لیزر در دندانپزشکی یا روش سنتی

آیا پروسه های درمان لیزری دندانپزشکی از روش های درمانی قدیمی بهتر هستند ؟

لیزر در دندانپزشکی مربوط به استفاده از این فناوری جدید و منحصر به فرد برای درمان برخی از مشکلات و شرایط خاص دهان و دندان بیماران می شود. در سال ۱۹۸۹ لیزر درمانی در حوزه دندانپزشکی برای مشکلات مربوط به بافت های دندانی و لثه ها مورد استفاده قرار گرفته است و هنوز هم مورد توجه دندانپزشکان زیادی قرار دارد.

استفاده از لیزر در دندانپزشکی یک گزینه راحتتر با دشواری و مشکلات کمتر به شمار می رود که می توان از آن در پروسه های درمانی مختلف دهان و دندان که مربوط به بافت های سخت و نرم می شود استفاده کرد و به نسبت استفاده از دریل های سنتی دندانپزشکی و ابزار های غیر لیزری گزینه مناسبی به حساب می آید.

کلمه لیزر در واقع مخفف عبارت تقویت نوری به وسیله تشعشعات محرک نوری است. این ابزار پیشرفته و مدرن از انرژی نور در اشعه های بسیار باریک و متمرکز استفاده می کند. وقتی که اشعه مربوط به لیزر به بافت های درون دهان برخورد می کند واکنش خاصی را ایجاد خواهد کرد تا به کمک آن دندانپزشک بتواند بافت مورد نظر را حذف کرده و یا شکل آن را در راستای اهداف درمانی تغییر دهد.

از لیزر در دندانپزشکی برای پروسه های درمانی متعددی استفاده می شود. از جمله این کاربرد ها می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • درمان حساسیت زیاد دندان و لثه افراد
  • درمان پوسیدگی دندان های بیمار
  • درمان بیماری لثه ( جینجیویتیس )
  • سفید کردن دندان ها
درمان لثه با لیزر
درمان لثه با لیزر

لیزر ها می توانند بهره وری و بهینه بودن درمان های دندانپزشکی را بالا برده و هزینه بیماران را نیز کاهش دهند، در نهایت عوارض و مشکلات آن ها نیز به نسبت روش های سنتی کمتر است. اتحادیه غذا و دارو پروسه درمانی لیزر در دندانپزشکی را برای چندین مشکل دهان و دندان مورد تایید قرار داده است.

البته شایان ذکر است اتحادیه دهان و دندان ایالات متحده آمریکا (ADA) هنوز تحقیقات زیادی را باید در این حوزه پیگیری کند، اما با این حال نسبت به پتانسیل این حوزه در دندانپزشکی بسیار امیدوار و خوشبین هستند.

درمان های لیزری دندانپزشکی چگونه پیگیری می شوند ؟

درمان های لیزری دندانپزشکی
درمان های لیزری دندانپزشکی
  • تشخیص حفره های دندان و پوسیدگی : لیزر ها می توانند با پیدا کردن سر نخ های مربوط به پوسیدگی دندان، حفره های دندانی را خیلی زود تشخیص دهند.
  • آماده سازی دندان ها و استفاده از پر کننده های دهان و دندان : بی حسی موضعی و دریل های سنتی دندان پزشکی معمولا در حین درمان لیزری مورد نیاز نیستند. لیزر ها قادر به از بین بردن باکتری ها در یک حفره دندانی هستند که در نتیجه به سلامت بلند مدت دندان های فرد کمک شایانی می کند.
  • درمان مشکل حساسیت دندان ها : دندان هایی که نسبت به مواد غذایی و نوشیدنی های سرد یا گرم حساسیت نشان می دهند را می توان به کمک لیزر های دهان و دندان درمان کرد؛ بدین صورت که لیزر می تواند لوله های روی ریشه دندان را بپوشاند.

