عوارض تزریق فیلر – گرانولوماز

گرانولوماز یکی از شایع ترین عوارض ناشی از تزریق فیلرها ( ژل ها )

تزریق فیلر در سال های اخیر با توجه به پیشرفت پزشکی ( چه در زمینه تولید مواد و چه در زمینه علم پزشکی ) جهت زیبایی و رفع نواقص بافتی ناشی از ضربه پارگی و تصادفات و سوختگی … و کاهش اثرات ناشی از پیری و کهولت سن، در ذهن بیماران گرامی جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است. الزاما به مانند بقیه علوم تخصصی، چه زیبایی و چه درمانی جهت رسیدن به بهترین نتیجه باید یک سری اصول را به طور کامل اجرا نمود.

این اصول شامل دو دسته متفاوت به ظاهر ولی کاملا وابسته به یکدیگر میباشد:

یک : وضعیت سیستمیک بیمار (بررسی بیماری های زمینه ای که بیمار به آن مبتلا است)

دو : وضعیت منطقه ای ناحیه ای که قرار است ژل یا همان فیلر به آنجا تزریق گردد. (فاکتور موضعی ناحیه تزریق)

در اصل با در نظر گرفتن هر دو فاکتور سبستمیک و موضعی یک پزشک حاذق قادر خواهد بود درمان مناسب و درخور شرایط بیمار را انجام دهد. در بعضی از موارد حتی با در نظر گرفتن هر دو فاکتور بیمار گرامی دستخوش عوارض ناخواسته ناشی از تزریق فیلر میگردد. این عوارض ناخواسته به دو گروه  آنی ( بلافاصله پس از تزریق فیلر )یا همان عوارض کوتاه مدت  و عوارض تاخیری ( مدتی پس از تزریق فیلر) یا همان بلند مدت٫ تقسیم میگردد.

گرانولوماز - عوارض ناشی از تزریق ژل
گرانولوماز – عوارض ناشی از تزریق ژل

یکی از این عوارض بلند مدت ناخواسته گرانولوما می باشد که بصورت یک مشکل تاخیری ( مدتی پس از تزریق فیلر خود را نشان خواهد داد) و بشکل یک برجستگی سفت و قابل لمس بدون تموج خود را نشان خواهد داد. گرانولوما ها اکثر مواقع دو سال بعد از تزریق فیلرهای دائمی قابل  مشاهده خواهد بود. البته لازم بذکر است این عارضه در اکثر مواقع در اثر استفاده پزشک از فیلر های دائمی ایجاد می گردد.

اگر پزشک محترم از فیلرهای نیمه  دائمی جهت درمان بیمار استفاده کنند احتمال ایجاد گرانولوما نسبت به فیلر های دائمی کمتر بوده و در صورت ایجاد در پنجاه درصد موارد خودبخود رفع میگردد. در مواردی که گرانولوما به طور خوبخود رفع نگردید باید از تزریقات استروئیدی داخل ضایعه و یا تکنیک برش عارضه همراه با خارج کردن آن و در صورت نیاز مشورت نمودن با یک متخصص کارآزموده ، توصیه می شود. در بعضی از فیلرهای که در لایه درم پوست بیمار تزریق میگردد معمولا درصد ایجاد گرانولوما بالاتر می باشد و در چنین مواردی باید بررسی نمود که میزان سود تزریق در مقابل درصد ایجاد گرانولوما، آیا چربش دارد یا خیر! در یک تحقیق دوره ای درصد گزارش گرالونوما با فیلر های استاندارد سیزده درصد گزارش شده است.

گرانولوماز - عوارض ناشی از تزریق ژل - فیلر
گرانولوماز – عوارض ناشی از تزریق ژل – فیلر

در مواردی که بیمار با همچین عارضه ای مواجه میگردد، ممکن است دچار اظطراب گشته در چنین شرایطی حفظ آرامش و انتخاب تدابیر درمانی مناسب ، حس بد بیمار را به  درک عالی از شرایط موجود و نحوه کنترل عارضه  هدایت خواهد نمود. دوره درمانی پس از تزریق استروئید در عارضه گرانولوما کوتاه مدت بوده و در اکثر موارد منجر به نتایج مطلوب و ظاهری پذیرفته می گردد. در مواردی که نیاز به تداخلات جراحی است درمان عارضه کمی بلند مدت تر خواهد بود.

۴.۷/۵ - (۴ امتیاز)
۴.۶/۵ - (۸ امتیاز)

ما از کوکی ها استفاده می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که بهترین تجربه مرور مطالب در وب سایت ما به شما ارائه می گردد. اگر همچنان به استفاده از این سایت ادامه دهید فرض می کنیم که با این امکان مشکلی ندارید و راضی هستید. می پذیرم