گوید که در این روش درمانی، بافت لثه مورد نظر توسط جراحی جدا شده تا بتوان نواحی عمیق و عفونی درون دندان ها و ریشه آن ها تمیز شوند. سپس بافت لثه به کمک بخیه دوباره در سر جای خود قرار می گیرد تا با گذر زمان بهبود یافته و فیکس شود.

اما لیزر درمانی برای بیماری لثه ها چگونه انجام می شود؟

مراحل لیزر لثه
مراحل لیزر لثه

در لیزر درمانی برای بیماری های لثه ، متخصص مد نظر از یک لیزر مخصوص برای دسترسی به بافت های لثه مورد نظر و تمیز کردن آن ها و اطراف ریشه دندان های بیمار استفاده می کند. وقتی که بافت عفونی درون دهان فرد برداشته شد و ریشه دندان در دسترس قرار گرفت، پروسه مقیاس گیری و پاک سازی آغاز می شود. در این پروسه پلاک و تارتار رسوب شده در زیر لایه های لثه و اطراف ریشه دندان های فرد پاک سازی می شوند. سپس دندانپزشک مورد نظر به کمک ابزار های خاص سعی می کند ریشه دندان را نرم کرده و هر گونه ناحیه خاصی که می تواند باعث جذب باکتری و ایجاد عفونت در آینده شود را بر خواهد داشت. فضای بین لثه و ریشه سپس می تواند در دوره بهبود فرد دوباره بازسازی گردد.

معایب و مزایای لیزر درمانی برای بیماری لثه

طبق اطلاعیه آکادمی دندانپزشکی عمومی یا همان AGD، مزایای قابل توجه و خوبی برای استفاده از لیزر درمانی برای بافت های آسیب دیده لثه وجود دارد. از جمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- نیازی به بیهوشی عمومی بیمار در پروسه درمانی نیست، در حالی که دیگر روش های جراحی برای بیماری لثه نیاز به بیهوشی دارند.

۲- اشعه های لیزر می توانند نواحی عفونی و بیمار را به شکل دقیق و مشخص مورد هدف قرار دهند.

۳- خون ریزی، درد و ورم بسیار محدود می شوند چرا که لیزر درمانی برای بیماری لثه به نسبت روش های دیگر و جراحی های معمولی آنچنان تهاجمی نیست.

۴- دوره ریکاوری و بهبود پس از لیزر درمانی کوتاه تر است.

درمان لثه با لیزر
درمان لثه با لیزر

برخی از متخصصین و کارشناسان حوزه پزشکی و درمانی هنوز این نوع پروسه را در ترمیم دهان و دندان و بیماری لثه ها مورد تایید قرار نداده اند. با این حال سازمان AAP یا همان آکادمی دندانپزشکی ایالات متحده آمریکا اعلام کرده است که طبق اطلاعات و مدارک محدودی که در دسترس است، هر میزان از طول موج خاص لیزر ها می تواند به نسبت درمان های سنتی و عمومی دندانپزشکی نظیر پر کردن و یا عصب کشی بهتر باشد. این بدان معنا نیست که سازمان مذکور کاملا مخالف این روش ها است، بلکه تنها باید این نکته را در نظر داشته باشیم که تا زمان تایید جدی تر لیزر درمانی در حوزه دندانپزشکی بهتر است با مراقبت و دقت بیشتری قدم برداریم – به خصوص در زمینه ترمیم بافت پس از عمل جراحی است.

به هر حال در استفاده از لیزر درمانی در دندانپزشکی ریسک هایی نیز وجود دارد که نباید نادیده گرفته شوند. یکی از آن ها این حقیقت است که شما یک انسان هستید؛ اگر دندانپزشک یا متخصص شما از طول موج نا مناسبی با قدرت زیاد در پروسه درمان استفاده کند ممکن است آسیبی به مراتب بیشتر به بافت های لثه و دندان شما وارد شود. همچنین برخی معتقدند موج های تبلیغاتی لیزر درمانی در دندانپزشکی در حال حاضر بیشتر از حدی که باید، بیماران را به استقبال از آن تشویق می کنند.

