8 راه محافظت از دهان و دندان کودکان

شما می توانید با رعایت کردن نکات بهداشتی و مهم در زمینه دهان و دندان از بروز مشکل پوسیدگی دندان در کودکان خود جلوگیری کنید. در همین زمینه راهکار های خاصی را می توان برای جلوگیری از حفره های دندانی و زیبا نگه داشتن لبخند کودکان مد نظر قرار داد که در ادامه به ۸ مورد از مهمترین راهکار های خواهیم پرداخت. به خواندن مقاله ادامه دهید:

شماره ۱ : چک آپ دندانپزشک فراموش نشود

کودک شما پس از رسیدن به اولین تولد خود باید حتما به ملاقات یک دندان پزشک برود. محافظت پیشگرانه و اولیه می تواند در بلند مدت از هزینه های شما کم کند و نگرانی در مورد آینده را نیز از بین می رود. یک گزارش اخیر از CDC نشان می دهد که هزینه های مربوط به مراقبت های دهان و دندان برای کودکانی که تا قبل از ۵ سالگی به ملاقات دندانپزشک رفته باشند تا ۴۰ درصد کاهش خواهد یافت.

شماره ۲ : عادت های خوب را به کودک خود آموزش دهید

مسواک زدن یکی از اساسی ترین کارهایی است که از همان سنین کم باید مورد توجه قرار گیرد. قبل از این که کودک شما صاحب اولین دندان های خود شود، می توانید به آرامی لثه های او را مسواک بزنید. بر روی مسواک های کودک فقط آب بزنید و یا آن ها را به کمک پارچه های نرم تمیز کنید.

وقتی که اولین دندان های کودک شما در آمدند، به کمک مسواک های مخصوص کودکان روزانه دو بار برایش مسواک بزنید و حتما از خمیر دندان های حاوی فلوراید در این زمینه استفاده کنید.

وقتی که دو عدد از دندان های کودک شما در کنار هم در آمدند می توانید نخ دندان کشیدن را نیز برای او شروع کنید. در زمینه تکنیک های این کار و تعدد انجام آن در طی روز حتما از دندانپزشک مشورت بخواهید.

قبل از رفتن به تخت خواب در شب حتما مسواک بزنید و از خمیر دندان برای تمیز کردن نواحی بین دندان های کودک استفاده کنید. پس از آن تا صبح، به کودک خود هیچ گونه غذا یا نوشیدنی خاصی به جز آب ندهید.

دندانپزشک متخصص می تواند در زمینه این که کودک شما از چه سنی استفاده از دهان شویه ها را آغاز کند اظهار نظر داشته باشد. باید تا زمانی که کودک متوجه شود که باید دهان شویه را قورت نداده و به بیرون بریزد صبر کنیم.

شماره ۳ : از پوسیدگی دندان کودکان با خوردن مایعات قبل خواب جلوگیری کنید

هرگز کودک خود را در حین خوابیدن با یک بطری آب میوه، فرمیولا یا شیر تنها نگذارید. نوشیدنی های شیرین می توانند به دندان ها آسیب برسانند، باکتری های درون دهان را تغذیه کرده و در نهایت منجر به پوسیدگی دندان ها شوند.

اگر مجبورید که برای خوابیدن به کودک خود یک بطری نوشیدنی دهید، مطمئن شوید که در داخل بطری فقط آب باشد.

شماره ۴ : میزان آب میوه و نوشیدنی های شیرین را کاهش دهید

بسیاری از والدین بر این عقیده هستند که آب میوه یک گزینه مناسب به عنوان نوشیدنی در طی روز به شمار می رود اما باید بدانید که این مایعات می توانند منجر به بروز پوسیدگی دندان شوند.

مصرف مایعات مختلف توسط کودکان خود در روز را به تنها ۱۱۸ میلی گرم آب میوه ۱۰۰ درصد طبیعی محدود کنید. در هنگام وعده های غذایی مختلف نیز تنها از نوشیدنی ها و مواد غذای بدون شکر استفاده کنید و آب میوه را تنها به عنوان پاداش مورد استفاده قرار دهید.

شماره ۵ : استفاده از لیوان های کودک را کنترل کنید

لیوان های سیپی و کودکانه می توانند در فراموش کردن شیشه ها و استفاده از لیوان به کودکان شما کمک کنند، اما اجازه ندهید کل روز در حال نوشیدن از این لیوان ها باشند. استفاده بیش از حد آن ها می تواند منجر به بروز پوسیدگی در ناحیه پشت و جلوی دندان ها شود به خصوص اگر نوشیدنی ها شیرین و قندی باشند.

