مسواک برقی بهتر است یا مسواک معمولی

ممکن است این سوال برای شما نیز وجود داشته باشد: آیا مسواک های برقی واقعا بهتر از مدل های معمولی هستند؟ بگذارید قبل از این که وارد این مسئله شویم یک نکته را روشن کنیم: هر بار که شما از یک مسواک استفاده می کنید، تبدیل به یک قهرمان خواهید شد. البته برای دهان و دندان های خود!

یک مسواک کار ضروری و لازم برای از بین بردن باکتری های بسیار کثیف و خرابکاری که بدون وقفه در حال کاهش سلامت دهان و دندان شما هستند را انجام می دهد. باکتری های مختلف همیشه در حال انباشه شدن و شکل گرفتن در داخل دهان، بر روی دندان ها و همچنین لثه هستند. اگر آن ها را از روی دندان ها بر نداریم، این میزان از باکتری ها تبدیل به یک پلاک می شوند. این موضوع را دکتر ماریا لوپز هاول، متخصص دندان پزشک و سخنگوی اتحادیه دهان و دندان ایالات متحده امریکا گفته است. اگر باکتری و رسوب پلاک ها را به صورت منظم از روی دندان ها بر نداریم، پلاک ها می توانند منجر به پوسیدگی دندان و بیماری لثه (ژنژویت) شوند. این حالت در واقع مرحله اولیه از بیماری لثه است که به آن پریودنتیتیس نیز می گویند. در صورت عدم رسیدگی و درمان پوسیدگی دندان و پریودنتیتیس، ممکن است دندان خود را از دست دهید.

خبر خوب این است که استفاده از خمیر دندان های همراه با فلوراید جهت سخت تر کردن لایه بیرونی دندان ها و محافظت در برابر باکتری ها می تواند به شما در تمیز و سالم نگه داشتن هر چه بیشتر دهان کمک کند، حالا چه با مسواک برقی و یا مسواک معمولی. این واقعا به وضعیت و شرایط خاص شما بستگی دارد.

تحقیقات و پژوهش ها نشان می دهند که مسواک های برقی به نسبت معمولی در زمینه کارایی تا حدی برتری دارند، اما واقعیت این است که برتری فوق آنچنان بزرگ و محسوس نیست.

به عنوان مثال یک مقاله چاپ شده در سال ۲۰۱۴ و در کتابخانه کوچران، ۵۱ آزمون کنترل شده مختلف را مورد بررسی قرار داد. در این گروه ها بزرگسالان و کودکان دندان های خود را با مسواک های معمولی و مسواک های برقی به مدت حداقل ۴ هفته تمیز می کردند. در مجموع مشخص شد که مسواک های برقی تا حدی برتر از مواد معمولی هستند؛ وقتی که آن ها را با مسواک های عادی مقایسه کردند در بازه یک تا ۳ ماهه حدود ۱۱ درصد کاهش در پلاک ها اتفاق افتاد و زمانی که مدت تحقیق به بیش از ۳ رسید این میزان به ۲۱ درصد افزایش یافت. نویسنده های این نقد و بررسی اضافه کردند که: برای مشکل ورم لثه یا همان جینجیویتیس، حدود ۶ درصد کاهش در بازه یک تا سه ماه استفاده و حدود ۱۱ درصد کاهش پس از استفاده بالا سه ماه اتفاق افتاد.

با این حال نویسنده های این مقاله جمع بندی این نکته را نیز ذکر کردند که اسناد و شواهد مربوط به پلاک و بیماری ورم لثه با کیفیتی متوسط لحاظ شده‌اند. علی رغم این که اعداد و ارقام اشاره شده در بالا قطعا ما را به تعویض مسواک معمولی خود با یک نسخه برقی و جدید تشویق می کنند اما این درصد از تفاوت واقعا به قدری نیست که بخواهد در عمل تغییر چشمگیری به وجود آورد و به خاطر آن رویه کاری خودمان را عوض کنیم.

استیوین دانیل، دندان پزشک متخصص آمریکایی در همین باره به ما گفت:« برخی از این مطالعات و پژوهش ها به ما نشان می دهند که مسواک های برقی باکتری بیشتری را به نسبت مدل های معمولی از روی دندان ها پاک می کنند. اما این تفاوت آنچنان زیاد و قابل توجه نیست. نمی گویم که این تفاوت ها مهم نیستند، اما خبری از یک تفاوت مثل رنگ سیاه و سفید در زمینه میزان حفظ سلامت خوب دهان و دندان هنگامی که از مسواک های عادی یا الکتریکی استفاده می کنیم نیست». در مجموع باید بگویم که بهترین مسواک، آن مدلی است که هر روز حداقل برای دو بار در دهان خود قرار می دهید تا تمامی کثیفی ها و باکتری های خطرناک را از دهان شما بردارد.

با در نظر گرفتن این نکات، استفاده از مسواک های برقی برای برخی افراد به نسبت افراد دیگر منطقی تر به نظر می رسد.

دکتر هاول در همین زمینه به ما گفت:« یکی از آن ها لزوما بهتر از دیگری نیست. اما گاهی اوقات ممکن است فردی از یک مورد راحت تر از مورد دیگر استفاده کند». انواع و تنوع خوبی از مسواک های برقی در بازار وجود دارند. اما به جای این که وظیفه شستن و از بین بردن تمامی کثیفی ها بر روی دوش یک فرد باشد، مسواک های برقی از لرزش، چرخش (چرخیدن در یک حالت دایره ای) و یا عقب جلو کردن برای انجام این کار استفاده می کنند. دسته های مسواک های برقی به نسبت مدل های معمولی بزرگتر هستند. همین ویژگی های خاص مسواک های برقی از آن ها گزینه های مناسبی برای افرادی ساخته اند که در چابکی و حرکت مشکل دارند. این مشکل ممکن است بر اثر بیماری هایی نظیر آرتریت روماتوئید و پوکی استخوان و یا بالا رفتن سن رخ دهد.