هزینه ها و پوشش بیمه برای لیزر در دندانپزشکی

میزان هزینه استفاده از لیزر برای درمان بیماری لثه ها به شکل کامل به نیاز های خاص هر بیمار بر می گردد و تا زمانی که متخصص یا دندانپزشک شما را مورد معاینه قرار ندهد هیچ هزینه خاصی را در این زمینه به شما اعلام نخواهد کرد. طبق اعلامیه سازمان دندانپزشکی پاول دانینگ (PD) این پروسه می تواند به نسبت جراحی های سنتی و متداول دندانپزشکی ارزان تر باشد ، چرا که عموما به تعداد جلسات درمانی کمتر و همچنین داروهای محدودتری نیاز خواهد داشت.

اما در زمینه بیمه و پوشش هزینه ها، سیاست های درمانی معمولا هزینه های انجام شده توسط شما برای درمان را مورد پوشش خود قرار می دهند و نوع عملیات انجام شده در حین پروسه درمان – لیزر درمانی یا روش های متداول و معمول – فرقی در این زمینه ایجاد نمی کنند. بنابراین جدا از این که دندانپزشک شما از چه روشی برای درمان بیماری لثه شما استفاده کند، میزان هزینه جبرانی که توسط بیمه پرداخت می کند ثابت و یکسان خواهد بود. با این حال همچون هر موضوع و درمان دیگری بهتر است قبل از اقدام به انجام درمان مربوطه حتما سیاست های پوششی بیمه خود را مورد بررسی قرار دهید و یا با کارشناسان بیمه در زمینه تصمیم خود مشورت کنید.

مراقبت های پس از لیزر درمانی

اگر می خواهید پس از انجام لیزر درمانی برای بیماری لثه و دندان های خود دوباره دچار التهاب و عفونت در این نواحی نشوید، مراقبت و حفظ بهداشت روزانه دهان و دندان ها یکی از مهمترین فاکتور های مورد نظر در این زمینه است. روزانه حتما دو بار دندان های خود را مسواک بزنید و از نخ دندان برای تمیز کردن فضاهای بین دندانی و لثه های خود استفاده کنید. علاوه بر این استفاده از دهان شویه های حاوی مواد ضد میکروبی نیز می تواند یک عامل کمکی در جلوگیری از شیوع باکتری و پلاک ها در دهان باشد و پروسه بهبود لثه ها پس از لیزر درمانی را نیز سرعت می بخشد. برای کاهش ریسک بروز عفونت در آینده از استعمال دخانیات اجتناب کنید و در نهایت هرگونه دستورالعملی که دندانپزشک یا متخصص لیزر درمانی به شما داده است را تا جای ممکن با دقت پیگیری کنید.

هدف از این مقاله بالا بردن سطح دانایی و فهم شما در حوزه های عمومی دهان و دندان بوده است. فراموش نکنید که این یک مقاله جایگزین برای معاینات پزشکان متخصص، اظهار نظر آن ها، تشخیص مشکل و درمان نهایی نیست. همیشه برای بررسی وضعیت خود و مشورت به سراغ دندانپزشک و یا متخصصین تایید شده و حرفه ای بروید و سوالات خود در زمینه وضعیت سلامت و پروسه درمانی پیشنهادی را از آن ها بخواهید.

۴.۲/۵ - (۴ امتیاز)
۴.۸/۵ - (۶ امتیاز)

ما از کوکی ها استفاده می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که بهترین تجربه مرور مطالب در وب سایت ما به شما ارائه می گردد. اگر همچنان به استفاده از این سایت ادامه دهید فرض می کنیم که با این امکان مشکلی ندارید و راضی هستید. می پذیرم