خمیردندان های جایگزین

خمیردندان های جایگزین واقعا حقیقت دارند، اما آیا واقعا کارایی دارند؟

این احتمال وجود دارد که تاکنون از دوستی که طرفدار محیط زیست و طبیعت است در مورد مزایای استفاده از جوش شیرین به عنوان خمیر دندان جایگزین شنیده باشید و یا یک دوست دیگر که به تاریخ علاقه دارد در مورد استفاده از خاک به عنوان خمیر دندان جایگزین چیز هایی به شما گفته باشد. حتی شاید در فروشگاه های عطاری کنار خانه خودتان خمیر دندان های خاص مبتنی بر نمک دریا را دیده باشید. شاید هم شنیده باشید که خمیر دندان هایی وجود دارند که مواد تشکیل دهنده عجیبی نظیر واجبی در آن ها به کار رفته اند! پس به نظر می رسد امروزه می توانید با هر چیزی دندان های خود را مسواک بزنید. اما آیا این محصولات جایگزین و خاص واقعا در تمیز کردن دندان های شما و جلوگیری از به وجود آمدن حفره و پوسیدگی کاربرد دارند؟

ما از دندانپزشک های معتبر و حرفه ای خواستیم تا وارد ماجرا شده و در زمینه کاربردی بودن برخی از این مواد رایج و خاص که در محصولات به کار می روند توضیحاتی ارائه کنند. در ادامه مقاله توضیحات کامل تری را پیرامون این موضوع خواهید خواند.

۱- زغال

این ایده بسیار عجیب و خاصی است که یک چیز با رنگ سیاه بخواهد به سفید کردن دندان های شما کمک کند، اما زغال یکی از مواد مورد استفاده در برخی از خمیر دندان های صنعتی و یا گیاهی است که چنین تاثیری را ارائه می کند.

دکتر ویلیام گریو، دندانپزشک متخصص در بخش بهداشت دهان و دندان آماریلو در تگزاس آمریکا در گفت و گویی اعلام کرد که قابلیت سایش زغال می تواند در بر داشتن لک ها از روی دندان کمک کند. اما این تمام ماجرا نیست. حفره های دندانی زمانی ایجاد می شوند که برخی از باکتری های خاص در داخل دهان رشد بیش از حدی داشته باشند و از شکر درون غذا برای تولید اسید استفاده نمایند. این اسید همان چیزی است که منجر به ایجاد پوسیدگی دندان ها در طول زمان می شود. زغال کمک می کند تا میزان پی هاش (pH) درون دهان افراد افزایش یابد که در خنثی کردن اسید ها کمک حال خواهد بود.

اما چه کسی نباید از خمیر دندان های مبتنی بر زغال استفاده کند؟ در صورتی که در دهان خود از روکش های ونیر یا تاج دندان استفاده می کنید، هرگز به سراغ این دست از محصولات نروید چرا که می توانند منجر به لک شدن آن ها شوند. دکتر گریو می گوید:« کوچک ترین اندازه از زغال می تواند به راحت وارد پورسلین شده و آن را لکه دار کند.»

همچنین نکته مهم دیگر این است که در حال صحبت پیرامون خمیر دندان هایی هستیم که از زغال تولید می شوند، نه مسواک زدن مستقیما با خود زغال! این می تواند قابلیت سایشی زیادی داشته باشد و اکثر دندانپزشک ها در زمین مالیدن چیزی تا این حد ریگ دار به دندان ها محتاط هستند ، به خصوص که هنوز هیچ مدرک قطعی دال بر این که زغال از خمیر دندان های معمولی بهتر است در دسترس نیست. کمپانی Layliev اطمینان خاطر داده است محصولی معتبر مثل Curapox که با زغال تولید شده است، میزان سایش آن به قدری پایین است که عملا هیچ خطری مصرف کننده ها را تهدید نمی کند.

