8 راهکار برای راحت تر رفتن به دندانپزشکی

دندان پزشکان ۸ راه برای این که رفتن به دندانپزشکی بعدی خود را راحتتر کنید ارائه کرده اند

رفتن به ملاقات دندانپزشک شاید برای برخی از افراد به همان اندازه سخت باشد که بخواهند مژه های چشم خود را یکی یکی از جا در آورند. با این حال اگر بخواهد وضعیت بهداشت دهانی و دندانی مناسبی داشته باشید، بسیار مهم است که حتما از دندان های خود مراقبت کرده و هر چند وقت یک بار به ملاقات دندان پزشک بروید حتی اگر از آن ها ترس دارید. مرکز کنترل بیماری ها و پیشگیری اعلام کرده است که در کمترین حالت باید حتما سالی یک بار به ملاقات دندان پزشک بروید اما ممکن است میزان مراجعه به دندانپزشک در طول سال بیشتر هم باشد که خود وی می تواند این موضوع را به شما بگوید.

اگر از رفتن به مطب دندانپزشک ترس و واهمه زیادی دارید باید بگوییم که تنها نیستید. دکتر سوزان ماپلز دندانپزشک و نویسنده کتاب معروف « دهان فضول! ۷۷ رازی که فقط دهان شما می تواند در مورد داشتن زندگی سالم تر شادتر و جذاب تر به شما بگوید» ، در گفت و گو با SELF می گوید:« من هر روز این مشکل را با چشم های خودم می بینم.

بازدید در دندان های شما، پاک کردنشان، لمس آن ها و سوراخ کردنشان قطعا یک نکته مثبت و جذاب در زندگی شما نیست. با این حال دندان پزشکان ۸ راهکار را پیشنهاد داده اند که معتقدند به کمک آن ها بازدید از مطب دندانپزشکی برایتان آنقدر ها سخت نخواهد بود. در ادامه این ۸ راهکار را با هم بررسی خواهیم کرد.

۱- قبل از تمیز کردن دهان و دندان ها درخواست کرم های بی حس کننده موضعی برای لثه های خود داشته باشید.

دکتر جولی چو یک دندان پزشک عمومی در شهر نیویورک می گوید:« این کاملا طبیعی و درست است که از دندانپزشک خود بخواهید قبل از شروع کار از مواد بی حس کننده موضعی در دهان شما استفاده کند. این کار باعث بی حس شدن بافت دهان می شود تا هیچ دردی را به شدت اصلی خود حس نکنید. در صورتی که نیاز به تزریق ماده ای در دهان خود دارید نیز همین راهکار می تواند کاربردی باشد – استفاده از کرم های بی حس کننده در ناحیه مورد نظر قبل از وارد کردن سوزن می تواند درد را تا حد زیادی کاهش دهد.»

۲- با مطب تماس بگیرید تا به شما بگویند گزینه های مربوط به کاهش استرسی که در دسترس هستند و مناسب شما خواهند بود چه هستند.

دکتر آلیشا اچ کلارک، روانپزشک تایید شده کلینیکی، می گوید:« به عنوان مثال، اگر آن قدر از تمیز شدن و چک شدن دندان های خود توسط دندانپزشک به صورت مرتب ترس دارید که وقت های ملاقات را به عقب انداخته یا کنسل می کنید، ممکن است مصرف برخی داروهای ضد آشفتگی و استرس که تاثیر کوتاه مدت دارند کمک حال شما باشد. بودن در مطب دندانپزشک می تواند ترسناک و استرس زا باشد و حتی در برخی شرایط دردناک شود. اما ترسیدن و یا آشفتگی نیاز نیست بخشی از این تجربه شود.»

دکتر مارک اس والف، پروفسر و مسئول دپارتمان کاریولوژی در دانشگاه دندانپزشکی نیویورک می گوید:« مطب هر دندانپزشک متفاوت از دیگران است، اما برخی از آن ها ممکن است به شما نیتروس اکسید یا همان گاز خنده بدهند که در حین پروسه های دهان و دندانی خاص باید آن را تنفس کنید تا به ریلکس بودن و حس آرامش بیشتر شما کمک کند.»

