حفره های دندانی

آیا حل مشکل حفره های دندان بدون نیاز به پر کردن واقعا امکان پذیر است؟

اگر شما هم همچون افراد مختلف از رفتن به مطب و نشستن بر روی صندلی مخصوص دندانپزشک هراس دارید و قرار های ملاقات را پیوسته به بعد موکول می کنید، پس آسیب و حفره های دندانی حتما چنین تصویری را در ذهنتان ایجاد می کند: به مطب دندانپزشک رفته اید، بر روی صندلی مخصوص دراز کشیده و سپس دندانپزشک به سراغ دهان شما آمده، آن را بیش از حد توان باز می کند و با یک دریل به جان دندان هایتان می افتد!

حتی اگر از رفتن به دندانپزشک تنفر و ترس نداشته باشید، وقت گذاشتن و رفتن به مطب برای پر کردن دندان ها می تواند حسابی برنامه شما را به هم ریخته و از کارهایتان عقب بیوفتید. پس حالا آیا راهی برای حل مشکل حفره های دندانی بدون نیاز به پر کردن وجود دارد؟ شاید تا حدی… به خواندن این مقاله ادامه دهید تا به خوبی در مورد این موضوع مطلع گردید.

حفره های دندان سوراخ های ریزی هستند که در اثر پوسیدگی بر روی مینای دندان ایجاد می شوند.

پوسیدگی و خرابی دندان مثل به گفته کلینیک مایو مثل یک بازی با سه بخش مختلف است.

بخش اول، باکتری های درون دهان شما از بقایای غذا و نوشیدنی ها بر روی دندان های شما تغذیه می کنند و پلاک ها را ایجاد می کنند. به همین خاطر است که مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به صورت روزانه و منظم بسیار مهم است شما باید باقی مانده غذا و نوشیدنی ها را از روی دندان های خود حذف کنید تا از شکل گیری پلاک بر روی دندان ها جلوگیری شده و اجازه ندهید پلاک ها تبدیل به لایه ضخیم تری به نام تارتار شوند. امکان برداشتن لایه ضخیم تارتار در خانه و با رعایت بهداشت فردی دهان و دندان تقریبا غیر ممکن است.

در مرحله دوم، اسید درون پلاک به مواد معدنی موجود در لایه محافظ دندان ها حمله می کند. همین حمله به مینای دندان های شما منجر به شکل گیری سوراخ و حفره بر روی آن ها می شود. همین به باکتری ها و اسید ها اجازه می دهد تا به عاج دندان رسیده و سپس به لایه نرم تر درونی دندان شما برسند.

عاج دندان شما دارای لوله هایی است که با اعصاب درون دندان ارتباط برقرار می کنند، به همین خاطر هم پوسیدگی های دندان می توانند حساسیت دندان هایتان را تا حد زیادی بالا ببرند (به خصوص زمانی که چیزی سرد، گرم یا شیرین را مصرف می کنید). علاوه بر افزایش حساسیت، شما ممکن است علائمی را نظیر لکه های کوچک سفید بر روی دندان و یا سوراخ های واقعی بر روی آن تجربه کنید (که در گذر زمان قهوه ای یا مشکی می شود).

در آخر، باکتری ها و اسید سعی می کنند خود را به پالپ درونی دندان شما برسانند که حاوی اعصاب و رگ های خونی آن ناحیه می شود. همین می تواند منجر به ورم و درد در ریشه دندان و حتی استخوان آن ناحیه شود، به خصوص زمانی که چیزی را گاز می گیرید. علاوه بر یک درد شدید دندانی، در صورتی که پوسیدگی درمان نشود، این نوع از باکتری ها می توانند منجر به بروز عفونت و از دست دادن دندان شوند.

خب حالا آیا می توانیم درمان حفره های درمانی را خودمان انجام داده و به پزشک مراجعه نکنیم؟

اگر شما و دندانپزشکتان بتوانید حفره های دندانی را در مراحل اولیه خود شناسایی کنید، شاید بتوانید بدون نیاز به پر کردن مشکل را برطرف کنید. سارا میکائیل، استادیار بخش دندانپزشکی و ترمیمی دانشکده اوهایو در ایالات متحده آمریکا می گوید:« هر چه زودتر به فکر حل مشکل بیوفتید، قطعا درمان آن آسان‌تر خواهد بود.»

تعریف سازمان ملی دهان و دندان و تحقیقات این حوزه در ترسیم مایع فلوراید می گوید:« مایعی است که می تواند حفره های دندانی که منجر به پوسیدگی می شوند را به خوبی با قدرت معدنی خود ترمیم کند.» این همان ماده ای است که دندانپزشک شما بر روی دندان قرار می دهد و یا بر روی یک لایه خاص قرار می دهد تا در بخشی از مراحل درمانی خود بپوشید. درمان های حرفه ای فلوراید کمک می کنند تا مواد معدنی دندان های شما تامین شوند و آسیب هایی که پلاک به مینای دندان وارد می کنند ترمیم گردند. این موضوع را دکتر مارک اس والف دکتر و دندانپزشک دانشگاه دهان و دندان و داروی پنسلوانیا به ما گفت.