۲- جوش شیرین

جوش شیرین که یکی از موارد قابل اطمینان و خانگی به شمار می رود و به آن پایه زیبایی می گویند نیز به عنوان یکی از مواد تشکیل دهنده محصولات کارخانه ای و خمیردندان های جایگزین به حساب می آید، اما با این که قدرت سایش آن می تواند دندان های شما را تمیز کند، برخی نکات منفی نیز در استفاده از آن همراه هستند. دکتر امانوئل لایلو، مسئول مرکز دندانپزشکی و جراحی زیبای دهان و دندان در نیویورک می گوید:« با این که جوش شیرین می تواند پلاک ها را از روی دندان افراد پاک کند، قدرت کشتن هیچگونه باکتری را ندارد و همین ممکن است منجر به افزایش تعداد حفره های روی دندان های افراد شود. علاوه بر این، همان مواد تشکیل دهنده که قدرت سایش داشته و دندان ها را تمیز می کنند ممکن است به مینای دندان شما آسیب برسانند، پس بهتر است از جوش شیرین و محصولات مبتنی بر آن کمتر استفاده کنید و تبدیل به عادت نشود.»

۳- خمیر بنتونیت (Bentonite clay)

با توجه به وجود انواع اقسام مواد و محصولات چرا فردی باید با خاک دندان های خودش را مسواک بزند؟ طرفداران و مسئولان سازنده پودر طبیعی مسواک دندان مبتنی بر خاک به شما می گویند که این محصول کاملا طبیعی، عاری از GMO و مورد تایید متخصصین محصولات طبیعی و گیاهی است. اما آیا ارزشش را دارد که بخواهید هر ۶ ماه یک بار مبلغ ۳۰ دلار را برای آن هزینه کنید؟ دکتر گریو در این زمینه می گوید:« مزیت اصلی و واقعی بنتونیت و خمیر آن این است که به اندازه ای قدرت سایشی دارد که بتواند پلاک ها را از روی دندان بردارد اما به قدری نیز قوی نیست که به مینای دندان شما آسیب برساند.» همچون زغال، این ماده نیز می تواند میزان پی هاش دهان شما را بالا برده و کار را برای رشد باکتری ها سخت کند.

۴- خمیر کائولین (Kaolin clay)

به این ماده خمیر چینی نیز می گویند و معمولا از آن در ماسک های صورت و اخیرا در خمیر دندان های جایگزین مثل برند معروف Dentisse استفاده می شود. کائولین مملو از مواد معدنی است که گفته می شود می توانند سطح مواد معدنی در محتوی هر دندان شما را بهبود بخشند. هنوز تحقیقات و پژوهش های خوب و جامعی برای پشتیبانی از این ادعا وجود ندارند. این خمیر بر روی دندان های افراد بسیار نرم و لطیف است و در زمینه بهبود پی هاش دهان، تاثیری مشابه با خمیر بنتونیت دارد.

۵- دارچین

همه ما دارچین را با خواص ضد میکروبی و ضد التهابی آن می شناسیم و احتمالا مادربزرگ ها یا اجداد شما از این ماده به عنوان درمان کننده درد دندان های خود استفاده کرده اند. از دارچین در بسیاری از محصولات معتبر و معروف کارخانه ای خمیر دندان استفاده می شود و در خمیر دندان های جایگزین نیز نقش خاصی ایفا می کند. اگر بیش از اندازه و حد طبیعی از دارچین استفاده کنید احتمال شکل گرفتن لکه های قرمز و سفید در دهان که سوزش خاصی به همراه دارند وجود دارد. دکتر گریو در همین زمینه می گوید:« من گاهی اوقات با بیمارانی برخورد می کنم که به دلیل استفاده بیش از حد از دارچین برای دهان، با واکنش خاص دهانی و زخم های مختلف روبرو شده اند. اگر این اتفاق برای شما رخ داد، باید حتما مصرف دارچین و محصولات مبتنی بر آن از جمله خمیر های دندان و آدامس را متوقف کنید.

۶- روغن نارگیل

اگر یکی از طرفداران استفاده از روغن بر روی دندان ها هستید و یا عاشق استفاده از خمیر دندان های روغن نارگیل برند Greenstations هستید، در اینجا یک خبر خوب و یک خبر بد برایتان داریم. روغن نارگیل در پیشگیری و درمان کردن عفونت های مختلف دهان و دندانی که به آن ها thrush نیز می گویند موثر است و دکتر گریو این موضوع را تایید می کند. برخی از تحقیقات کوچک و معمولی قابلیت ضد باکتریایی روغن نارگیل را در کاهش پلاک ها و بیماری لثه (جینجیویتیس) تایید می کنند اما به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است تا بتوانیم نتیجه گیری دقیق و خوبی داشته باشیم.