شماره ۶ : پس از سن دو تا سه سالگی پستانک را رها کنید

دلایل خوب و مهمی وجود دارد که بخواهید به کودک خود پستانک بدهید، اما در طولانی مدت استفاده از آن می تواند منجر به بروز اختلال در شکل گیری دندان های او شود. پستانک همچنین می تواند شکل دهان کودک را نیز تغییر دهد.

اگر هنوز پس از رسیدن به ۳ سالگی کودک شما از پستانک استفاده می کند حتما در این زمینه از پزشک وی مشورت بخواهید.

شماره ۷ : حواستان به داروهای شیرینی که به کودک می دهید باشد

داروهای مخصوص کودکان معمولا طعم دار و شیرین هستند تا راحت مصرف شوند. اگر این مواد بر روی دندان ها انباشته شوند، احتمال شکل گیری حفره های دندانی بیشتر می شود. کودکانی که به واسطه مشکلات خاص نظیر آسم و مشکلات قلبی از دارو استفاده می کنند معمولا پوسیدگی بیشتری را در دندان های خود دارند.

آنتی بیوتیک ها و برخی داروهای مربوط به آسم می تواند منجر به رشد بیش از حد مواد درون دهان شده و در نهایت عفونت فونگال یا همان oral thrush در کودک شکل گیرد. از جمله نشانه های این مشکل می توان به ضایعات کرمی و شبیه به دلمه بر روی زبان یا درون دهان اشاره کرد.

در زمینه این که اگر کودکتان از داروهای خاصی استفاده می کند باید هر چند وقت یک بار باید مسواک بزند حتما با دندانپزشک مشورت کنید. حتی ممکن است در برخی شرایط نیاز به چهار بار مسواک زدن در طی روز باشد.

شماره ۸ : در زمینه مسواک زدن، خمیر دندان کشیدن و مصرف دهان شویه جدی باشید

اگر کودک شما علاقه ای به مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهان شویه ها ندارد، اجازه ندهید به راحتی به چیزی که می خواهد برسد. به او اعلام کنید که حق انتخاب دیگری ندارد و باید این عادات روزمره را داشته باشد.

راهکارهای خوبی می توانند در تشویق کودکان به استفاده از مسواک با علاقه و تمایل خودشان کمک حال شما باشند. در ادامه چند مورد از آن ها را آورده ایم:

  • صبور باشید :

    کودکان می توانند مسواک زدن را از سن دو تا سه سالگی به کمک بزرگسالان شروع کنند. اما ممکن است تا شش سالگی نیز آمادگی انجام این کار به تنهایی را نداشته باشند. همچنین در زمینه نخ دندان کشیدن ممکن است گاهی اوقات نیاز باشد تا ۱۰ سالگی همراه آن ها باشید.

  • برای رسیدن آخر وقت در روز صبر نکنید :

    اگر کودک شما از فعالیت هایی که در طی روز داشته خسته است، ممکن است در زمینه مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهان شویه مقاومت داشته باشد و یا اشتیاقی نشان ندهد. قبل از رسیدن به آخر وقت و موقع خواب این کار را انجام دهید.

  • اجازه دهید کودکتان خمیر دندان انتخاب کند :

    کودکان ۵ ساله یا بزرگتر می توانند از بین خمیر دندان های جذاب و همراه با کارکتر های کارتونی در مغازه حق انتخاب داشته باشند تا بدین ترتیب انگیزه بیشتری نشان دهند.

  • آن ها را تشویق کنید :

    کودک شما ممکن است برای یک برچسب جذاب با علاقه دندان های خودش را مسواک بزند. یا یک تقویم کشیده و از ستاره برای امتیاز دادن به او استفاده کنید. یا این کار را گروهی انجام دهید. اگر کودکان ببینند بزرگتر ها در حال مسواک زدن هستند برای آمدن به جمع شما و تقلید مشتاق خواهند بود.

۴.۸/۵ - (۱۸ امتیاز)
۴.۸/۵ - (۱۰ امتیاز)

ما از کوکی ها استفاده می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که بهترین تجربه مرور مطالب در وب سایت ما به شما ارائه می گردد. اگر همچنان به استفاده از این سایت ادامه دهید فرض می کنیم که با این امکان مشکلی ندارید و راضی هستید. می پذیرم