ماده مخدر گل و تاثیر آن بر سلامتی دهان و دندان

مواد مخدر و تاثیر آن بر سلامتی جسمی و روحی و روانی آن سالیان متمادی  مورد بحث و گفتگو بوده و با توجه به تنوع این مواد و نحوه و الگوی متفاوت مصرف این مواد نیازمند اطلاع رسانی و آگاه سازی بیشتر قشر جوان جامعه ، مخصوصا دانش آموزان دبیرستانی که هدف اصلی توزیع کنندگان این مواد خطرناک، می باشند.

سادگی مصرف بعضی از این مواد مخدر و تاثیر غیر قابل جبران این مواد نیاز اطلاع رسانی هر چه بیشتر جامع و کامل در زمینه بعضی از مواد مخدر خطرناک، را بیشتر محسوس می نماید. یکی از خطرناکترین ماده مخدر موجود در کشور عزیز ایران ماده مخدر گل می باشد.

ماده مخدر گل این روزها در دست جوان تر ها می چرخد و به اسم یک روان گردان طبیعی خرید و فروش می شود. سال ها پیش شاهدانه ای که به آن ” گوش افغان ” یا همان کوش افغان هم گفته می شد، از کشور افغانستان به آمریکا برده شد و این شروع پیدایش گل بود. گیاهی که از زمان تولید آن مدت زمان زیادی نمی گذشت، اما به علت تاثیرات داروئی درمانیش در علم پزشکی جایگاه ویژه ای برای خود باز کرده بود. با استفاده از این دارو ” گوش افغان یا همان کوش افغان ”  نوع جدیدی از ماریجوانا که بسیار قوی تر و آسیب رسان تر از نوع قدیمی ماریجوانا بود کشت گردید که خواص متفاوت از ماریجوانای سنتی داشت و به آن “ مدیکال ماریجوانا “ گفته می شد.

( علت این نام به خاطر کاربری کنترل شده درمانی تحت نظر پزشک متخصص می باشد که مضرات مصرف این ماده مخدر را به حداقل خواهد رساند )

به مخدر “گل “ اگر چه در دنیای امروزی به چشم دارو نگاه می شود ، اما حدودا از ۱۰ سال قبل شخصی با نام مستعار آرتا این ماده مخدر را به ایران آورد و هم اکنون در شیراز کشت می شود. ماده مخدر “ گل “ که در باور عمومی حتی کم خطر تر از حشیش و ماریجوانا و علف معرفی شده است، آنقدر قدرتمند و خطرناک بوده که حتی با یک بار مصرف، برای همیشه باعث اعتیاد می شود. چون به طور مستقیم بخش های مسئول آرامش بخشی را در مغز فلج کرده و خودش جایگزین آن می شود. بنابراین با مصرف نکردن گل ، فرد دچار اضطراب شدید ، بی قراری، وحشت زدگی ، تپش قلب شدید و …. می شود. اعتیادی که بنا به گفته بزرگان علم پزشکی غیر قابل ترک توصیف می گردد.

هم اکنون سن مصرف گل به دبیرستان ها رسیده است. خانواده ها اطلاع دقیقی در بارهٔ این مواد مخدر ندارند و جوان ها تصور می کنند  گیاهی طبیعی و بی ضرر در عین حال آرامش بخش است . در واقع ضعف اطلاع رسانی در بارهٔ این ماده محرک مخدر باعث شده که خیلی از جوانان تصور کنند می توانند پس از یک دوره مصرف خیلی راحت مصرف “ گل” را کنار بگذارند. تصوری که به هیچ وجه درست از آب در نمی آید. در اینجا علائم دهانی مصرف این ماده مخدر وحشتناک را با هم بررسی خواهیم نمود.

در بعضی از افراد مصرف این ماده باعث زخم لثه و نمایان شدن استخوان زیرین می گردد، مخلوط این ماده با بزاق ترکیب نسبتأ اسیدی تولید کرده که قابلیت آسیب رسانی به مینای دندانی را دارا می باشد. در بعضی افراد خشکی دهان یکی از علائم مصرف این ماده مخدر می باشد، دندان قروچه مخصوصأ هنگام خواب شبانه از دیگر علائم شایع این ماده مخدر می باشد. در بعضی دیگر خونریزی  از لثه بیمارانی که زمینهٔ بیماری های لثه ای را ندارند را می توان مشاهده نمود.

سایر علائمی که که مبتلایان به مصرف ماده مخدر “ گل “ از خود نشان می دهد شامل:

  1. تنفس کم عمق
  2. چشمان قرمز و مردمک گشاد شده
  3. افزایش کاذب اشتها
  4. کندی در واکنش به محرکات
  5. افسردگی
  6. فراموشی کوتاه مدت بدون دلیل
  7. اضطراب
  8. کاهش سطح تستوسترون
  9. تعداد و کیفیت اسپرم که به نوبه خود ، می تواند میل جنسی و باروری بیمار را کاهش دهد.

میل به خودکشی در این بیماران بالا بوده و درصدی از این افراد دچار روان پریشی کوتاه و اسکیزوفرنی خواهند شد. در این گونه از بیماران باید مواظب پارانویا ناشی از مصرف این ماده مخدر بود.

۴.۲/۵ - (۱۲ امتیاز)
۴.۶/۵ - (۸ امتیاز)

ما از کوکی ها استفاده می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که بهترین تجربه مرور مطالب در وب سایت ما به شما ارائه می گردد. اگر همچنان به استفاده از این سایت ادامه دهید فرض می کنیم که با این امکان مشکلی ندارید و راضی هستید. می پذیرم