آموزش بیمار و رفع ترس از هیپنوتیزم

موضوع فوق العاده مهمی از که قبل از انجام هیپنوتیزم لازم است درباره ی طبیعت آن به بیمار آموزش داده شود تحقیقات نشان داده است اشخاصی که رویکرد منفی درمورد هیپنوتیزم دارند و یا برداشت های نامناسب و غیر واقعی  را با خود به یدک می کشند، هرگز پاسخ خوبی به هیپنوتیزم را از خود نشان نخواهند داد. بنابراین باور من بر این است که پس از مطالعه این دست نوشته شما به این نتیجه خواهید رسید که با صرف چند دقیقه وقت و توضیح در باره هیپنوتیزم ، رویکرد فکری شما عوض خواهد شد و بسیاری از ابهامات و درنتیجه بسیاری از مقاومت ها از بین خواهد رفت.

توضیح ایده های مهم به بیمار:

۱- اغلب ترسی وجود دارد که فرد در حالت هیپنوتیزم کنترل یا اراده خود را از دست می‌دهد، و یا زیر سلطه قرار می‌گیرد، به شما این اطمینان را خواهم داد که ، هیپنوتیزم رابطه ای با زود باوری و یا کم هوشی و ضعف اراده ندارد.

وقتی در باره ی دلقک بازی های هیپنوتیزور های صحنه ای ( نمایشی ) سوالی مطرح می‌شود. ممکن است توضیح داده شود ، که مجریان چنین برنامه هایی احتمالا افرادی را با تمایلات خود نمایی و یا آنهایی که تمایل به همکاری دارند را انتخاب می نمایند، ( افرادی با شخصیت های نمایشی).

لذا عموما سعی میکنیم ترس بیمار را از اینکه تحت کنترل قرار گیرد ، برطرف کنیم.

به او میگویم : ( در حین انجام هیپنوتیزم تحت کنترل قرار نداری ، و تمام هیپنوتیزم ها در واقع خود هیپنوتیزم هستند و چیزی نیست که بر شما تحمیل شود ، بلکه حالتی است که‌خودت بوجود آورده ای ، و درمانگر تنها به عنوان یک تسهیل کننده ، کمک میکند تا شما را راهنمایی کند. هرگز از شمار چیزی درخواست نمی کنم  و یا درخواست انجام کاری را ندارم  که مایل به انجام آن نباشید . در حقیقت اگر شما بر این تصور هستین که من از شما بخواهم  عملی را بر خلاف میل خود انجام دهین ، من حدس میزنم که شما خود را بلافاصله به حالت هوشیاری باز می گلردانی . به همین صورت ، شما هرگز رفتاری را که مایل به انجام آن نیستید را از خود نشان نمی دهین.  بنابراین هیپنوتیزم برای بیمار به صورت یک کوشش تیمی و همکاری متقابل تعریف می شود.

۲- باور نادرست دیگر در مورد هیپنوتیزم این است که شما هوشیاری خود را از دست داده و فراموشی به شما دست می دهد.

تعداد بسیار کمی از مردم در خلسه های بسیار عمیق وارد می شوند و این پدیده ممکن است در مورد آنها صدق کند و فراموشی خودبخودی به آنها دست دهد. شرایط بسیار کمی وجود دارد به سوژه ای فراموشی تلقین شود مگر اینکه بخواهیم معین کنیم مه آیا بیمار می تواند آن را تجربه کند یا نه .

در بهترین شرایط اگر ما بخواهیم تلقین فراموش دهیم تنها در بیست درصد موارد مردم فراموشی کامل و بیست درصد مردم فراموشی نسبی ( جزئی) را تجربه می کنند . دلیل عمده آن این است که یکی از مشکل ترین پدیده های هیپنوتیزمی ایجاد فراموشی است ، و ضرورتی برای انجام چنین کاری وجود ندارد و در هیپنوتیزم از انجام این کار چیزی عایدمان نمی شود . بنابراین ، شما می توانی پیش بینی کنی احتمالا هر چیزی را که در طی هیپنوتیزم رخ می دهد به یاد آوری.