از جمله پروسه های درمانی بافت های نرم که رایج هستند می توان به موارد زیر اشاره داشت:

از جمله دیگر پروسه های درمانی لیزری در دندانپزشکی نیز می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • بافت هایی که قابل رویت هستند : توموگرافی انسجام نوری یا همان OCT به پزشک اجازه می دهد تا به صورت کاملا امن و بدون خطر داخل دندان و یا بافت لثه مورد نظرش را مشاهده کند.
  • برداشتن تومور های خوش خیم از دهان و لثه ها : لیزر های دندانپزشکی می توانند تومور ها را از ناحیه لثه، داخل لب و گونه ها و بالای دهان به روشی بدون درد و نیاز به بخیه بر دارند.
  • درمان مشکل آپنه خواب انسدادی : لیزر ها در حوزه دندانپزشکی می توانند حالت و شکل گلوی فرد را تغییر داده و بدین ترتیب مشکلات مربوط به تنفس در حین خواب که در اثر رشد بیش از حد بافت ها در گلو به وجود می آید را حل کنند.
  • درمان مشکل مفصل گیجگاهی ‌زیرواره‌ای : دندانپزشک شما می تواند به کمک لیزر درد و التهاب مربوط به این مفصل در سر را به راحتی از بین ببرد.
  • بازسازی رشته های اعصاب : لیزر ها می توانند در باز سازی رگ های خوبی آسیب دیده، رشته های عصبی و زخم های درون دهان به دندانپزشک کمک کنند.
  • درمان زخم های سرما خوردگی : لیزر ها می توانند دوره بهبود بیماری شایع سرماخوردگی را کاهش داده و درد همراه با این بیماری را نیز برای بیمار کاهش دهند.
  • سفید کردن دندان ها : لیزر های دندانپزشکی می توانند پروسه بلیچینگ یا همان سفید کردن دندان را با سرعت بالاتری همراه کنند.

درمان های لیزری نظیر این مورد می توانند در زمینه هزینه متغیر باشند و از جمله فاکتور های تعیین کننده آن می توان به نوع پروسه ای که در دهان شما انجام می شوند و لوازم مورد استفاده در آن اشاره کرد. در مقایسه با روش های غیر لیزری و سنتی تر دندانپزشکی، قیمت این روش های مدرن و مبتنی بر لیزر کمتر است چرا که لیزر درمانی در دندانپزشکی معمولا به تعداد جلسات کمتری نیاز دارد. علاوه بر این، بیمه دهان و دندان معمولا به این اهمیت می دهند که هزینه درمان چقدر بوده است و روش مورد استفاده دندانپزشک برای آن ها ملاک نیست.

بنابراین جبران هزینه توسط بیمه برای شما احتمالا به همان میزانی خواهد بود که از لیزر و روش های سنتی استفاده شود. با این حال، این نکته را همیشه در نظر بگیرید که بهتر است حتما قبل از اقدام به درمان حتما در زمینه سیاست های پوششی بیمه خود تحقیق کنید و سپس تصمیم خود را بگیرید.

از چه نوع لیزر هایی استفاده می شود ؟

متخصصان دهان و دندان معمولا بسته به نوع درمان و مشکل بیمار، از لیزر های بافت سخت یا بافت نرم استفاده می کنند. برخی نیز ممکن است در شرایط خاص بخواهند از هر دو در درمان بیمار استفاده کنند.

لیزر های بافت سخت توانایی عبور از ساختار محکم دندان های افراد را دارند. طول موج آن ها توسط ترکیبی از آب و برخی مواد معدنی خاص که در دندان ها وجود دارند جذب می شود. از این نوع لیزر ها معمولا برای آماده سازی و یا تغییر شکل دندان ها برای قرار دادن کامپوزیت یا تعمیر پر کننده های دهانی که ساییده شده اند استفاده می شوند. همچنین ممکن است به منظور برداشتن برخی از بخش های ساختار دندان از این نوع لیزر ها استفاده گردد.

مزایای استفاده از لیزر دندانپزشکی به جای روش های دیگر و قدیمی تر

  • نیاز به بخیه زدن در حین استفاده از لیزر های بافت نرم بسیار کم می شود.
  • خون ریزی در بافت های نرم درمان شده به حداقل خود می رسد، چرا که یکی از مزایای لیزر مربوط به لخته های خونی درون دهان می شود.
  • در برخی از پروسه های درمانی همراه با لیزر دندانپزشکی نیازی به بی حس کردن وجود ندارد
  • احتمال عفونت باکتریایی در محل جراحی شده کم می شود چرا که لیزر آن ناحیه را ضد عفونی خواهد کرد.
  • زخم های مربوط به درمان شما زودتر درمان می شوند و احتمال بازسازی بافت مربوطه نیز وجود دارد.
  • احتمال بروز آسیب به بافت های کناری در حین درمان لیزری نیز به نسبت روش های قدیمی پایین تر است.

