دلیل درد دندان هنگام خوردن شیرینی جات

باسلام خدمت کاربران ,  امروز با بحث دلیل درد دندان هنگام خوردن شیرینی جات با شما همراه هستیم , برای خیلی از ما اتفاق افتاده که در اثر خوردن بستنی و یخ کردن دندان، به شدت احساس درد در عمق دندان کرده ایم یا اینکه پس ازخوردن شیرینی، مجبور شده ایم که سریعا دهان خود را بشوییم تا از شدت دندان درد ایجاد شده کاسته شود. این درد ناگهانی دندانناشی از چیست؟

حساسیت عاجی چیست و چرا دندان ها حساس می شوند؟

عاج دندان از ساختار های میکروسکوپی به نام توبول های عاجی تشکیل شده که در قسمت تاج دندان توسط مینا و در ریشه توسط سمنتوم پوشانده شده است. توبول ها از یک سو با پالپ دندان که حاوی اعصاب حسی است در ارتباط هستند و از طرفی با مینا و سمنتوم مرتبط اند.

 

زمانی که پوسیدگی به مغز دندان نزدیک می‌شود، برآمدگی داخل پالپ ایجاد می‌شود که در مراحل اولیه قابل برگشت است، اما اگر بیمار به دردهای هشداردهنده توجهی نداشته باشد و برای درمان اقدام نکند، بافت پالپ بتدریج دچار مشکلات برگشت‌ناپذیر خواهد شد.

حساسیت دندان به شیرینی :

اصولا حساسیت دندان به شیرینی نشان دهنده این است که در نقطه ای از دندان، عاج باز وجود دارد.

دلایل باز شدن روی عاج دندان

۱. دندان شما پوسیده است و مینای روی آن از بین رفته است.

۲. بر اثر ضربه و … مینای روی دندان پریده است.

۳. به دلیل تحلیل لثه، بخشی از ریشه که در استخوان بوده به محیط دهان اکسپوز شده که معمولا حساسیتهای دندانی شدیدی را باعث میشود.

۴. زیر پر کردگی قدیمی شما، پوسیدگی جدیدی ایجاد شده است.

دلیل درد گرفتن تمام دندان ها پس از خوردن بستنی یا چایی

گاهی در اثر خوردن و یا نوشیدن خوراکی‌های داغ یا سرد همه دندان‌ها هم‌زمان درد می‌گیرند، این طبیعی است و دلیلی بر حساس بودن دندان‌ها نیست در این موارد فقط باید دمای غذا را تعدیل کرد و آن را اندک‌ اندک خورد.

زمانی‌که یک دندان و یا چند دندان در بخش ویژه‌ایی از فک در اثر سرما یا گرما و لمس (مثل مسواک زدن و یا ناخن کشیدن) درد می‌گیرند و یا اصطلاحاً تیر می‌کشند، این درد را حساسیت دندانی می‌گوییم و به بیمار می‌گوییم دندان‌های شما حساس شده‌اند.

استفاده از لیزر در کاهش حساسیت دندانی

اخیرا استفاده از لیزر نیز نتایج موفقیت آمیزی به همراه داشته است. لیزر با انعقاد پروتئین ها دهانه توبول ها را می بندد و از طرف دیگر بر فعالیت اعصاب دندانی موجود در پالپ دندان تاثیر می گذارد و در نتیجه باعث کاهش حساسیت دندانی می شود.

 درمان الکتریکی حساسیت دندان چیست؟

اگر هیچ یک از این درمان های خانگی و دندانپزشک، حساسیت دندانتان را از بین نبرد، دندان‌پزشک ممکن است روش استفاده از جریان الکتریکی برای کشیدن فلورور بر روی مجاری را توصیه کند. این کار در مطب دندان‌پزشک انجام می‌شود.

اگر با این مراقبت‌ها، حساسیت دندان‌ها کاهش پیدا نکرد، چه کنیم؟ 

در این صورت باید در مطب دندانپزشکی محلول‌های حساسیت‌زدا روی دندان‌ها مالیده شود و فلوراید با غلظت بالا روی سطوح دندانی قرار درمانی شود. اگر همچنان حساسیت باقی بود، با مواد هم رنگ دندان نواحی که باعث حساسیت دندان هستند را ترمیم می‌کنیم. فلوراید و مواد حساسیت‌زدا دهانه لوله‌های عاجی را مسدود می‌کنند و با جلوگیری از حرکت مایع درون این لوله‌ها، مانع تحریک انتهای اعصاب دندان و بروز درد و حساسیت می‌شوند.

۳.۸/۵ - (۲۹ امتیاز)
۴.۶/۵ - (۱۱ امتیاز)

ما از کوکی ها استفاده می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که بهترین تجربه مرور مطالب در وب سایت ما به شما ارائه می گردد. اگر همچنان به استفاده از این سایت ادامه دهید فرض می کنیم که با این امکان مشکلی ندارید و راضی هستید. می پذیرم