افزایش حجم لثه ناشی از مصرف داروهای ضد سیستم ایمنی

افزایش حجم لثه ناشی از مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی

با توجه به رشد روز افزون انواع مختلف بیماری های با منشا سیستم ایمنی ( اینگونه از بیماری‌ها در اصل سیستم ایمنی بدن بر علیه یک بافت خودی واکنش نشان داده و در صدد حذف و از بین بردن بافت خودی عمل خواهد کرد ) و درمان بیماری های مختلفی با منشا استوایی‌مون استفاده میگردد. در کشور عزیز ما و با توجه به اینکه علم پزشکی به سرعت در حال رشد می باشد و تدابیر درمانی مقابله با رویه پیشرفت این بیماری اتو ایمیون در بدن انسان از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده، و متاسفانه هیچ گونه تدابیر جلوگیری کننده از ایجاد اینگونه بیماری ها نه تنها آموخته نشده بلکه در صورت آموزش اجرا نگشته است ، زمان و نحوه مقابله با این معضل یکی از دغدغه های پزشکان و صد البته بیماران گرامی می باشد، به همین منظور این مقاله چند خطی در در ارتباط با این موضوع انتخاب گردید و در اختیار شما بزرگواران به زبان ساده تر نوشته شده است.

افزایش حجم لثه
افزایش حجم لثه

در کنار این موضوع با گذشت زمان و پیشرفت علم پزشکی و رشد روز افزون علم پیوند اعضا ، جهت جلوگیری کردن از پس زدن اعضا پیوندی توسط سیستم ایمنی بدن داروهایی به جهت جلوگیری از پس زدن بافت پیوندی  مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یکی از مهم‌ترین این داروها به جهت پیشگیری از پس زدن اعضا و درمان بیماری هایی که با منشا سیستم خود ایمنی یا همان ایمیون مورد استفاده مکرر قرار می‌گیرد سیکلوسپورین می باشد، که علاوه بر داشتن خواص درمانی بی نظیر مثل هر داروی پزشکی دیگر دارای عوارض ناخواسته هم می باشد. یکی از این اثرات و‌عوارض نا خواسته افزایش حجم لثه ناشی از مصرف این دارو می باشد.

افزایش  حجم لثه ای ناشی از مصرف سیکلوسپورین با یک برجستگی  بسیار پر عروق   ( گاهی خون چکان ) در سی درصد از بیماران که دارو دریافت می نمایند ایجاد و در کودکان شایع تر می باشد. به نظر می رسد بزرگی ضایعه بیشتر از این که به شرایط پریودنتالی  بیمار وابسته باشد ( وضعیت سلامت لثه ای بیمار)  به غلظت پلاسمایی دارو ( غلظت دارو در گردش خون بیمار)  وابسته می باشد. افزایش حجم لثه ای در بیمارانی که داروهای بلوک کننده کانال های کلسیم ( داروهای قلبی ضد فشار خون، جلوگیری کننده تز دردهای قفسه صدری، اسپاسم عروق گرونر )  را همراه با سیکلوسپورین مصرف می نمایند ، بیشتر می باشد.

برخی از محققین بر این باورند که التهاب پیش نیاز تشکیل افزایش حجم  لثه می باشد بنابراین با حذف پلاک و بهداشت عالی دهان می‌توان از ایجاد آن پیشگیری نمود به هر حال بهداشت دهان به معنی مسواک زدن یا استفاده از خمیر دندان ( حاوی کلرهگزدین ) ، التهاب را کاهش داده ولی سبب کاهش و یا پیشگیری از آن نمی شود.

افزایش حجم لثه معمولا سیر آرامی داشته و مزمن بوده و کم کم و آرام افزایش پیدا می کند. درمان جراحی افزایش حجم همچنان به عنوان یک راهکار درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد هر چندعود عارضه با مصرف دارو همواره یافته شایع می باشد.

نا پدید شدن خود به خودی، چند ماه پس از قطع دارو در اکثر بیماران اتفاق می افتد.

۴.۲/۵ - (۵ امتیاز)
۴.۷/۵ - (۴ امتیاز)

ما از کوکی ها استفاده می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که بهترین تجربه مرور مطالب در وب سایت ما به شما ارائه می گردد. اگر همچنان به استفاده از این سایت ادامه دهید فرض می کنیم که با این امکان مشکلی ندارید و راضی هستید. می پذیرم