دلیل زرد شدن دندان ها

با سلام خدمت کاربران در این مطلب قصد داریم  دلیل زرد شدن دندان ها را بررسی بکنیم شاید در ابتدا سوال های زیر در ذهن شما بیاید که که دلیل زرد بودن دندان ها چیست؟ راه خلاص شدن از این مشکل چیست؟ و همچنین راه پیشگیری از آن چه می باشد؟ ذهن شما را نیز به خود مشغول کرده باشد و حتی تاکنون راه های مختلفی را برای مقابله با آن انجام داده باشی که مفید واقع نشده است.

در پاسخ به شما باید گفت که دلایل زیادی برای زرد شدن دندان ها وجود دارد که برای مثال می توان به موارد زیر اشاره کرد.

علل زرد شدن و تیره شدن دندان‌ها :

 

غذاها/ نوشیدنی‌ها :

مصرف قهوه، چای، نوشابه کولا، شراب، میوه ها و سبزیجات خاص (برای مثال، سیب و سیب زمینی) می توانند علت زرد شدن دندان ها باشد.

استفاده از تنباکو :

سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو می تواند باعث ایجاد دندان زرد شود.

عدم رعایت مناسب بهداشت دندان :

استفاده ناکافی از مسواک و نخ دندان برای خارج کردن پلاک و لکه های ایجاد شده از مواد غذایی همچون قهوه و تنباکو می تواند باعث زرد شدن دندان شود.

بیماری :

ابتلا به برخی بیماری های خاص می تواند بر مینا (سطح سخت روی دندان) و عاج دندان (ماده ای که زیر مینای دندان قرار دارد) تاثیر گذاشته و باعث تغییر رنگ و زرد شدن  دندان شود. علاوه بر این، درمان های استفاده شده برای شرایط خاص نیز می تواند بر رنگ دندان تاثیرگذار باشد. برای مثال، پرتو درمانی سر و گردن و شیمی درمانی می تواند باعث تغییر رنگ دندان ها شود. علاوه بر این، عفونت های خاص مشاهده شده در بارداری می تواند باعث تغییر رنگ و زرد شدن دندان های نوزاد با تاثیر گذاری بر فرآیند توسعه مینای دندان شود.

مصرف داروهای خاص : 

مصرف آنتی بیوتیک هایی مثل تتراسیکلین و داکسی سایکلین می تواند به وجود آمدن دندان زرد در حال رشد در کودکان کوچکتر از سن ۸ سال شود. علاوه بر این شستشوی دهان با دهان شویه های حاوی کلر هگزیدین و ستیل پیریدینیوم کلراید می تواند باعث زرد شدن دندان ها شود. مصرف آنتی هیستامین ها (مثل بنادریل)، داروهای ضد روان پریشی، و داروهای ضد فشار خون نیز می تواند باعث ایجاد دندان زرد شود. سیاه شدن دندان با قطره آهن نیز از عارضه های شایع میباشد .

مواد اولیه دندان پزشکی :

بعضی از مواد اولیه مورد استفاده در دندان پزشکی همچون ترمیم آمالگام و بطور خاص مواد حاوی سولفید نقره می تواند باعث ایجاد رنگ خاکستری تا مشکی بر روی دندان ها شود.

بالا رفتن سن :

با بالا رفتن سن، لایه خارجی مینای دندان های شما دچار فرسایش شده به این ترتیب تغییر رنگ دندان  به دلیل آشکار شدن رنگ زرد طبیعی عاج دندان بروز می یابد. ضمن اینکه دندان قروچه نیز می تواند باعث فرسایش دندان شود.

مسائل ژنتیک :

 مینای دندان بعض افراد بطور طبیعی روشن تر یا تیره تر از سایرین است.

عوامل محیطی :

از جمله این عوامل می تواند اشاره کرد بهمصرف زیاد فلوراید به خاطر منابع محیطی (مقدار فلوراید طبیعی بالا در آب آشامیدنی) یا استفاده زیاد آن (مثل استفاده زیاد دهان شویه ها، خمیر دندان ها و مکمل های حاوی فلوراید) می تواند باعث تغییر رنگ دندان ها شود.

آسیب :

برای مثال وارد شده به خاطر افتادن از بلندی می تواند باعث ایجاد آسیب به فرآیند تشکیل مینای دندان در کودکانی شود که دندان های آنها هنوز در حال رشد است. وارد شدن آسیب همچنین می تواند باعث زرد شدن دندان و تغییر رنگ آن در بزرگسالی شود.

 

۴.۹/۵ - (۱۳۱ امتیاز)
۴.۳/۵ - (۳ امتیاز)

ما از کوکی ها استفاده می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که بهترین تجربه مرور مطالب در وب سایت ما به شما ارائه می گردد. اگر همچنان به استفاده از این سایت ادامه دهید فرض می کنیم که با این امکان مشکلی ندارید و راضی هستید. می پذیرم