ترمیم ایمپلنت شکست خورده بیمار

در صورتی که ایمپلنت شکست خورده و ایمپلنت از دهان بیمار بیرون نیامده باشد بسته به میزان التهاب و عفونت و تحلیل استخوان اطراف ایمپلنت یک پروتکل جامع درمانی را در نظر میگیریم.

  • ۱. اگر عفونت فعال (چرک ، خونریزی ، تورم ) وجود داشته و همراه آن تحلیل استخوان واضح در رادیوگرافی دیده می شود و روند بیماری ادامه دارد باید مراحل زیر انجام شوند:

الف: بافت را ‌کنار زده و نقص (دیفکت) را دگرانوله کنید ( استفاده از کورت های فلزی قابل قبول است ) .

ب‌: اگر ایمپلنت پوشش هیدروکسی آپاتایت دارد ( HA coated) و HA دچار تحلیل شده و رنگ و ساختار آن تغییر کرده تمام HA دچار تحلیل شده و رنگ و ساختار آن تغییر کرده تمام HA را خارج کرده تا سطح فلزی نمایان شود . استفاده از لوازم اولتراسونیک مثل کویترون ( دنسپلای ) بهترین انتخاب است ، به کار بردن کورت های دستی بیش از حد سرعت زمان بر بوده و استفاده از سایش با هوا ( air abrasives ) خطرناک است چرا که خطر ایجاد آمبولی هوا در فضای مغز استخوان وجود دارد.

پ: ایمپلنت را با اسید سیتریک سم زدایی( توکسیفیه ) کنید . اسید سیتریک را با قلم موی شتر یا گلوله پنبه در محل بمالید. ۳۰ ثانیه برای هر سطح ایمپلنت کافی خواهد بود. محلول فوق اشباع اسید سیتریک ( ۴۰٪ ، PH=1، کریستال ها مخلوط شده با آب استریل ) باید یک ساعت از قبل استفاده در یخچال نگهداری شده باشد.

ت: اگر ناحیه کاملا توکسیفیه شده ،از استخوان منجمد خشک شده یا آلوپلاست برای پیوند استفاده کنید. اگر ناحیه را نمی توان به طور کامل توکسیفیه کرد ،از آلوپلاست مثل HA یا بایو گلاس استفاده کنید.

ث: اگر نیاز است پیوند را با مبمرین ( بافتی از جنس کلاژن شبیه به لثه از لحاظ ساختاری) حفاظت کنید تا بازسازی هدایت شده استخوان( GBR) اتفاق بیفتد. استفاده از ممبرین های قابل جذب ( مثل آلودرم ( پیوندی از خود بیمار ) و بایومند ) مطلوب است. اگر امکان بستن دیفکت ( نقص ) با روش التیام اولیه توسط بافت نرم وجود ندارد از بک مبمرین دنس ۳- پلی تترافلورواتیلن ) استفاده کنید

ج: ایمپلنت تحت درمان را از فانکشن ( از تماس جویدن با فک متقابل ) خارج کرده و روی آن را به مدت ۱۰ تا ۱۲ هفته “بپوشانید”.

ایمپلنت شکسته شده
ایمپلنت شکسته شده

نکته : اگر سطح ایمپلنت فلزی است ( تایتانیوم، Ti-6A1-4V، تایتانیوم پلاسما اسپری ) فقط مراحل الف تا ج را انجام دهید.

  • ۲. اگر عفونت فعالی در ناحیه وجود نداشته باشد و اگر یک ایمپلنت با پوشش HA در محل قرار دارد و HA دست نخورده به نظر می رسد و تحلیل استخوان به واسطه ترومای اکلوژن ،( این نوع از تروما یعنی فشار های نامتعارف بین دو فک ) overloading , loading خارج از محور و موارد مشابه وجود نداشته باشد مراحل زیر را انجام دهید:

الف : بافت را کنار زده و دیفکت را با کورت های فلزی ( ابزاری جهت کورتاژ و خارج کردن بافت های آلوده ) دگرانوله کنید.

ب : سطح HA را با اسید سیتریک (۴۰٪ با PH=۱) به مدت ۳۰ ثانیه برای هر سطح دتو کسیفیه کنید. برای توقف روند دمیزالیزه کردن اسید سیتریک محل را با سالین یا آب استریل شستشو دهید. استفاده از اسید سیتریک به مدت ۳۰ ثانیه سطح را دتو کسیفیه و “fresh” می کند.

پ : پیوند ، بازسازی هدایت شده استخوان ( GBR) و سایر روش هایی که قبلا تحت عنوان ” درمان ایمپلنت عفونی ” بیان شد را انجام دهید.

نکته : تنها تفاوت اینجا است که در این مرحله نیازی به برداشتن HA نسبت چون پوشش آلوده نبوده و همچنان قادر به التیام بیولوژیک است .

مهم : از تتراسیکلین روی HA دست نخورده استفاده نکنید چون نسبت کلسیم به فسفات HA را تغییر می دهد. اجازه ندهید اسید سیتریک بیشتر از ۱ دقیقه روی سطح HA باقی بماند . این کار “خارج کردن ” منتهی می شود.

۴.۹/۵ - (۲۲ امتیاز)
۴.۶/۵ - (۸ امتیاز)

ما از کوکی ها استفاده می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که بهترین تجربه مرور مطالب در وب سایت ما به شما ارائه می گردد. اگر همچنان به استفاده از این سایت ادامه دهید فرض می کنیم که با این امکان مشکلی ندارید و راضی هستید. می پذیرم