مسواک برقی برای کودکان خوب است ؟

مسواک برقی برای کودکان خوب است ؟
مسواک برقی برای کودکان خوب است ؟

از آنجایی که سیخ های موجود بر روی مسواک های برقی معمولا به نسبت موارد عادی باریک تر و همراه با خوشه های تیز هستند، میزان قدرت و هدفمندی آن ها در حین تمیز کردن سطوح می تواند برای افرادی که از سیم های دندانی، ترمیم دندان و یا دندان های مصنوعی استفاده می کنند مناسب است. حتی شاید همین لرزیدن و حرکت بتواند یک کودک را که علاقه ای به مسواک زدن ندارد جذب این کار کند و او را به مدت دو دقیقه که زمان کافی مسواک زدن است سرگرم خود نگه دارد. و همچنین در مورد استفاده دو دقیقه‌ای باید بگوییم که برخی از مسواک های برقی دارای تایمر هستند تا مطمئن شوید که زمان مناسب و استاندارد را برای تمیز کردن دهان و دندان و لثه های خود اختصاص می دهید.

در صورتی که از آن دسته افراد هستید که با قدرت بیش از حد و زیادی دندان و لثه های خود را مسواک می کنند باید بگوییم که این کار منجر به تحلیل رفتن لثه می شود و در نتیجه حین خوردن و نوشیدن حساسیت به وجود خواهد آمد. در این زمینه نیز استفاده از مسواک های برقی می تواند تا حدی مشکل شما را برطرف کند. از آنجایی که این مسواک ها تمامی کار را انجام می دهند تا پلاک ها حذف شوند، قرار دادن فشار بیش از حد بر روی لثه های خود دیگر برایتان اتفاق نمی افتد. برخی از مسواک ها حتی با سنسور های فشار همراه شده اند تا در زمانی که حس شود فشار زیادی به دندان می آید، مسواک به صورت خودکار خاموش شود.

این که چه نوع مسواکی را مورد استفاده قرار می دهید فرقی ندارد، مهم این است که قبل از خرید به دستورالعمل های خاصی توجه کنید و هدفمند محصولی را انتخاب نمایید.

اتحادیه دهان و دندان ایالات متحده آمریکا پیشنهاد می کند که مسواک هایی با سیخ های نرم استفاده کنید، چه برقی و چه معمولی. هر چیزی که سخت و محکم باشد می تواند لثه شما را زخمی کرده و یا حتی بریدگی هایی بر روی دندان های شما شکل دهد. اگر در زمینه این که از کجا شروع کنید مطمئن نیستید می توانید به سراغ مسواک هایی بروید که این اتحادیه شناخته شده تایید کرده باشد، بدین معنا که محصول مذکور تمامی استاندارد های امنیتی و کاربردی مد نظر را رعایت کرده باشد.

سازمان ADA پیشنهاد می کند در دو نوبت مسواک روزانه خود که هر کدام دو دقیقه به طول می انجامد، مسواک را در زاویه ۴۵ درجه با دندان ها و خط لثه خود نگه دارید و آن را در فاصله بسیار کوتاهی عقب و جلو کنید. سپس آن را به صورت عمودی و با حرکت بالا و پایین روی دندان ها جابجا کرده و سپس همین کار را در ناحیه داخل دندان ها نیز انجام دهید. در صورتی که از یک مسواک برقی استفاده می کنید، حتما دستورالعمل سازنده آن را برای مسواک زدن دنبال کنید.

گذشته از این موضوعات، هر سه الی چهار ماه حتما یک مسواک جدید خریداری کنید (و یا سر مسواک برقی خود را همانطور که در دستورالعمل آمده است تعویض نمایید). اگر سیخ های روی مسواک فرسوده شده باشند، توانایی این که بخواهند وارد فضاهای کوچک بین دندانی شده و آنها را تمیز کنند نخواهند داشت. بنابراین مسواک های قدیمی و فرسوده در زمینه حذف پلاک ها کارکرد مناسب و لازم را ندارند.

نتیجه گیری نهایی ما در این مقاله آن است که شما برای رسیدن به بهداشت عالی دهان و دندان به صورت خودکار به مسواک های برقی نیاز ندارید، اما این مسواک ها می توانند در برخی شرایط کاربردی باشند. دکتر دنیل در این زمینه می گوید:« مردم دارای نیازهای فردی، توانایی ها و مهارت های خاصی هستند. اگر یک مسواک برقی به آن ها کمک می کند تا سالم بمانند و از پوسیدگی دندان اجتناب کنند، پس خرید آنها قطعا می تواند یک سرمایه گذاری خوب باشد. گاهی اوقات واقعا تفاوت خاصی بین این دو مدل برای افرادی که می خواهند سالم بمانند و از بیماری و عفونت ها دور باشند وجود دارد. در غیر این صورت فراموش نکنید که ما سال ها است که دندان های خودمان را با مسواک های معمولی تمیز می کنیم و این مسواک ها کاربرد خوبی داشته اند.

۴.۳/۵ - (۱۸ امتیاز)
۴.۶/۵ - (۸ امتیاز)

ما از کوکی ها استفاده می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که بهترین تجربه مرور مطالب در وب سایت ما به شما ارائه می گردد. اگر همچنان به استفاده از این سایت ادامه دهید فرض می کنیم که با این امکان مشکلی ندارید و راضی هستید. می پذیرم