اورال فوکال موسینوزیز

Oral focal mucinosis

اورال فوکال موسینوزیز ( Oral focal musinosis ) توده شبه توموری غیر شایعی می باشد که بر این باورند که همتای دهانی موسینوز کانونی پوستی (mucinosis cutaneous focal ) یا کیست میکسوئیدی پوستی (cutaneous myxoid cyst) می باشد. علت آن ناشناخته است اگر چه امکان دارد ضایعه به دلیل تولید بیش از حد اسید هیالورونیک بویسله فیبروبلاست ها باشد.

اورال فوکال موسینوزیز
اورال فوکال موسینوزیز

علائم کلینیکی

اورال فوکال موسینوزیز ( Oral Focal mucinosis ) در بالغین جوان شایع تر بوده و نسبت ابتلا زن به مرد ۲ به ۱ می باشد. لثه شایعترین مکان است به طوری که دو سوم تا سه چهارم تمام موارد در آنجا ایجاد می شود. دومین مکان شایع ، کام سخت می باشد. توده بندرت در مکان های دیگر دهان دیده می شود. معمولا ضایعه به صورت یک توده بدون پایه ( sessile ) یا پایه دار ( pedunculated ) بدون درد و مدولار ظاهر می شود که هم رنگ مخاط اطراف است . سطح ضایعه به طور تیپیک صاف و غیر زخمی می باشد اگرچه گاهی مواردی نمای لبوله ( lobulated ) بوجود می آورند .اندازه از چندین میلی متر تا بیش از ۲ سانتی متر متغیر است. اغلب ماه ها یا سالها قبل از تشخیص ضایعه بیمار از وجود این توده مطلع می باشد.

درمان و پیش آگهی

اورال فوکال موسینوزیز ( Oral Focal mucinosis ) با جراحی درمان می شود و تمایل به عود نشان نمی دهد. درمان جراحی برداشت یکپارچه و یک مرحله ای ضایعه می باشد و در صورت مشکوک بودن می توان  ضایعه را به پاتولوژیست ارجاع داد.

در بررسی پاتولوژیک ضایعه در نمای میکروسکوپی ناحیه ای کاملأ محدود اما بدون کپسول از بافت همبندی میکسوماتوز شل را نشان می دهد که با بافت همبندی کلاژنه نرمال متراکم تری احاطه شده است. معمولأ ضایعه بلافاصله در زیر اپی تلیوم سطحی دیده می شود واغلب موجب صاف شدن رت ریج ها می گردد. فیبروبلاست های موجود در ناحیه موسینوز به شکل بیضی ، دوکی یا ستاره ای می باشد و امکان دارد دارای زوائد رشته ای ظریف باشند. تعداد کمی مویرگ بویژه در مقایسه با کلاژن متراکم تر اطراف در ضایعه دیده می شود. همچنین النهاب قابل توجهی وجود ندارد، اگرچه یک ارتشاح لنفوسیتیک دور عروقی اغلب در بافت همبندی کلاژنه اطراف مشاهده می شود. رتیکولین قابل اندازه گیری ( محسوس ) در بافت وجود ندارد و رنگ آمیزی اختصاصی پیشنهاد می کند که محصولات موسینوز ، اسید هبالورونیک می باشند.

توصیه می شود در صورت داشتن و دیدن موارد مشابه تصویر و بیماری بالا به مطب دکتر مهیار مراجعه نمایید تا تشخیص دقیق آن داده شود.

۵/۵ - (۵ امتیاز)
۴.۷/۵ - (۴ امتیاز)

ما از کوکی ها استفاده می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که بهترین تجربه مرور مطالب در وب سایت ما به شما ارائه می گردد. اگر همچنان به استفاده از این سایت ادامه دهید فرض می کنیم که با این امکان مشکلی ندارید و راضی هستید. می پذیرم