۳- هیپنوتیزم ممکن است به دو صورت مورد استفاده قرار گیرد

صورت اول : هیپنوتیزم تلقینی و آن عبارتست از ارائه‌ای تلقین به منظور برطرف کردن علائم و آموزش خودهیپنوتیزمی به یک شخص ، این کار ممکن است بسیار مفید باشد و نوعا اولین روش هیپنوتیزم برای درمان مشکلات محدودی که تازه رخ داده است ، بکار می رود.

صورت دوم : بهر صورت برای مشکلات پیچیده تر و چند نشانه ای ، یا وقتی که مداخلات هیپنوتیزمی محدود برای یک مشکل بعد آز  چند جلسه موثر واقع نشد ، تکنیک های هیپنوتیزمی بینشی نیز ممکن است بکار گرفته شود ، تا ماهیت زیر بنایی مشکل ، حوادث گذشته مورد بررسی و واکاوی قرار گیرد.

یکی از باورهای نادرست مورد ادعا در عصر حاضر این است که هیپنوتیزم حافظه را منحرف می کند و ایجاد حافظه ی ساختگی می کند . بنابراین امروزه و در هر دوره ای دیگر ، وقتی کسی در باره احتمال بازسازی حافظه صحبت می کند، لازم است ابتدا در باره موضوع درستی حافظه بحث شود . تحقیقات نشان می‌دهد ، بکارگیری هیپنوتیزم نقش واحدی را پررنگ ایجاد حافظه ساختگی برای بیمار ایفا نمی کند ، بلکه حافظه های ساختگی یا مخدوش ممکن است همان گونه که در هیپنوتیزم رخ دهد از طریق هر نوع مصاحبه ای به آسانی بوجود آید. آیند نحوه مصاحبه و سوالی کردن است که به تحریف حافظه کمک می کند و می تواند مشکل ساز شود یکی از موارد لازم جهت توضیح و روشن شدن این مطلب  این است که درمانگر قبل  از استفاده آز  تکنیک  هیپنوتیزم بینشی ، بیمار را در مورد کاستی های  طبیعت  حافظه به طور عام آموزش دهد ، و برخلاف باور نادرست ، هیپنوتیزم دروغ سنج و یا حقیقت سنج نیست  . وقتی کاوش های هیپنوتیزمی  اجرا می‌شود ، حافظه نیز ناقص است ،اگر چه ممکن است آزرده طریق تکنیک های هیپنوتیزمی حافظه را ویتامین گردد . ولی اطلاعات بدست آمده در رویکردهای کاوشی هیپنوتیزم نباید درست تر را اطلاعات بدست آمده از روش های دیگر فرض شود ، بلکه صرفا یک منبع اطلاعاتی بیش‌تری است . هر خاطره ای هر شخص بیاد می آورد ، چه خودبخودی و یا آز  طریق هیپنوتیزم ، می تواند حین ، افسانه سازی ( confabulation) , و یا نادرست باشد. یادمان باشد آفته صرفا بازسازی نی شود نه بازآوری.

به علاوه در حالت هیپنوتیزم ، بیماران  افزایش قابل ملاحظه ای امواج مغزی تتا (theta ) را تجربه می‌کنند ، که در کودکان نیرو این وعده از امواج مغزی ، غالب هستند ، بنابراین ، کاربرد هیپنوتیزم ممکن است  از طریق اثرات حالت وابسته حافظه ای  )state Dependent Memory ) , و باز گرداندن حالت امواج مغذی مشابه، دسترسی مارا به خاطرات گذشته ( دوره کودکی ) بیشتر کند.

۴.۲/۵ - (۵ امتیاز)
۴.۶/۵ - (۸ امتیاز)

ما از کوکی ها استفاده می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که بهترین تجربه مرور مطالب در وب سایت ما به شما ارائه می گردد. اگر همچنان به استفاده از این سایت ادامه دهید فرض می کنیم که با این امکان مشکلی ندارید و راضی هستید. می پذیرم