عواقب نصب نادرست لمینت های دندانی

با سلام خدمت کاربران سایت , بیماری های لثه به دو دسته مزمن و تهاجمی تقسیم می شوند؛ نوع مزمن این بیماری ها بیشتر از سنین ۳۵ سال به بالا شایع است و نوع مهاجم در سنین پایین تر و حتی سن بلوغ نیز بروز می کند.

بیماری “پریودنتال” یک عفونت باکتریایی مزمن است که در بافت لثه بروز می کند. در این بیماری بافت های حمایت کننده و تثبیت کننده دندان مورد تهاجم قرار می گیرند و با پیشرفت بیماری، لقی دندان ایجاد می شود.

دو بیماری رایج در این گروه شامل بیماری های التهاب لثه و التهاب بافت های اطراف ریشه دندان است که هر دو نوع بیماری در اثر ترشحات باکتری ها ایجاد می شود.

لمینت چیست :

لمینت دندان (ونیر) لایه‌ای از مواد همرنگ دندان یا مواد سفیدرنگ است که برای اصلاح شکل، رنگ، طول دندان‌ها، بستن فاصله بین دندان‌ها و درمان دندان‌های شکسته روی دندان قرار داده می‌شود.

لمینت ها یا از جنس کامپوزیت هستند و به طور مستقیم و داخل مطب ساخته می‌شوند (که به آنها ونیر کامپوزتی می‌گویند) یا از جنس سرامیک هستند و در لابراتور ساخته می‌شوند (که به آنها ونیر سرامیکی گفته می‌شود). لمینیت به دلیل تراش بسیار کم و ایجاد زیبایی زیاد، اولین طرح درمان در دندان‌های قدامی محسوب می‌شوند.

بیماری های لثه :

مهمترین علت تجمع پلاک های میکروبی، جرم روی دندان است و جرم گیری یکی از روش هایی است که از بروز و گسترش بیماری‌های لثه جلوگیری می‌کند؛ با برداشته شدن جرم ها، محل تجمع میکروب ها نیز حذف می شود و سلامت لثه ها تامین خواهد شد.

تنها جرم، عامل تشدید پلاک های میکروبی نیست و عوامل دیگر مانند لبه یک پر کردگی بد دندان یا روکش بزرگ و پوسیدگی دندانی نیز می تواند عامل ایجادکننده پلاک های میکروبی باشد. این عوامل سبب تجمع پلاک های میکروبی می شود بنابراین در مرحله اول درمان، حذف عامل و محل تجمع پلاک های میکروبی مورد توجه قرار می‌گیرد.

در حوزه مراقبت های فردی، بیمار باید به بهداشت و نگهداری بخش هایی که لمینیت شده یا دندان های مصنوعی و پروتزهای متحرک توجه بیشتری داشته باشد؛ چراکه در واقع جسمی خارجی وارد فضای دهان شده و احتمال ایجاد پلاک های میکروبی در آن زیاد است.

در مورد دست دندان ها و پروتزهای متحرک، توصیه اکید ما به بیماران این است که شب ها آن را از دهان خارج کنند و زیر دندان مصنوعی یا پروتز و فضای دهان را تمیز کنند.

۵/۵ - (۲ امتیاز)