بلز پالسی ، فلج یک طرفه صورت

بلزپالسی یک حالت شدید ولی خود محدود شونده از فلج یک طرفه صورت است. رویدادهای محرک  یا پدید آورنده بالقوه مختلفی مرتبط با بلز پالسی شناخته شده اند. از مهمترین عوامل پدید آورنده می توان به التهاب حاد گوش میانی ، تغییرات فشار هوا ( پرواز ، غواصی ) ، در معرض سرما قرار گرفتن ، عفونت های سیستمیک و‌موضعی ( باکتری ، ویروس و قارچی ) ، حاملگی ، MS  ( مولتیپل اسکلروزیس ) ، ایسکمی عصبی مجاور سوراخ استیلوماستویید و سندرم ملکرسون _ رزنتال ، اشاره نمود. اگر چه در ۱/۴ کل موارد نمی تواند تشخیص داده شود.

علت دقیق آن به وضوح مشخص نیست، ولی زمینه های خانوادگی گزارش شده است. دلایل شامل فعال شدن ویروس های هرپس سیمپلکس ( ویروس تبخال ) یا هرپس زوستر ( آبله مرغان ) در گانگلیون ژنیکولار، از دست دادن غلاف میلین اعصاب ، ادم ( التهاب ) اعصاب یا ایسکمی ، ضایعات عصبی اتو ایمیون ( سیستم خود ایمنی : بدن بر علیه بافت خودب  واکنش نشان می دهد ) و اسپاسم عروق مرتبط با اعصاب می باشند.

امکان دارد همراه با ضایعات مشخص نسبت به اعصاب صورتی تظاهرات مشابهی دیده شود ( بعنوان مثال بر اثر تومورهای در ناحیه صورت و غدد بزاقی یا صدمه شدید به اعصاب در اثر تروما و یا به هنگام جراحی ) . زمانی که دلیل مشخصی وجود دارد معمولأ از نام بلز پالسی استفاده نمی شود.

بلز پالسی ، فلج یک طرفه صورت

بلز پالسی در هر سال ، ۲۴ نفر از هر ۱۰۰٬۰۰۰ نفر تشخیص داده می شود که در فصول پاییز و زمستان افزایش می یابد. در بیماری های دمیلینیزاسیون اعصاب مانند MS (مولتیپل اسکلروزیس ) بسیار بیشتر اتفاق می افتد ( ۱ نفر از هر ۵ مورد ) . لازم بذکر است بلز پالسی معمولأ در مراحل آخر این بیماری بروز پیدا می کند ولی گاهی جزء اولین علائم می باشد. بقیه قسمت های بدن بندرت به فلج مبتلا می شوند و اگر دیده شوند معمولأ در افراد مبتلا به سندرم ملکرسون رزنتال ، بیماری لایم ( شامل عفونت بورلیا بورگدوفری ، فلج صورتی محیطی لایم ، فلج موقتی عصب صورتی ) یا سارکوئیدوز ایجاد می شود.

لازم بذکر است مردم در هر سنی مستعد بلز پالسی می باشند ، ولی در سنین میان سالی بیشتر مبتلا می شوند. (‎٪۷۱ ) . درگیری در کودکان معمولا با بیماریهای ویروسی ، بیماری لایم یا گوش درد می باشد. تنوعات قابل توجهی در شدت علائم و نشانه های وجود دارد .فلج بصورت از دست دادن ناگهانی کنترل عضلات در یک طرف صورت شناخته می شود که حالتی سخت شبیه ماسک چشمک زدن یا بالا بردن ابرو می شود . تعداد کمی از بیماران بخصوص انهایی که مبتلا به MS هستند ، در قسمتی مبتلا قبل از شروع فلج درد پرودرمال ایجاد می شود . بندرت درگیری دو طرفه مشاهده می شود . ممکن است برای ایجاد فلج کامل چندین ساعت زمان طی شود، اما بیماران معمولا در صبح با فلج کامل بیدار می شود. بندرت درگیری دوطرفه مشاهده می شود. ممکن است برای ایجاد فلج کامل چندین ساعت زمان طی شود، اما بیماران معمولا در صبح با فلج کامل بیدار می شوند. زمانی که سرگیجه و وز وز گوش علامت اصلی باشد، عفونت هر پس زوستر نهفته گوشی باید در نظر گرفته شود و تشخیص به سندرم هانت رمزی تغییر می کند گوشه دهان معمولا دچار افتادگی شده و موجب جریان بزاق به پوست می شود. صبحت کردن مختل شده و مزه غذاها ممکن است غیر طبیعی به نظر برسد. از آنجایی که پلک ها نمی توانند بسته شوند خشکی یا زخم  ملتحمه ممکن است ایجاد شود.

بلز پالسی ، فلج یک طرفه صورت در سیلوستر استالون سیگال

هیچ درمان عمومی ترجیح پذیری برای بلزپالسی بدست نیامده است. هیستامین و دیگر داروهای وازودیلاتور( گشاد کننده عروق ) مانند کورتیکوستروییدهای سیستمیک و درمان با اکسیژن فشار قوی ممکن است مدت ان را کاهش دهند . عمل جراحی برای کاهش فشار روی عصب صورتی داخل استخوان تمپورال در موارد خاصی صورت می گیرد. انتی بیوتیک موضعی چشمی و اشکهای مصنوعی  ممکن است برای پیشگیری از زخمهای قرنیه  لازم باشد و ممکن است ابرو کشیده شود.

معمولا علائم  کم کم کاهش می یابند و حدودا بین ۱تا ۲ ماه بعد از شروع خود به خود بهبود می یابند در موارد شدید تر مانند آنهایی  که در بیماران پیرتر اتفاق می افتد مدت زمان طولانی تر می شود. در کل بیش از ۸۲‎٪ از بیماران در طول ۶ ماه بطور کامل بهبود می یابند .

علائم باقیمانده پس از ۱ سال ممکن است بطور نامشخص باقی بمانند . بجز در سندرم ملکرسون – روزنتال عود بعید است.

۴/۵ - (۲ امتیاز)