آگوستو رابلز، استادیار دانشگاه دندانپزشکی آلاباما در بیرمنگام معتقد است علاوه بر روش های درمانی پیشرفته، دندانپزشک شما می تواند در زمینه گزینه های خانگی فلوراید نیز پیشنهادات خوبی به شما دهد، به عنوان مثال دهان شویه ها. درمان های خانگی فلوراید به نسبت جلسات پیشرفته با دندانپزشک ها ضعیف تر هستند اما باز هم می توانند کاربردی و مفید واقع شوند. از دندانپزشک خود بخواهید پیشنهاداتی به شما بدهند و یا لیست مورد تایید محصولات سازمان معتبر ADA را در این زمینه چک کنید تا محصولاتی با درجه کافی از فلوراید را به شما معرفی کند.

رعایت کردن بهداشت دهان و دندان در اندازه عالی می تواند یک راه مناسب برای مقابله را پوسیدگی دندان افراد باشد که در این صورت قبل از رسیدن به درمان های درون خانگی یا حرفه ای در مطب دکتر، از بروز مشکل جلوگیری می کنید، دکتر رابلز در گفت و گو با ما این نکته را تایید کرد. این به معنا نخ دندان کشیدن آن هم حداقل روزی یک بار و مسواک زدن به مدت دو دقیقه و دو بار در روز است. شما همچنین ممکن است در مطب از دندانپزشک خود بخواهید تکنیک تمیز نگه داشتن دندان شما را دیده و مطمئن شود که شما به خوبی تمامی نواحی درون دهان خود را پوشش می دهید.

نکته منفی در این جا را فراموش نکنید: چنین چیزی تا زمانی مفید و موثر است که میزان پوسیدگی و جرم های روی دندان برای ایجاد حفره به قدری نباشند که بخواهند بر روی دندان حفره های واقعی و عمیق ایجاد کند. این ها در واقع اقدامات قبل از شکل گیری حفره و پوسیدگی در دهان هستند. دکتر رابلز افزود:« وقتی که یک پوسیدگی و حفره روی دندان شکل می گیرد، فلوراید دیگر نمی تواند منجر به رشد دوباره بافت دندان در آن ناحیه شود.»

اگر از مرحله عدم امکان بازگشت از پوسیدگی هستید، دندانپزشک شما می تواند گزینه های جدی و خوبی را بسته به میزان شدت پوسیدگی دندان شما انتخاب کند.

همانطور که احتمالا خودتان هم حدس زده اید، ممکن است به پر کردن دندان نیاز داشته باشید که در آن دندانپزشک ابتدا پوسیدگی و حفره را با دریل باز می کند و سپس نوعی خاص از مواد را در داخل حفره مربوطه قرار می دهد. و یا ممکن است به تاج دندان نیاز داشته باشید که در آن دندانپزشک ابتدا ناحیه پوسیده و آسیب دیده از دندان شما را با دریل برداشته و سپس یک پوسته جدید که متناسب با شکل دندان طراحی شده است را بر روی آن قرار می دهد.

دکتر رابلز در صحبت های خود اظهار کرد:« اگر پوسیدگی و باکتری ها توانسته باشند به پالت دندان شما نفوذ کرده باشند (ناحیه در بر دارنده اعصاب و رگ های خونی دندان)، یک درمان عصب کشی مورد نیاز خواهد بود.» در این پروسه درمانی، پزشک معالج پالپ آسیب دیده دندان را از آن خارج می کند، از مواد دارویی خاص جهت پاک سازی عفونت آن ناحیه استفاده کرده و سپس پالپ را با یک ماده پر کننده خاص جایگزین خواهد کرد.

در نهایت اگر دندان شما تا حدی آسیب دیده و پوسیده شده باشد که پزشک نتواند آن را درمان کند، باید آن را از دهان به بیرون بکشد. دندانپزشک شما ممکن است پیشنهاد زدن پل را به شما بدهد که در آن از دو یا چند تاج دندان برای دندان های اطراف و وصل شدن آن ها به هم استفاده می شود. یا ممکن است نیاز به ایمپلنت دندان باشد که یک دندان مصنوعی به کمک یک پیچ که به استخوان فک متصل می شود در دهان قرار خواهد گرفت.

دور ماندن از شکل گیری حفره های دندانی قطعا راحت تر از هر کدام از روش های درمانی است که در بالا توضیح دادیم.

علاوه بر رعایت بهداشت دهان و دندان به صورت روزانه، اتحادیه دهان و دندان ایالات متحده آمریکا پیشنهاد می کند به صورت مرتب به دندان پزشک خود مراجعه کنید. پزشک ها می توانند با بررسی دهان شما و وضعیت بهداشت آن به شما بگویند که هر چند وقت باید برای ویزیت به سراغ آن ها بروید.

هر چه بیشتر به بازدید دندانپزشک خود بروید، شانس این که بتوانند قبل از شکل گیری مشکلات جدی ، آن ها را در مراحل اولیه شکل گیری برطرف کنند بالا تر است. حالا نکته ای که باید از این موضوع استخراج کنیم چیست: شما ممکن است بتوانید از جلسات درمانی سخت و ترسناک دندانپزشکی دوری کنید. پس اگر به دنبال این هستید، جلسات چک آپ معمولی و دوره ای خود را با دندانپزشک عقب نیاندازید.

۴.۶/۵ - (۸ امتیاز)
۴.۷/۵ - (۱۰ امتیاز)

ما از کوکی ها استفاده می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که بهترین تجربه مرور مطالب در وب سایت ما به شما ارائه می گردد. اگر همچنان به استفاده از این سایت ادامه دهید فرض می کنیم که با این امکان مشکلی ندارید و راضی هستید. می پذیرم