لوپوس اریتماتوز

لوپوس اریتماتوز یک نمونه کلاسیک شرایط درگیری سیستم ایمنی است و شایع ترین بیماری به اصطلاح کلاژنی عروقی یا بافت همبندی در دنیا می باشد. بیش از چندین میلیون نفر در دنیا درگیر این بیماری می باشند، در کشور ایران هم بسیاری از هموطنان عزیز ،  از این بیماری رنج می برند.

این بیماری دارای چندین فرم بالینی – پاتولوژیکی بوده و ممکن است یکی از چندین فرم بالینی – پاتولوژیکی را از خود نشان دهد. لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE) یک بیماری درگیر کننده چند سیستم (Multi System) با تنوعی از تظاهرات پوستی دهانی است. یک افزایش در فعالیت اجزای هومورال ( لنفوسیت B) سیستم ایمنی به همراه عملکرد غیر طبیعی لنفوسیت T دیده می شود. هرچند فاکتورهای ژنتیکی احتمالا در پاتوژنز ( آسیب شناسی علت بیماری ) SLE نقش دارند ولی علت اصلی هنوز ناشناخته است. عقیده کلی بر این است که عامل ژنتیکی و فاکتورهای محیطی در ایجاد این بیماری دخیل می باشند.

نماهای بالینی :

نمای بالینی لوپوس اریتماتوز
نمای بالینی لوپوس اریتماتوز

لوپوس اریتماتوز سیستمیک SLE می تواند یک بیماری بسیار سخت در تشخیص در مراحل اول باشد چرا که معمولأ با یک مدل غیر اختصاصی نامشخص بروز می کند و معمولأ دوره خهای بهبودی یا عدم فعالیت بیماری را دارد. زنان تقریبأ ۸ تا ۱۰ برابر بیشتر از مردان درگیر می شوند. سن متوسط تشخیص ۳۱ سال است . یافته های عمومی شامل تب ، کاهش وزن ، آرتریت فرسودگی  ( فرسودگی در مفاصل ) و مالاسی عمومی (نرمی مفاصل ) است. در ۴۰  تا ۵۰ درصد از بیماران یک مدل خاص راش که الگوی پروانه ای را تداعی می کند در روی نواحی بینی و گونه ای بوجود می آید. نور خورشید معمولأ ضایعات را تشدید می کند . کلیه ها در تقریبأ ۴۰ تا ۵۰ درصد بیماران مبتلا به SLE درگیرند. این پیچیدگی ها ممکن است به نارسایی کبدی منجر شود که بنابراین بارزترین ویژگی بیماری است..

درگیری قلبی نیز به همراه پری کاردیتیس  ( التهاب حاد یا مزمن کیسهٔ غشایی در بر گیرتدهٔ قلب ) نیز جزء شایعترین درگیری هاست . در اتوپسی حدود ۵۰‎٪ بیماران SLE ، وژتاسیون وارتی درگیر کننده دریچه های قلب ( اندوکاردیت لیمبن ساکس ) را نشان می دهند . میزان زیاد بروز آن قابل توجه است .

ضایعات دهانی SLE در ۵ تا ۲۵‎٪ این بیماران وجود دارد هر چند برخی مطالعات بروز تا حدود ۴٫‎٪ را نشان می دهد. ضایعات عمومأ کام ، مخاط باکال و لثه را درگیر می کنند. گاهی به شکل نواحی لیکنوئید بروز می کنند اما این ضایعات همچنین ممکن است به صورت غیر اختصاصی گرانولوماتوز به نظر برسند. درگیری ناحیه ورمیلیون لب پایین ( لوپوس چلیتیس ) گاهی اوقات دیده می شود. درجاتی متنوعی از زخمی شدن ، درد اریتما و هیپر کراتوز ممکن است وجود داشته باشند. سایر شکایات دهانی مثل خشکی دهان ، کاندیدا ( برفک قارچ )  و بیماری پریودنتال ( بیماری لثه و الیاف نگاه دارنده ) توضیح داده شده اند اما ارتباط مستقیم این مشکلات با SLE برای حل شدن باقی می ماند.

تأیید تشخیص SLE می تواند اغلب  مشکل باشد.بخصوص در مراحل اولیه نکات اسامی برای تشخیص SLE بوسیله انجمن رماتیسم امریکا منتشر شده است و شامل یافته های لابراتوری و بالینی است.

۳.۷/۵ - (۴ امتیاز)
۴.۶/۵ - (۸ امتیاز)

ما از کوکی ها استفاده می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که بهترین تجربه مرور مطالب در وب سایت ما به شما ارائه می گردد. اگر همچنان به استفاده از این سایت ادامه دهید فرض می کنیم که با این امکان مشکلی ندارید و راضی هستید. می پذیرم