۷- نمک های دریایی

سدیم یا همان نمک یکی دیگر از موادی است که در این زمینه منطق را کنار می زند. آیا نمک زیاد برای ما مضر نیست؟ باید بگوییم که در زمینه مسواک زدن دندان ها خیر. دکتر گریو در این زمینه می گوید:« نمک های دریایی می توانند به شکل موقت پی هاش دهان ما را افزایش دهند، که بدین ترتیب شرایط رشد و زنده ماندن برای باکتری های درون دهان ما سخت می شود. به همین خاطر هم یکی دیگر از مواد تشکیل دهنده خمیر دندان های خانگی نمک دریایی است. از این ماده در درون خمیر دندان نمکی Weleda نیز استفاده شده است.

۸- واسابی

شاید عجیب ترین ایده برای مسواک زدن دندان های افراد همین استفاده از واسابی باشد. یک ماده پاک کننده سینوس ها، سوزاننده که در سوشی استفاده می شود. واسابی که به آن تربچه ژاپنی نیز می گویند دارای یک ماده خاص هستند که منجر به تندی می شود و نام آن نیز ایزوتیوسیانات است. این ماده اجازه رشد باکتری هایی که منجر به بروز حفره های دندانی می شوند را نمی دهد. این ماده در داخل پودر دندان جدید Lush Ultrablast نیز پیدا می شود.

 

نحوه قرار دادن خمیر دندان و یا پودر مورد نظر بر روی دندان ها و مسواک زدن نیز بسیار مهم است

 

برخی از پودر های دندان از قبیل Lush و The Dirt که بسیار معروف هستند در داخل ظرف های شیشه ای یا بسته بندی های خاصی ارائه می شوند و باید مسواک خود را در داخل آن ها فرو کنید. با این که ما طرفدار هر چیزی هستیم که میزان زباله های روی کره زمین را کم می کند ( بسته بندی خمیر دندان های سنتی در اکثر موارد قابل بازیافت نیستند)، اصلا ایده خوبی نیست که بخواهید مسواک خود را در داخل یک بسته حاوی خمیر دندان کنید آن هم به صورت مستقیم، به خصوص اگر آن را با یک فرد دیگر به اشتراک می گذارید.

 دکتر گرو می گوید:« آب دهان شما حاوی قند های ساده ای است که به باکتری ها اجازه رشد و تجدید را می دهد. با این که اکثر این محصولات حاوی عناصر ضد میکروبی هستند، اما برای من سخت است باور کنم که اجازه رشد را به باکتری ها ندهند.

 اگر شما به صورت مداوم آب دهان پر از قند و شکر خود را وارد این مجموعه می کنید، بهتر است که یک قاشق چای خوری را وارد پودر کرده و سپس آن را به مسواک خود بزنید.

با این که به نظر می رسد تمامی این مواد ذکر شده دارای مزایای خاص خود در زمینه محافظت از دهان و دندان افراد هستند، هیچ کدام از آن ها توسط اتحادیه دهان و دندان ایالات متحده آمریکا مورد تایید قرار نگرفته اند. سازمان ADA یک پروسه خاص و رسمی را برای تایید محصولات طی می کند و برای تایید یک محصول نیاز به تحقیق و پژوهش های انسانی جهت پشتیبانی از ادعای محصولاتی است که طراحی و تولید می شوند. بدین ترتیب محصولات مورد تایید این اتحادیه قطعا امن و موثر در سلامت افراد هستند.

اگر یک خمیر دندان جایگزین و خانگی دارای برچسب تایید ADA نیست، این بدان معنا نیست که برای شما بد است. معنای آن کمبود تحقیق و پژوهشات مرتبط با ادعای آن است. حرف نهایی دکتر گریو در این زمینه را با هم می خوانیم:« علی رغم این که چه خمیر دندانی را برای خود انتخاب می کنید، حرکت عملی و صحیح مسواک زدن دندان های شما برای برداشتن پلاک ها بسیار مهم است و باید توجه زیادی به آن داشته باشید»

۴.۳/۵ - (۱۰ امتیاز)
۴.۶/۵ - (۱۱ امتیاز)

ما از کوکی ها استفاده می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که بهترین تجربه مرور مطالب در وب سایت ما به شما ارائه می گردد. اگر همچنان به استفاده از این سایت ادامه دهید فرض می کنیم که با این امکان مشکلی ندارید و راضی هستید. می پذیرم