طول موج مخصوص لیزر های مخصوص بافت نرم به وسیله آب و هموگلوبین جذب می شوند. برای آن هایی که نمی دانند باید بگوییم که هموگلوبین همان پروتئینی است که در سلول های قرمز خون وجود دارد.

از این لیزر ها معمولا برای درمان پریودنتتیس که نوعی بیماری مربوط به لثه های بیماران است استفاده می شوند و به کمک آن می توان باکتری ها را از بین برد و رشد دوباره بافت ها در دهان را نیز فعال کرد.

لیزر های بافت نرم انتهای رشته های اعصاب و رگ های خونی را می بندند. بنابراین به همین دلیل برخی از افراد پس از اتمام پروسه درمانی خود ممکن است هیچ گونه دردی احساس نکنند و از این بابت غافلگیر شوند. همچنین یکی دیگر از مزایای لیزر بالا بردن سرعت بهبود بافت درمان شده است.

نکات منفی لیزر در دندانپزشکی

  • از لیزر های دندانپزشکی نمی توان برای برخی از دندان ها که در آن ها مواد پر کننده و یا فلزی استفاده شده است مد نظر قرار گیرند.
  • لیزر های مربوط به بافت سخت گاهی اوقات می توانند پالپ درون دندان را با آسیب مواجه کنند.
  • برخی از پروسه های درمانی مبتنی بر لیزر به بی حسی یا بیهوشی فرد نیاز دارند.
  • گاهی اوقات هنوز هم از دریل های مخصوص دندانپزشکی برای اتمام پروسه پر کردند نظیر تغییر حالت دادن، عوض کردن نوع گاز گرفتن فرد و یا تمیز کردن ماده پر کننده دندان و پروتز مورد استفاده قرار گیرند.
  • گاهی اوقات در صورت گسترده بودن مشکل فرد و پخش شدن آن به بافت های کناری و دندان های دیگر نمی توان از درمان لیزری استفاده کرد.
  • گاهی اوقات ریسک آسیب رسیدن به لثه بیمار وجود دارد.

لیزر در دندانپزشکی با چه ریسک هایی همراه است ؟

  • ریسک های مربوط به استفاده از لیزر در درمان های حوزه دندانپزشکی معمولا بسیار کوچک هستند و جای نگرانی خاصی وجود ندارد. این نکته خیلی مهم است که حتما یک متخصص حرفه ای دهان و دندان را پیدا کنید که بتواند از به درستی درمان را پیگیری کند. چرا که استفاده از طول موج نا مناسب و یا سطح قدرت لیزر می تواند منجر به آسیب دیدگی بیشتر بافت های دهانی شود. علاوه بر این برخی از متخصصین معتقدند که برخی از مسئولان حوزه تبلیغات سعی می کنند لیزر درمانی در دندانپزشکی را فراتر از حدی که افراد به آن نیاز دارند تبلیغ و ترویج دهند.
  • دندانپزشک قطعا به شما عینک مخصوصی می دهد که بتواند از چشم های شما در برابر اشعه لیزر محافظت کند.
    یک دندانپزشک کاربلد پیدا کنید
  • برای پیدا کردن یک دندانپزشک حرفه ای و متخصص حتما به سراغ کسی بروید که دوره های آموزشی مخصوص و کارورزی لازم در این زمینه را گذرانده باشد. منابع مناسب و صحیح آموزش نیز مدارس و اتحادیه های دهان و دندان هستند و یا آکادمی مخصوص لیزر دندانپزشکی (ALD).
  • شما همچنین می توانید از مسئول بیمه سلامت یا دوستان و خانواده خود بخواهید تا فردی را که با وی تجربه خوب و مثبتی در زمینه لیزر درمانی دندانپزشکی را داشته اند به شما معرفی کنند. وب سایت هایی همراه با سیستم های
  • امتیازدهی نیز می توانند در این زمینه مفید باشند تا بتوانید در حوزه مورد نظر خود متخصصی با بالاترین امتیاز و بازخورد مثبت را انتخاب کنید.
۴.۷/۵ - (۶ امتیاز)
۴.۸/۵ - (۶ امتیاز)

ما از کوکی ها استفاده می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که بهترین تجربه مرور مطالب در وب سایت ما به شما ارائه می گردد. اگر همچنان به استفاده از این سایت ادامه دهید فرض می کنیم که با این امکان مشکلی ندارید و راضی هستید. می پذیرم