افزایش حجم نئوپلاستیک (تومورهای لثه ای) قسمت اول (تومور جاینت سل)

Giant Cell Granuloma

نئوپلاسم ها جمعیت نسبتأ کوچکی از افزایش حجم های لثه ای را شامل می شوند و درصد کوچکی از تعداد کل نئوپلاسم های  ( تومور های ) حفره دهان را می سازند. یک مورد نسبتا شایع از این ضایعات نئوپلاستیک تومور جاینت سل یا همان Giant Cell Granuloma (از تومورهای لثه ای)  می باشد . دو نوع از ضایعات  جاینت سل در ناحیه دهان و دندان وجود دارد :

  1. Peripheral Ginat Cell Granuloma
  2. central Giant Cell Granuloma  که در اینجا مورد اول مورد بررسی قرار خواهد گرفت .

PeriPheral Giant Cell Granuloma  جاینت سل گرانولومای محیطی :

ضایعات جاینت سل لثه از نواحی بین دندانی یا مارجین لثه ( لبه خارجی لثه ) شروع می شوند. بیشتر بر روی سطح لبیالی ( بیرونی لثه ) ایجاد و می توانند پایه دار یا بدون پایه باشند. نمای ظاهری آنها از توده ای با حدود مشخص و صاف تا برجستگی مولتی لبولهٔ نامنظم  و سطحی دندانه دار ، متفاوت است . زخم مارجین  ( لبه لثه ) ضایعه گاهی دیده می شود. ضایعه بدون درد بوده و اندازه های آن مختلف می باشد و ممکن است دندان های متعددی را بپوشاند . ممکن است سفت بوده و یا Spongy باشد و رنگ ضایعه از صورتی و قرمز تیره تا آبی مایل به ارغوانی متفاوت است .‌ هیچ نمای کلینیکی پاتوگنومونیکی ( از طریق نمای کلینیکال آنقدر اختصاصی باشد که قابل تشخیص باشد) وجود ندارد که این ضایعه را از دیگر فرم های افزایش حجم لثه ای افتراق دهد . برای تشخیص قطعی نیاز به آزمایشات میکروسکوپیک است . پیشوند Peripheral برای افتراق آنها از ضایعات مشابهی که از درون استخوان فک شروع می شوند به کار مرود. ( Central Giant Cell Granuloma) .

در بعضی موارد جاینت سل گرانولومای لثه به صورت موضعی مهاجم بوده و باعث تخریب استخوان زیرین می شود. برداشتن کامل ضایعه به بهبود کامل می گردد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
۴.۶/۵ - (۸ امتیاز)

ما از کوکی ها استفاده می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که بهترین تجربه مرور مطالب در وب سایت ما به شما ارائه می گردد. اگر همچنان به استفاده از این سایت ادامه دهید فرض می کنیم که با این امکان مشکلی ندارید و راضی هستید. می پذیرم