دکتر والف در ادامه افزود:« یا ممکن است بخواهید از آن ها که داروهای ضد آشفتگی و استرس را تجویز کنند تا مشکل شما تا حد زیادی برطرف شود. اگر دندانپزشک شما نمی تواند این موارد را تجویز کند، از تراپیست و یا پزشک عمومی خود درخواست داشته باشید. اگر یک فرد حرفه ای به جز دندانپزشک شما یک داروی ضد استرس تجویز کرد، قبل از مصرف آن حتما با مطب دندانپزشک خود هماهنگی لازم را داشته باشید که با پروسه درمانی دندان های شما تداخلی نداشته باشد.»

از دیگر موارد کاهش استرس که ناشی از تزریق داروی بیهوشی است ، هیپنوتیزم است که در مطب دکتر مهیار این مورد انجام می شود.

و در دیگر موارد حتما مطمئن شوید که فردی شما را به مطب برده و برگرداند و از رانندگی توسط خودتان حتما اجتناب کنید.

۳- قبل از این که پروسه درمانی شروع شود، از دندانپزشک خود بخواهید تمامی مراحل را به اطلاع شما برساند.

اگر از ایده رفتن به ملاقات دندانپزشک خود هراس دارید، اجازه دادن به آن ها برای وارد کردن هر ابزاری به دهانتان بدون این که هیچ ایده ای در موردش داشته باشید می تواند بسیار بد باشد و شرایط را بدتر کند. به همین خاطر است که دکتر چو پیشنهاد می کند که قبل از انجام پروسه درمانی از دندانپزشک خود بخواهید تمامی مراحل را به شما توضیح دهند. «به عنوان یک مریض شما حتما این حق را دارید که بدانید قرار است چه عملیاتی در بدن شما انجام شود و دلیل آن چیست و یا این که آیا گزینه های دیگری روی میز هستند یا خیر.

۴- از یک فرد نزدیک به خود که حاضر است شما را ماساژ دهید بخواهید شما را همراهی کند (بله! این یک ایده خوب است!)

مطب هایی هستند یک تراپیست حرفه ای ماساژ دارند که بر روی بیماران آشفته در حین تمیز کردن دهان خود ماساژ درمانی انجام می دهند. بزودی این مورد در مطب های دکتر مهیار نیز راه اندازی خواهند شد. ایده این کار مبتنی بر این است که تجربه فرد لذت بخش‌تر شده تا ایده این که دندان های شما در حال تمیز شدن و ترمیم هستند به پس زمینه ذهنتان برود.

از آنجایی که اکثر دندانپزشک ها چنین سرویسی را ارائه نمی کنند، می توانید از یک دوست نزدیک و یا عضو خانواده مشتاق خود بخواهید تا این کار را انجام دهد، البته به شرطی که قبل آن با مطب دندانپزشک خود در این زمینه صحبت کنید و تایید آنها را دریافت نمایید.

۵- سعی کنید وقت ملاقات شما در میانه روز باشد چرا که در آن زمان اوضاع آرام تر است.

همچون مطب هر دندانپزشکی، دفتر دندانپزشک مورد شما نیز در برخی ساعت های روز شلوغ تر از حالت عادی می شود. معمولا در اواسط روز که افراد در سر کار خود هستند و کودکان نیز در مدرسه به سر می برند، تعداد کمی مراجعه کننده به مطب دندانپزشک ها مراجعه می کنند. دکتر ماپلز می گوید:« این دقیقا زمانی است که با آرامش خاطر بیشتر می توان در مطب حضور یافت. منظره ای عاری از افراد زیاد که برخی از آن ها ممکن است در حال درد کشیدن باشند می تواند آرامش شما را به هم بزند. علاوه بر این احتمال این که زودتر کار شما انجام شود و از مطب خارج شوید بیشتر است یا اگر بخواهید زمان ملاقات خود را تغییر دهید وقت زیادی را صرف معطل ماندن در بخش پذیرش مطب نخواهید کرد.

۶- در حین انجام کار توسط دندانپزشک از موسیقی برای آرام شدن خود استفاده کنید.

موسیقی می تواند یک عنصر گمراه کننده خوب باشد، به جای این که بخواهید فکر خود را به ابزار هایی که درون دهانتان هستند متمرکز کنید به موسیقی گوش کرده و ریلکس کنید. اگر دندان پزشک شما مشکلی با این موضوع نداشته باشد، گوش دادن به موسیقی در حین ملاقات دندانپزشکی هیچ مانعی ندارد. دکتر والف می گوید:« امروزه هر کس موسیقی مورد علاقه و خاصی دارد، حتما آن را به همراه خود بیاورید. برای راحت تر بودن کار همه، دکتر والف پیشنهاد می کند به جای هدفون از هندزفری های کوچکتر و ترجیحا بی سیم استفاده کنید چرا که سیم ها ممکن است جلوی کار پزشک را بگیرند. مدل هایی همراه با سیستم حذف نویز می توانند بسیار کاربردی باند. دکتر چو می گوید:« من همیشه در صورتی که به توجه بیمارانم نیاز باشد به آن ها می گویم که بر روی شانه آن ها خواهم زد تا متوجه من شوند.»

