عصب کِشی دندان یا عصب کُشی دندان ، کدام درست است؟

اول باید دانست که این روش در چه مواردی مورد استفاده قرار میگیرد تا بتوان راحت تر در مورد باور درست بودن عصب کِشی و یا عصب کُشی صحبت کنیم.

این عمل یک روش درمانی است که در صورت متورم شدن، ایجاد عفونت، یا مُردن ناحیه پالپ دندان (ریشه دندان) مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع به اعمالی گفته می شود که در طی آن مواد عفونی و عصب موجود در مغز دندان برداشته می‌شود تا دندان از آسیب میکروب‌ها در آینده در امان باشد.

بیمار شدن ریشه دندان (پالپ دندان)

کانال ریشه و حفره مغز دندان حفره‌هایی در ساختمان دندان هستند که به طور طبیعی بافت‌های عصبی و رگ‌های خونی و بافت‌های سلولی دیگری خود دارند. در صورتی که پوسیدگی دندان در مراحل اولیه درمان نشود، پوسیدگی از مینای دندان عبور نموده و به عاج می‌رسد و در ادامه می‌تواند به فضای ریشه (یا همان مغز دندان) گسترش یابد. ورود میکروب‌ها به ریشه دندان باعث ایجاد التهاب در ریشه شده و این التهاب باعث افزایش حجم ریشه می‌شود. با توجه به اینکه پالپ دندان یک محفظه بسته است، التهاب باعث افزایش شدید فشار داخلی آن می‌شود. این افزایش فشار، منجر به فشار آمدن به پایانه‌های عصب دندان شده و درد دندان شروع می‌شود.

بالاخره عصب کُشی یا عصب کِشی ؟

با توجه به توضیحات بالا و اینکه اعلام شد پس از تشخیص بیمار بودن ریشه دندان باید اقدام به درمان ریشه و یا همان ریشه درمانی کرد.

اکثر بیماران عزیز این عمل را به اسم عصب کِشی یا عصب کُشی یا حتی اندو می شناسند حال آن که در بالا قید شد عبارت ” درمان ریشه ” یا ” ریشه درمانی ” که به صورت تخصصی ما آن را ریشه درمانی یا اندودنتیکس می نامیم صحیح تر است.

البته اگر قرار به انتخاب بین عصب کِشی و عصب کُشی باشیم باز هم واژه عصب کِشی دقیق تر خواهد بود. یکبار دیگر بند دوم از همین مطلب را ملاحظه بفرمایید تا متوجه این نظر گردید.

۴.۵/۵ - (۱۰ امتیاز)
۴.۶/۵ - (۱۱ امتیاز)