آیا فلوراید مضر است؟

فلوراید یک ترکیب معدنی است که، برای مراقبت­ های دهانی اضافه می­شود، باعث قویتر شدن دندانها شده و به محافظت در برابر حفره­ها کمک می­کند. به همین دلیل، بعنوان یک ماده سودآور افزودنی به آب در بسیاری از کشورها از جمله آمریکا برای ۷۰ سال در نظر گرفته شده است. از زمان اضافه شدن فلوراید به آب، این عمل بحث برانگیز بوده است. آیا در هر حال فلوراید مضر است؟

تاریخچه شروع بحث فلوراید

در سال ۱۹۴۵، گرند رپیدز، میشیگان، شروع به اضافه کردن فلوراید به آب ( اولین شهر در دنیا) کرد. به زودی و پس از آن، سایر شهرهای آمریکا و کانادا اقدام به این کار کردند و مزایای آن را شاهد بودند، گزارش شده توسط انجمن دندان­پزشکی کانادا

با این­ حال، به چند دلیل این عمل بحث­ برانگیز شده است. برخی بر این باورند که برنامه فلوراید دار کردن آب گران است، اگرچه هزینه طول عمر هر فرد کمتر از پر کردن دندان است، با توجه به گزارشات انجم دندان­پزشکی آمریکا هنوز عده­ ای بر این باورند که دولت نباید نقشی در سلامت دهان و دندان مردم داشته باشد. البته ادعای خطرات بهداشتی فلوراید یکی دیگه از منابع ایجاد مشاجره در این زمینه است  در اینجا مطالعات علمی مشخصی هست که در مورد آنها گفته است.

چرا این روش ایمن است

مراکز کنترل و پیشگیری بیماری­ ها ثابت کرد که هردو موارد امنیت و سودمند بودن این روش با مدرک ارائه شده است. هرگز هیچ نشانه­ ای علمی مبنی بر وجود عوارض جانبی ناشی از وجود فلوراید در آب گزارش نشده است. در واقع، فراهم نشده است. مطمئن باشید که هیچ کدام از دغدغه­ های ذکر شده در زیر با فلوراید مرتبط نیستند:

  • آلرژی­ها
  • بیماری های آلزایمر
  • سرطان
  • سندرم داون
  • بیماری قلبی
  • هوش پایین
  • پوکی استخوان
  • اختلالات کلیوی

در واقع فقط CDC نیست که از محاسن فلوراید حمایت می­کند، با توجه به ADA، حدود ۱۲۶ سازمان در سراسر جهان همچنین ایمن بودن و باارزش بودن آن را تایید می­کنند. این سازمان­ها عبارتند از ADA، انجمن پزشکی آمریکا و سازمان بهداشت جهانی.

فلوئوریزه شدن

فلوراید در دوز مناسب امن است، اما مانند هر چیز دیگری، ممکن است برای به دست آوردن بیش از حد از یک چیز خوب خطرناک باشد. پس از دهه­ها تحقیقات، خطر اصلی مربوط به استفاده بیش از حد فلوراید فلوئوروزیس دندانی شناخته شده ایت، یک بیماری مربوط به زیبایی که در بچه­های خیلی جوان ناشی از قرار گرفتن بیش از حد در معرض فلوراید بوجود آید.

کودکان مبتلا یه این بیماری ممکن است دندانهایی با لکه­ ها یا خطوط سفید داشته باشند یا حتی در موارد شدید، رنگ قهوه­ ای یا خاکستری در انتهای دندان داشته باشند. این بیماری اغلب در کودکانی رخ می­ دهد که خمیردندان فلوراید دار را ببلعند، به همین دلیل مهم است که بر مسواک زدن آنها نظارت داشته باشیم و از اینکه در طول مسواک تف می­ کنند مطمئن شویم.

۲/۵ - (۱ امتیاز)
۴.۶/۵ - (۸ امتیاز)

ما از کوکی ها استفاده می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که بهترین تجربه مرور مطالب در وب سایت ما به شما ارائه می گردد. اگر همچنان به استفاده از این سایت ادامه دهید فرض می کنیم که با این امکان مشکلی ندارید و راضی هستید. می پذیرم