۷- با دندانپزشک خود صحبت کرده و یک اشاره و علامت خاص تعیین کنید؛ برای زمانی که شما درد دارید و یا نیاز به تنفس پیدا می کنید.

بسیاری از افراد از این ایده که در حین قرار ملاقات دندان پزشکی خود نتوانند با پزشک ارتباط برقرار کنند هراسان هستند – به هر حال دهان شما در مطب دکتر باز و مشغول است. به همین خاطر است که دکتر ماپلز پیشنهاد می کند با پزشک خود بر روی یک علامت توافق کنید که به وی نشان دهد که ناراحت هستید و نیاز است که کار برای چند ثانیه متوقف شود. بسیاری از بیماران این گزینه را انتخاب می کنند که دست خود را بالا آورند، اما علامت شما می تواند هر چیزی باشد. فقط مطمئن شوید که دندانپزشک شما می داند که علامت مذکور چه است. این موضوع را باید قبل از شروع پروسه درمانی با وی چک کنید.

اگر از مطرح کردن این موضوع با دندانپزشک خود خجالت می کشید حتما این حس را کنار بگذارید. دندانپزشک شما قطعا می خواهد بداند که چه زمانی درد دارید تا شاید بتواند به نحوی مشکل را برطرف کند. دکتر والف می گوید:« دندانپزشک ها برای آسیب رساندن به مردم هیچ جایزه ای دریافت نمی کنند. هدف اصلی ما این است که کمک کنیم افراد بخندند.»

۸- یک پاداش را برای این که به ملاقات دندانپزشک می روید برای خود تعیین کنید تا شما را به رفتن به مطب دندانپزشک ترقیب کند.

حالا که شما دیگر کودک نیستید احتمالا پس از اتمام قرار ملاقات دندانپزشکی به شما آب نبات یا اسباب بازی هدیه داده نمی شود. خوشبختانه، شما می توانید خودتان این کار را انجام دهید. برنامه ریزی و انتظار داشتن برای انجام یک کار جالب یا خرید چیزی که دوستش دارید می تواند سفر شما به مطب دکتر دندانپزشک را راحت تر کند.

قبل از ملاقات یک فعالیت خاص و عالی را برنامه ریزی کنید، مثلا رفتن به سینما و یا خرید می تواند استرس شما برای وقت ملاقات دکتر را کاهش دهد. دکتر چو می گوید:« شما حتی می توانید فردی را مسئول پاداش دادن به خود کنید. مثلا با ایمیل دوست خود بلیت سینما تهیه کنید و به وی بگویید تا زمانی که به ملاقات دندانپزشک خود نروید، آن را برایتان ارسال نکند.»

برای راحت تر کردن رفتن به ملاقات دندانپزشک راه های زیادی وجود دارد، اما یک مورد شاخص و کلیدی: به سراغ دندانپزشکی بروید که به احساسات و حالت شما اهمیت دهد و با برنامه هایتان همکاری کند، یا حتی خودش راهکارهایی پیشنهادی بر اساس وضعیت شما ارائه کند. اگر دندانپزشک شما برای آسوده و راحتتر نبودنتان با شما همکاری نمی کند پس بهتر است یک فرد دیگر را انتخاب کنید. دکتر والف می گوید:« دندانپزشکی را پیدا کنید که به حرف هایتان گوش می دهد و به ترس هایی که دارید اهمیت می دهد. پیدا کردن دکتری که بتواند ناراحتی و اضطراب در شما را تشخیص دهد یک کمک بزرگ خواهد بود.»

۴.۴/۵ - (۱۲ امتیاز)
۴.۶/۵ - (۸ امتیاز)

ما از کوکی ها استفاده می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که بهترین تجربه مرور مطالب در وب سایت ما به شما ارائه می گردد. اگر همچنان به استفاده از این سایت ادامه دهید فرض می کنیم که با این امکان مشکلی ندارید و راضی هستید. می پذیرم